Kardanrör fram

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Felixniva
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2016 14:29

Kardanrör fram

Inlägg av Felixniva »

Har stött på ett litet problem den glappr i kardanrörets främre del på kardanen som sitter fram vet inte riktigt vad jag ska göra borde jag köpa ny knut eller vad det kallas eller ta bort kardanröret fram och prova köra utan isåfall hur ska jag göra då? /Mvh Felix
Micke0
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 nov 2016 10:05
Ort: Västerås Tidö-Lindö

Re: Kardanrör fram

Inlägg av Micke0 »

Hej...visst går det att köra med endast ett kardanrör, men utan ett måste man spärra fördelningslådan ;)
Många Ryssar tar bort (oftast bakre) rör sommartid för att spara soppa och för att kunna köra några få km fortare :)
Jag fick byta alla 5 knutar för att få ordning på en väldigt uppkommen obalans...hela mellanlådan började hoppa.
Schimsen som fanns imellan kastade jag och det blev bra ändå.
Knutarna köptes hos "Meconomen", men de har nog inga Niva-reservdelar kvar? Knutarna var Volvo-Original delar!
Senast redigerad av Micke0 den 12 dec 2016 09:10, redigerad totalt 1 gånger.
Niva ... Rysslands svar på Range Rover... Bild
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Kardanrör fram

Inlägg av IvaniNivan »

Är glappet i själva knuten eller känns i framdiffen? Är det knuten som glappar så kan du byta den och samtidigt byta de andra fyra samtidigt. Biltema knutar till Volvo 140 passar,alltså Volvos lilla knut. Om du orkar kan du passa på och simma in vinklarna mellan motor,fördelninslåda och fram/bakdiff samtidigt så går bilen ännu bättre efteråt. Om man vill ta bort ena kartongen för att bilen ska rulla lättare så går det ju bra men vintertid blir den jobbig med bakhjulsdrift så välj framhjulsdrift isåfall.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Felixniva
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2016 14:29

Re: Kardanrör fram

Inlägg av Felixniva »

Så man kan koppla ur främre kardan å köra utan men hur ska jag gö med diffen har en lada niva från 1980 så det är ju manuel diff spak brevid växelspaken som jag förstått den är i mitt läget men man kan bara ha den i mittläget eller dra bak den ett snep
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Kardanrör fram

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Diffspärren har bara två lägen. Spaken med tre lägen är hög/låg med friläge i mitten.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Kardanrör fram

Inlägg av rid54 »

Det är alltså två korta spakar förutom den långa växelspaken. Den främre korta är diffspärren för centraldiffen. Om du tar bort en kardanaxel måste du spärra centraldiffen. Främre korta spaken i bakre läget. Den brukar vara lite motspänstig. Låg/hög kan du ju välja som vanligt, det påverkas inte (bakre korta spaken).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Felixniva
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2016 14:29

Re: Kardanrör fram

Inlägg av Felixniva »

Tack för svar :)
Skriv svar