Problem med inre drivaxelknutar.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Problem med inre drivaxelknutar.

Inlägg av niva-2121 »

Som jag skrivit tidigare har jag trott att mina drivaxelknutsproblem härrörde från de yttre drivaxelknutarna.
På grund av okunskap har jag skickat efter fel yttre drivaxelknutar = 22 splines i stället för 24 splines.
Men verkstadsräkningen blir inte mindre för det.
Byte har inte resulterat i mindre "knäppande".

På inrådan av flera biltekniskt kunniga beslöt jag att följa deras råd och byta "diffklumpen" fram.
Skickade efter en "klump".
Men mekanikern, nu en annan som själv har Niva, hävdade bestämt att det inte var "klumpen" utan i stället de inre drivaxelknutarna.
Skickade efter båda, höger och vänster, inre drivaxelknutar 24 splines(22 splines inre hade jag redan liggande).
"Någon" hade påstått att det var fortfarande var 22 splines inne i "klumpen", vilket alltså inte stämde på min Niva.
Därmed inte sagt att det inte kan förekomma 24 splines vid hjulen och 22 splines i "klumpen".
Konstaterades att båda som fabriksnya var i stort sett torra och fett medföljde inte.
På grund av problem med att få fram rätt packboxar och lager drog reparationen ut på tiden.

En erfaren expert på Lada-Niva reservdelar konsulterades.
Han kunde inte påminna sig att han sålt inre drivaxelknutar till Niva.
Men menade att drivaxelknutarna inte varit kompletta utan borde levererats med damasker, slangklämmor, fett, packboxar och lager.
Vilket i praktiken bör betyda att de rätt servade, med damasker och fett, är "outslitliga".

Hur som helst så visade det sig att min Niva´s inre drivaxelknutar var slitna, dock inte "utslitna", efter drygt 3.000 mil.
Lite fett i dem hade kanske minskat det svaga metalliska knäppandet vid start framåt eller bakåt - iiiiinte vid sväng.
Jag har ju regelbundet, i samband med underredstvätt, kontrollerat damaskerna och bytt de båda yttre.
Tyvärr visade det sig att de yttre damaskerna hade en mycket begränsad livslängd, cirka 100 mil.
Vid bytet har med demonterade drivaxlar även inre damaskerna okulärkontrollerats.
Synliga defekter såsom fettläckage har inte konstaterats.

Nu är jag snart framme vid det jag vill berätta.
Vid demonteringen och isärtagningen av de inre knutarna visade det sig att de båda var nästan snustorra.
Endast lite damm i dem och antydan till fett i "botten" = utom räckhåll för kulorna.

Tyder på att man från fabrik endera inte smort eller i alla fall inte packat in knutarna inuti med fett.
Då infinner sig frågan: Hur kan de inre knutarna ha klarat sig så länge utan kraftigare slitage?
Visserligen "tjejkörd" de först 3.000 milen.

Bilen i fråga är ju höjd cirka 2"/5cm.
25 mm distanser mellan övre länkarm och kulled.
Genomslagskuddarna till cirka 50% reducerade/nerkapade.
Men bilen har endast rullat ett par hundra mil i detta tillstånd, varav uppskattningsvis 5 x 2 mil i terräng där det "flexat" maximalt 5 x 10 ggr.

Med upplyft bil och nertvingde hjul konstateras att drivaxelknutarna arbetsområde gott och väl räcker till för 2"/5cm höjning.
D v s de kan inte "bottna" och därmed bli överbelastade.

Min slutsats blir att jag åter haft otur som har en bil där inre knutarna från fabrik inte smorts tillräckligt.

Någon annan som haft problem med inre drivaxelknutar?

Kommentarer?
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Problem med inre drivaxelknutar.

Inlägg av ahlberg »

Ja, det är ju lite imponerande att inneknutarna gått 3000 mil utan fett och det enda som märks är att det knäpper. Att det inte havererat beror sannolikt på att de haft i princip ingen arbetsvinkel och Nivans stenhårda framvagn, kanske kombinerat med ett tillbakadraget liv på asfaltvägar, minimerat rörelserna. Det är helt enkelt inte mycket som rör sig i innerknutarna.

Det är inte ovanligt att det börjar knäppa när man höjer, och det beror då oftast på att kulorna i innerknutarna tvingas lämna de spår de rullat i i kanske 10 000 mil. De spåren är ju även de en konsekvens av de minimala rörelserna.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar