Knacksensor
Re: Knacksensor
Hej!
Det är en sån här jag har:
Menar du att det sitter 2 spolar i den då?
Kan man byta plats på tändkablarna för att utesluta att det är spolen det är fel på, eller sprängs nåt då? Dvs sätta 2ans tändkabel i 1an på spolen och se om det blir misständning på 2a cylen istället?
Det är en sån här jag har:
Menar du att det sitter 2 spolar i den då?
Kan man byta plats på tändkablarna för att utesluta att det är spolen det är fel på, eller sprängs nåt då? Dvs sätta 2ans tändkabel i 1an på spolen och se om det blir misständning på 2a cylen istället?
Re: Knacksensor
Halaj!
Jag tycker att den där klumpen ser alldeles för liten ut för att vara en spole, och ännu mindre två.
Men visst, det kommer ju ut tändkablar och det ser ut att vara en lågspänningskontakt i framkant på bild. Har du mätt resistanser? Kolla i elschema vilken sladd som går till vilken cyl.
Visst borde man kunna sätta 2:ans spole till 1:an, men då måste man också ändra lågspänningsdelen. 1:an och 2:an ligger ju i motfas.
//T
Jag tycker att den där klumpen ser alldeles för liten ut för att vara en spole, och ännu mindre två.
Men visst, det kommer ju ut tändkablar och det ser ut att vara en lågspänningskontakt i framkant på bild. Har du mätt resistanser? Kolla i elschema vilken sladd som går till vilken cyl.
Visst borde man kunna sätta 2:ans spole till 1:an, men då måste man också ändra lågspänningsdelen. 1:an och 2:an ligger ju i motfas.
//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Re: Knacksensor
Ja det ser ju inte ut som någom spole, vet inte om de har något annat mer fackmässigt namn. Får ta och mäta upp honom imorgon och se. Tack för era svar!
Re: Knacksensor
Annan tråd om knacksensor : http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=25& ... 54f#p24623
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Knacksensor
Tror jag har uteslutit knacksensorn, den dyker iallafall inte upp som felkod längre, bara misständningar kvar.ahlberg skrev:Annan tråd om knacksensor : http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=25& ... 54f#p24623
Mätte upp spolen och den visar 1 ohm i motstånd mellan stiften. Räcker det eller är det vajsing? Har uteslutit ECUn då jag öppnade upp den idag och allt såg kanonfint ut.
Finns det något mer som kan slå ut 1ans och 4ans tändning?
Vore ju skönt om man kunde bara byta spole och så vore det ur världen
Re: Knacksensor
Fast nu när jag mätte så visade den 0 i motstånd, betyder det att det är brott i spolen?
Re: Knacksensor
Spolen ser inte ut som en spole, nej... Men det är den. Den innehåller två spolar. Bilen har som nämnts "wasted-spark" systemet. En spole används till de två tändstift som sitter på vardera 1 och 4 samt en för 2 och 3. Lågspänningen kommer via den kantiga kontakten. Om två cylindrar dör så är det inte omöjligt att en spole har gått sönder.
"Noll" i motstånd betyder väl att det är mycket litet motstånd, dvs god ledningsförmåga. Lågspänningssidan i spolen ska ha låg resistans, beroende på mätinstrumentets noggrannhet kan det bli Noll Ohm, fast det kanske är typ 0,5 Ω. Det är OK. Högspänningsspolarna kan mätas mellan tändkabelkontakterna för resp 1 och 4 samt 2 och 3; där bör det vara mer resistans. Tyvärr kan en pole paja utan att det är avbrott eller kortis, det brukar ofta bli överslag till jord eller mellan högspänningsspole till lågspänningsspole och då är spolarna hela men gnistan blir inte bra ändå.
"Noll" i motstånd betyder väl att det är mycket litet motstånd, dvs god ledningsförmåga. Lågspänningssidan i spolen ska ha låg resistans, beroende på mätinstrumentets noggrannhet kan det bli Noll Ohm, fast det kanske är typ 0,5 Ω. Det är OK. Högspänningsspolarna kan mätas mellan tändkabelkontakterna för resp 1 och 4 samt 2 och 3; där bör det vara mer resistans. Tyvärr kan en pole paja utan att det är avbrott eller kortis, det brukar ofta bli överslag till jord eller mellan högspänningsspole till lågspänningsspole och då är spolarna hela men gnistan blir inte bra ändå.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Knacksensor
Rid54 är som vanligt klok och metodisk, och har sällan fel. Men - har vi haft någon trasig tändspole på en MPI här tidigare? Däremot har vi säkert haft 20 kamaxelgivare.. Kan du fått en ny dålig? Felkoden på en dålig givare kan mycket väl indikeras som misständning. Jag vill även passa på att slänga in tips om tändstift, tändsystemet trivs med stort elektrodgap enligt vanligtvis säkra källor. Tändkablar kan vara lömska med, och det är inte alltid blomsprutetricket funkar. Good hunting, anyway!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Knacksensor
Bästa recension jag har fått på länge, tack för det...
Det ligger nåt i detta med "vanlighet", förstås. Kamaxelsensor har jag också fått byta. Motorlampa, felkod och svårstartad bil var symptomen, men den gick hyfsat när den väl kom igång. Tändspoleproblem har som nämnts inte varit uppe så mycket. Att en komponent är "Dead on Arrival" är inte nåt exklusivt för Vaz, det händer med andra märken också, så måhända är det värt att överväga ytterligare en sensor.
Det finns ett engelskt Lada-forum, där ett liknande problem beskrivits (misständningar). Det tycks kunna vara så, att om motorns styrsystem av en eller annan anledning får uppfattningen att det föreligger misständning, så stängs spridaren av för resp cylinder (för att skona katen). Misständning detekteras genom att ECU läser vevaxelns hastighetsvariationer, med vevaxelsensorn. Så även den sensorn kan vara inblandad...
Det ligger nåt i detta med "vanlighet", förstås. Kamaxelsensor har jag också fått byta. Motorlampa, felkod och svårstartad bil var symptomen, men den gick hyfsat när den väl kom igång. Tändspoleproblem har som nämnts inte varit uppe så mycket. Att en komponent är "Dead on Arrival" är inte nåt exklusivt för Vaz, det händer med andra märken också, så måhända är det värt att överväga ytterligare en sensor.
Det finns ett engelskt Lada-forum, där ett liknande problem beskrivits (misständningar). Det tycks kunna vara så, att om motorns styrsystem av en eller annan anledning får uppfattningen att det föreligger misständning, så stängs spridaren av för resp cylinder (för att skona katen). Misständning detekteras genom att ECU läser vevaxelns hastighetsvariationer, med vevaxelsensorn. Så även den sensorn kan vara inblandad...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Knacksensor
Hej på er!
Fick den nya tändspolen idag och monterade (i snöovädret ) och voilá, misständningar är ett minne blott
Även denna historian fick ett lyckligt slut! Det sägs ju att Lada-ägare är lyckligare än andra bilägare, måste stämma.
Fick den nya tändspolen idag och monterade (i snöovädret ) och voilá, misständningar är ett minne blott
Även denna historian fick ett lyckligt slut! Det sägs ju att Lada-ägare är lyckligare än andra bilägare, måste stämma.
Re: Knacksensor
Härligt! Som sagt.. den där Rid54 har en förmåga att ha rätt. ..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se