Eftermarknadsfälgar, vad passar?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Eftermarknadsfälgar, vad passar?

Inlägg av Grinolle »

Om det nu blir ett nybilsköp så kan det bli aktuellt att skaffa sommarhjul på lite fräsigare fälgar. Egentligen tycker jag att orginal plåtfälgarna är rätt okej, de passar bilens spartanska utstrålning. Men liiite lyx kan man kanske önska sig.
Trots mina många år som bilentusiast så är jag rätt usel på detta med hjul, dimensioner, ET o.s.v.

Jag är inte intresserad av hjul med större omkrets. Bredden skulle väl kunna vara lite större, men inte jättefeta.

Vad för dimensioner är rimligt, vad är det för bultmönster?

Någon som har förslag (gärna med bilder, jag gillar bilder) på snygga fälgar till en Niva, som dessutom helst inte kostar en halv månadslön.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Eftermarknadsfälgar, vad passar?

Inlägg av maggan »

Hej Anders.

Baxter har skrivit mycket om detta og du hittar det mesta som är värt att veta om däckstorlekar där.

Här är en länk om vilka dimensjoner som får plats i hjulhusen.
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/TyreSize.htm

Här är en lång lista på vilka andra bilmodeller som har fälgar som också kan passa på Nivan.
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resour ... rnList.htm

Bultmönster är 5x139,7 i mm, eller 5x5,5 i tum. Lite tunt att finna fälgar i med riktig bultmönster och inpress. Många fälgar stikker för långt ut och tar i skärmkanterna. Passa också på att centerhålet är stort nog 98mm på Niva.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Eftermarknadsfälgar, vad passar?

Inlägg av Grinolle »

Tack Maggan, mycket användbar info där!

Anders
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Eftermarknadsfälgar, vad passar?

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jag har kikat lite på detta också. Inte för att jag vill ha ballare, snyggare fälgar, utan för att min inventering av däckmarknaden indikerar att med 15” fälgar ökar utbudet av däck väldigt mycket. 16” verkar vara en udda dimension, och det finns inte lika mycket att välja på.

Det här med ET. Bland ladaentusiaster verkar det enda intressanta med ET-måttet vara ifall hjulen tar i skärmarna eller inte.
Men på väg spelar det roll. Ingenjörerna på Taljotti har ju optimerat framvagnsgeometrin efter ett givet ET. Byter man till fälgar med annat ET ändrar man ju geometrin. Och inte till det bättre. Illustration här: https://www.quora.com/How-does-kingpin- ... ects-of-it
Måttet D ändras ju. Till nåt annat än tänkt.
Hur stor inverkan det har vet jag inte. Jag vet bara att det inte blir till det bättre.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Eftermarknadsfälgar, vad passar?

Inlägg av Grinolle »

Tack Tapio! Jo, det är ju viktigt hu bilen går på vägen. Jag tänker att det bör bli brytande krafter på hjullager m.m. också om man breddar rullbanans centrum utåt, men det kanske är feltänk.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Skriv svar