Som rubriken.
Inga säkringar avbrända.
I läge halvljus på rattspaken något lite svagare helljus - men ytterst lite.
Överslag någon stans?
Verkar som helljuset "tar över".
Lite trist att det alltid uppstår nya problem hela tiden.
Inget halvljus - helljus i båda spaklägena.
Inget halvljus - helljus i båda spaklägena.
Forumsponsor
Re: Inget halvljus - helljus i båda spaklägena.
Har din bil halvljusautomatik? Min "M" har det, halvljuset tänds när man slår på tändningen. Då går det inte att tända helljuset (utom ljustutan). Hur är det på din bil?
Är du helt säker på att halvljuset inte lyser tillsammans med helljuset? Ett inte helt ovanligt fel med ryska reläer tycks vara att de "klibbar" och jag tror att det är ett relä för hel och ett för halv.
Är du helt säker på att halvljuset inte lyser tillsammans med helljuset? Ett inte helt ovanligt fel med ryska reläer tycks vara att de "klibbar" och jag tror att det är ett relä för hel och ett för halv.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Inget halvljus - helljus i båda spaklägena.
Nej, min bil har inte halvljusautomatik.
I stället en automatik, över strömställare, som aktiverar positionsljus fram och bak samt DRL fram då tändningen slås på.
Tror ljusautomatiken är ett hembygge av förste ägaren.
Ljusautomatiken går alltså att avaktivera medelst strömställaren.
Bra tips, som jag förbisett, att kolla om båda glödtrådarna lyser samtidigt i H4-lampan.
Om relät skulle ha "klibbat", var är det placerat?
I stället en automatik, över strömställare, som aktiverar positionsljus fram och bak samt DRL fram då tändningen slås på.
Tror ljusautomatiken är ett hembygge av förste ägaren.
Ljusautomatiken går alltså att avaktivera medelst strömställaren.
Bra tips, som jag förbisett, att kolla om båda glödtrådarna lyser samtidigt i H4-lampan.
Om relät skulle ha "klibbat", var är det placerat?
Forumsponsor
-
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
- Ort: Växjö
Re: Inget halvljus - helljus i båda spaklägena.
Jag hade problem med mitt hel och halvljus på min Niva.
Det var en dålig H4 lampsockel (bränd) och en dålig jordning i höger lyse fram.
Jag bytte båda socklarna och sen var mitt problem borta.
Det var en dålig H4 lampsockel (bränd) och en dålig jordning i höger lyse fram.
Jag bytte båda socklarna och sen var mitt problem borta.
Re: Inget halvljus - helljus i båda spaklägena.
Nu har jag förklaringen till varför jag hade helljus i ena spakläget och helljus + halvljus i andra spakläget.
I min ambition att förhindra oxidation och spänningsfall i kontaktstyckena till strålkastarna har jag preparerat dem med vaselin.
Det högra kontaktstycket, som befinner sig lite oergonomiskt under luftrenaren, visade sig klara sig från lagföring.
Men det vänstra däremot, visade sig vara "boven i dramat".
Efter att ha demonterat en "tjuv" i detta senare kontaktstycke, styrströmmen till "86" på relät för den takmonterade bågen med X-ljus, så fungerade hel- och halvljus igen.
Några ynka trådar hade blivit kvar och bildade en brygga mellan ledningarna i kontaktstycket.
Hade jag inte applicerat vaselin i kontaktstyckena hade trådarna legat kvar och inte orsakat några problem, men nu hade deras lägen rubbats ofördelaktigt.
"De e dom små små detaljerna som göret" fanns det en forntida schlager som handlade om.
I min ambition att förhindra oxidation och spänningsfall i kontaktstyckena till strålkastarna har jag preparerat dem med vaselin.
Det högra kontaktstycket, som befinner sig lite oergonomiskt under luftrenaren, visade sig klara sig från lagföring.
Men det vänstra däremot, visade sig vara "boven i dramat".
Efter att ha demonterat en "tjuv" i detta senare kontaktstycke, styrströmmen till "86" på relät för den takmonterade bågen med X-ljus, så fungerade hel- och halvljus igen.
Några ynka trådar hade blivit kvar och bildade en brygga mellan ledningarna i kontaktstycket.
Hade jag inte applicerat vaselin i kontaktstyckena hade trådarna legat kvar och inte orsakat några problem, men nu hade deras lägen rubbats ofördelaktigt.
"De e dom små små detaljerna som göret" fanns det en forntida schlager som handlade om.
Forumsponsor