Knacksensor

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Hej!

Det är en sån här jag har: Bild

Menar du att det sitter 2 spolar i den då?

Kan man byta plats på tändkablarna för att utesluta att det är spolen det är fel på, eller sprängs nåt då? Dvs sätta 2ans tändkabel i 1an på spolen och se om det blir misständning på 2a cylen istället? :)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Knacksensor

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jag tycker att den där klumpen ser alldeles för liten ut för att vara en spole, och ännu mindre två.
Men visst, det kommer ju ut tändkablar och det ser ut att vara en lågspänningskontakt i framkant på bild. Har du mätt resistanser? Kolla i elschema vilken sladd som går till vilken cyl.
Visst borde man kunna sätta 2:ans spole till 1:an, men då måste man också ändra lågspänningsdelen. 1:an och 2:an ligger ju i motfas.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Ja det ser ju inte ut som någom spole, vet inte om de har något annat mer fackmässigt namn. Får ta och mäta upp honom imorgon och se. Tack för era svar! :)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Knacksensor

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

ahlberg skrev:Annan tråd om knacksensor : http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=25& ... 54f#p24623
Tror jag har uteslutit knacksensorn, den dyker iallafall inte upp som felkod längre, bara misständningar kvar.
Mätte upp spolen och den visar 1 ohm i motstånd mellan stiften. Räcker det eller är det vajsing? Har uteslutit ECUn då jag öppnade upp den idag och allt såg kanonfint ut.

Finns det något mer som kan slå ut 1ans och 4ans tändning?

Vore ju skönt om man kunde bara byta spole och så vore det ur världen ;)
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Fast nu när jag mätte så visade den 0 i motstånd, betyder det att det är brott i spolen? :?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knacksensor

Inlägg av rid54 »

Spolen ser inte ut som en spole, nej... Men det är den. Den innehåller två spolar. Bilen har som nämnts "wasted-spark" systemet. En spole används till de två tändstift som sitter på vardera 1 och 4 samt en för 2 och 3. Lågspänningen kommer via den kantiga kontakten. Om två cylindrar dör så är det inte omöjligt att en spole har gått sönder.

"Noll" i motstånd betyder väl att det är mycket litet motstånd, dvs god ledningsförmåga. Lågspänningssidan i spolen ska ha låg resistans, beroende på mätinstrumentets noggrannhet kan det bli Noll Ohm, fast det kanske är typ 0,5 Ω. Det är OK. Högspänningsspolarna kan mätas mellan tändkabelkontakterna för resp 1 och 4 samt 2 och 3; där bör det vara mer resistans. Tyvärr kan en pole paja utan att det är avbrott eller kortis, det brukar ofta bli överslag till jord eller mellan högspänningsspole till lågspänningsspole och då är spolarna hela men gnistan blir inte bra ändå.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Knacksensor

Inlägg av ahlberg »

Rid54 är som vanligt klok och metodisk, och har sällan fel. Men - har vi haft någon trasig tändspole på en MPI här tidigare? Däremot har vi säkert haft 20 kamaxelgivare.. Kan du fått en ny dålig? Felkoden på en dålig givare kan mycket väl indikeras som misständning. Jag vill även passa på att slänga in tips om tändstift, tändsystemet trivs med stort elektrodgap enligt vanligtvis säkra källor. Tändkablar kan vara lömska med, och det är inte alltid blomsprutetricket funkar. Good hunting, anyway!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knacksensor

Inlägg av rid54 »

Bästa recension jag har fått på länge, tack för det... :D
Det ligger nåt i detta med "vanlighet", förstås. Kamaxelsensor har jag också fått byta. Motorlampa, felkod och svårstartad bil var symptomen, men den gick hyfsat när den väl kom igång. Tändspoleproblem har som nämnts inte varit uppe så mycket. Att en komponent är "Dead on Arrival" är inte nåt exklusivt för Vaz, det händer med andra märken också, så måhända är det värt att överväga ytterligare en sensor.

Det finns ett engelskt Lada-forum, där ett liknande problem beskrivits (misständningar). Det tycks kunna vara så, att om motorns styrsystem av en eller annan anledning får uppfattningen att det föreligger misständning, så stängs spridaren av för resp cylinder (för att skona katen). Misständning detekteras genom att ECU läser vevaxelns hastighetsvariationer, med vevaxelsensorn. Så även den sensorn kan vara inblandad...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Hej på er!

Fick den nya tändspolen idag och monterade (i snöovädret :evil: ) och voilá, misständningar är ett minne blott :)

Även denna historian fick ett lyckligt slut! Det sägs ju att Lada-ägare är lyckligare än andra bilägare, måste stämma.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Knacksensor

Inlägg av ahlberg »

Härligt! Som sagt.. den där Rid54 har en förmåga att ha rätt. .. ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar