Gasvajern är av! Om jag hade haft någon...

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Gasvajern är av! Om jag hade haft någon...

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jo, ibland så bara förbindelsen mellan spjäll och gaspedal slutar att funka. Motorn går ner på tomgång. Att gasa mer ger ingen respons. Att gasa mindre lika lite. Men så släpper jag gasen helt och ”tar ett omtag”. Då hakar allting tag igen och motorn går som den skall. Tills den släpper igen. Nytt omtag. Funkar igen. Osv. Fenomenet uppträder liksom i grupper så att säga. Den släpper kanske 5-10 gånger för att sedan funka perfekt. Tills nästa gång om två dagar. Eller en vecka. Eller en månad.
Jag har inte sett någon korrelation till växel, hastighet, motorns arbetstemp, utetemp, dag i veckan eller nåt annat heller. Det uppkommer fullständigt slumpmässigt.

Det måste vara ett elfel. Men hur felsöker man ett elfel när allting funkar? Bilen funkar ju till 99%.
därför undrar jag om någon har varit med om detta, och hittat felet.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Gasvajern är av! Om jag hade haft någon...

Inlägg av rid54 »

Om det ursäktas att jag spekulerar, så borde detta kunna vara ett resultat av någon form av glapp/felfunktion i gaspedalgivaren. Pedallägessensorn är troligen nån form av potentiometer, som ger elektrisk info till ECU om vilket läge pedalen har, varefter ECU ställer ut spjället i rätt vinkel. Om signalen från pedalen "försvinner" borde ju ECU av rena säkerhetsskäl stänga spjället (=tomgång). Jag tror att jag skulle börja med att kontrollera alla kontaktställen som kan hittas. Sedan kan man kanske prova med att "vicka på gasfoten", typ i sidled, när man har pådrag, om det skulle vara nåt mekaniskt glapp i pedalstället. Det är väl bra om det är lugnt på vägen då...

Har du någon felkod?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Gasvajern är av! Om jag hade haft någon...

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jag har sprutat in CRC 6-66 i kontakterna i både spjäll och pedal. Ingen förbättring. Men jag tror inte att felet ligger där. Kontakterna är av den moderna typen, med en mjuk silikongummitätning. Jag tror att dessa kontakter är väldigt bra. Det kan ju förstås finnas någon skarv längs vägen mellan pedal och spjäll, det har jag inte kollat.

Inga felkoder. Eller rättare sagt: av och till får jag felkoden P0830, Clutch Pedal Switch "A" Circuit. Jag tror inte det finns något samband.

Men en dag fick jag ett ”stort” fel. Motorn blev helt kraftlös. Då fick jag felkoderna:
P2127 OBD-II Trouble Code: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'E' Circuit Low
Och: P2187 System Too Lean at Idle (Bank 1) DTC

Jag tror (och hoppas) att P2187 är ett följdfel till P2127.
Jag gissar att systemet gjorde att bilen gick in i ”limp home mode” och drog ner motoreffekten. Jag lyckades iaf hanka mig fram dit jag skulle, gjorde mitt ärende, vred om tändingsnyckeln, check engine idiotlampan släckt och problemet borta.
Jag kollade felkoderna med en OBD2 adapter, släckte felkoderna och problemet har inte återkommit. Jag är mycket medveten om att problemet kommer att återkomma precis när jag just behöver bilen som bäst. Enligt Murphy’s lag.

Snackade med en elkille på volvo som sa att pedalen inte har någon reostat/potentiometer utan en hallgivare. Jag gissar att inkromet där är någon Bosch motronic standarpryl, samma på alla bilar med systemet. Någon som har input i frågan? Det hade ju varit smidigt om man kunde åka till skroten och handla en pedal från vilken bil som helst som har Bosch motronicsystem.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Gasvajern är av! Om jag hade haft någon...

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Får väl komma med en epilog till detta.

Köpte ny gaspedal. Ingen förbättring. Gjorde försiktigt rent allt bakom locket vid trotteln. Ingen förbättring.
Så mindes jag fel om felkoden jag skriver om ovan, och fick för mig att det var bromskontakten som gav felkod. Så jag tog loss sladdkopplingen där och sprutade in 6-66 där, för en vecka sen. Inte så mycket som det minsta hicka sen dess!

Såhär verkar det vara: om bilen ”skenar” och ger gas trots att du släppt gaspedalen vill man ju trycka på bromsen. Om du gör det släpper trotteln och motorn går ner på tomgång.
En jättebra säkerhetsgrej sålänge man inte har slapp, ärgad kontakt i bromskontakten.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Gasvajern är av! Om jag hade haft någon...

Inlägg av rid54 »

Alltid intressant med resultatrapporter...

Men om man läser schemat för EURO5 med E-gas, så ser pedalen ut som den innehåller två potentiometrar. En hallgivare är ju det man brukar ha i halvmoderna fördelare (i stället för brytarspetsar) och de är nog inte ämnade för lägesregistrering. Jag är inte proffsmek och har inte Bosch-utbildning, men schemasymbolerna ger vissa ledtrådar.

Felkoden P0830 hänvisar väl till kopplingspedalens kontakt. Dess funktion kan ju mycket väl vara det du beskriver iofs. Den ska nog tända "motorlampan", men den påverkar inte gången (jag hade denna mysteriösa kod några gånger när bilen var ny, men märkte ingen påverkan).

Hoppas din bil bestämt sig för att samarbeta!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Gasvajern är av! Om jag hade haft någon...

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Bromskontakten.
Det här har jag provat: jag ger fullgas och duttar till på bromsen. Trotteln går ner på tomgång direkt. Håller jag nere gasen kommer den tillbaka efter några sekunder och ger gas igen. Exakt samma fenomen som jag haft.
Det går fyra tåtar till bromskontakten. Oklart varför. Antingen:
1) två lägen. Ena, första, drar ner trotteln men innan man börjat bromsa. Andra djupare läget tänder bromsljusen när man faktiskt bromsar
2) två funktioner. Ena drar ner trotteln och den andra tänder bromsljusen. Båda vid samma läge på bromspedalen.


Kopplingskontakten.
Efter vad jag läst på nätet verkar dess funktion vara att om man har växel i och kopplingen ute går inte startmotorn. Också en säkerhetsgrej. Det här funkar inte på min vagn. 1:an i och koppling ute och jag vrider på startnyckeln så vill bilen skutta framåt med startmotorn. Det behöver ju inte betyda nånting. Jag har ju felkod på den där kontakten.
Men det kan ju vara nåt att tänka på för de som har motronicsystemet: om man har växel i och kopplingen inne och starten inte går kan det vara ide att lägga i friläge och försöka igen.
Jag minns inte om det går några tåtar till någon kontakt på lådan. Men de kan lika gärna gå till spakstället.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Gasvajern är av! Om jag hade haft någon...

Inlägg av rid54 »

Re: kopplingskontakten.

Intressant. Jag har inte provat just detta du beskriver, men min '11 har inte någon annan elanslutning till växellådan än backljuskontakten (såvitt jag har hittat...), så ECU kan i så fall inte veta nåt om växellådan. En mycket fånig bieffekt av att ha beroenden där, är ju att man inte skulle kunna flytta bilen med startmotorn. När jag tog körkort ansågs man behöva vara medveten om möjligheten att göra just det, om man fått motorstopp på ett ställe där man kunde påköras av ett tåg eller så. Att starta min Niva utan att trycka ned kopplingen går ju fint (med friläge i...). Jag ska nog prova att starta med växel i vid tillfälle, bara för att se vad som händer.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Gasvajern är av! Om jag hade haft någon...

Inlägg av rid54 »

Prov med min Niva 2011 (troligen en "M"), E-gas och ABS:

Dutta på bromsen medan man har pådrag (utnyttjar motorn) resulterar i att man tappar pådraget. Det återkommer snyggt när man släpper bromsen.

Kopplingen uppe och växel i påverkar inte möjligheten att köra startmotorn. Man får alltså tänka själv i det läget.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar