Knacksensor

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Hej på er kära Lada-fantaster!

En nybliven ladaägare här som är störtkär i denna fantastiska bil, trots alla dess skavanker och brister :D
Motorn började en dag helt plötsligt gå väldigt illa och enligt felkodsläsaren så är problemet en dålig knacksensor.
Kollade runt på forumet (och på diverse ryska siter) men lyckades bara få reda på att den sitter någonstans runt grenröret i motorblocket.

Så, för en kille som inte är helt hundra på mekerier, hur hittar man och lossar denna sensor? Ska man ge sig in under bilen eller ovanför? Måste man kanske lossa värmeskydds-plåten för att komma åt den?

Jag eftersöker helt enkelt lite tips på hur man beter sig med denna sensor :)

Tack på förhand och trevlig helg på er!
rid54
Inlägg: 1479
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knacksensor

Inlägg av rid54 »

Det finns en tråd här nånstans som beskriver (med bilder) diverse sensorers placering. Knacksensorn gick inte att fota på plats, eftersom den tydligen sitter i motorblocket under grenröret. Kanske en ficklampa och en inspektionsspegel kan vara till hjälp för att hitta den... Hur det är att ta bort den vågar jag inte tänka på. Det är nog inte vanligaste felet att sensorn dör, så kolla kablaget noga när du hittar den, så ingen sladd har lossnat eller nåt...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Knacksensor

Inlägg av Tapio »

Halaj!

finns ju bild på den i denna tråd: http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... 4&start=45
scrolla ner en bit så finns en informativ bild.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Tack för era svar! Lyckades hitta den nu och tryckte in sladden en gnutta. Verkade hjälpa, för jag får inte knack-sensor-felkoden längre. dock får jag fortfarande pl300, pl 301 och pl304 i felkoder dvs feltändningar. Bytte ut kamaxelgivaren men inget resultat. Problemen kom en timme efter att jag tvättat av utsidan av bilen, om det kanske har något med det att göra?
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Testade precis blomsprute-testet över tändkablarna med, inga synliga gnistor. :roll:
rid54
Inlägg: 1479
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knacksensor

Inlägg av rid54 »

Felkoderna i serien P0300 - P0304 indikerar feltändning. P0300 är "allmän" om feltändning och har man 0301 och 0304 så pekar det på cylinder 1 och 4. Märker du nåt av att motorn går dåligt? Cylinder 1 och 4 använder samma spole i tändspoleenheten och den styrs av samma "slutsteg" i ECU/tändmodul. Även där kan det vara värt att gå igenom kablage och kontakter (på lågspänningssidan).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Yes, han håller sig precis levande vid tomgång och "blöddrar vid lite pådrag. Dock efter 3000rpm så varvar han fint. :?
Där ser man, då kanske det är dags att ge sig på ECU:n och pilla lite, har hört att kontakterna i den kan tjura lite. Ska ta en titt imorgon, tack för hjälpen (sålänge :twisted:)
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Förresten, är det någon ide att pilla på tändspolen? Hur mycket kan en lekman göra där?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Knacksensor

Inlägg av ahlberg »

Kontaktstyckena till ECU kan orsaka diffusa problem, ofta kopplade till fukt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

ahlberg skrev:Kontaktstyckena till ECU kan orsaka diffusa problem, ofta kopplade till fukt.
Det korrelerar ju rätt bra med min högtryckst- samt brandslangs-tvätt :oops:
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Fråga... hur i helskotta får man loss sladden som går till ECUn?!? Ska man behöva ta i som en tok och bända med skruvmejsel eller är det bara jag som är dum? :evil:
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

All right, hittade spärren och fick upp ecu-sladden. Inget ärg och allt såg döfint ut. Blir då att kolla tändspolen, någon som vet vart den sitter? :roll:
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Bara o följa tändkablarna såklart... vi kan döpa denna tråden till "En idiots monolog"
Rääfen
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 okt 2016 17:32

Re: Knacksensor

Inlägg av Rääfen »

Skulle det kunna vara så att spolen har pajjat på "en sida", dvs 1ans och 4ans sida, eftersom de inte får någon gnista. Eller är det så att hela spolen dör?

Gud vad man lär sig mycket av att äga niva :)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Knacksensor

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Jag har ingen koll på tändningen alls, men det låter ju som att det är ett ”wasted spark”system på vagnen. Dvs 1:an och 4:an får gnista samtidigt fast det är bara ena cylen som tänder. Den andra gnistan går till spillo sas. Du har alltså två spolar. Båda spolarna har en låg-och en högspänningssida.
Det du kan göra är att kolla resistansen på både låg och högsidan.
Det bästa är ju om du hittar värden på vad det skall vara för resistans, men om du inte hittar siffror på det så kolla 2:ans och 3:ans spole och se om värdena är ungefär desamma.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Skriv svar