Bensinmätare

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Felixniva
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2016 14:29

Bensinmätare

Inlägg av Felixniva »

Visar att jag har full tank hela tiden kan det vara givard eller jord som spökar när bilen är av visar den tomt när tändningen/bilen är på så vissar den fullt reservlampan fungerar och om det är givaren vars kommer jag åt den lättast isåfall? Mvh :)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bensinmätare

Inlägg av niva-2121 »

Ursäkta jag lägger mig i, men jag har en bränslemätare som suttit i en Lada Niva 1,6 -87.
Den är komplett med det 6-poliga kontaktstycket, där endast 5 ledningar är anslutna.
Skulle det vara själva instrumentet som strular så hör av dig.

Priset är "tack" vid avhämtning.

Vilken årsmodell på din Niva och var bor du?

:mrgreen:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bensinmätare

Inlägg av rid54 »

Misstänker att detta är lite beroende av årsmodell. Instrumenthuset innan Niva M dök upp hängde väl med ett tag, men det fanns säkert nån tidig variant också. Tankmätaren är beroende av en spänningsstabilisator för vissa modeller och det är ett mostånd inblandat också. Dåliga lödningar kan påverka. Vilken modell har du?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Felixniva
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2016 14:29

Re: Bensinmätare

Inlägg av Felixniva »

Har en niva 1980 vaz2121 bor i östersund
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bensinmätare

Inlägg av ahlberg »

Full tank direkt när du slår på tändningen tyder på att sladden till givaren jordas någonstans på vägen. Någon som svetsat i golvet och smält lite isolering?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Felixniva
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2016 14:29

Re: Bensinmätare

Inlägg av Felixniva »

Har inte kollat om svetsat eller isolerat i golvet men vars kollar jag sladden till givaren är ganska dålig på det hela med el osv finns det någon guid hur man kollar om den blivit jordad någon stans vill få det fixat fått slut soppa 3 gånger pga av den inte fungerar
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bensinmätare

Inlägg av ahlberg »

Sladden går på golvet till vänster om förarstolen. Men om "reservlampan" funkar brukar den vara mer pålitlig än nålen..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar