Dieseln suger luft

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Dieseln suger luft

Inlägg av W-crantz »

Har nu haft problem i ett års tid med min diesel Niva, den har varit ryckig och lägger ofta av när det är under hälften i tanken. Förra veckan la den av och nu går det inte att få den att gå längre än någon minut.
Jag har kollat tanken och silen samt bytt slangarna mellan tank och rör, allt bör därmed vara bra i bakre änden. Bränslefiltret är också bytt.
När jag luftar den är det svårt att få dieseln luftfri och det känns inte som rätt tryck när jag stänger luftnipeln och fortsätter att pumpa.
På förvärmningen på motorns högra sida finns det i förvärmningens främre gavel en vit stjärna (ev, av plast). När jag försöker bygga upp trycket sipprar det ut diesel och när jag väl har lyckats starta och motorn lägger av verkar det som att det är torrare rund den vita grejen.
Kan det vara detta som är problemet ? Suger Nivan in luft den vägen ? Vad gör jag ? Har funderat på att skrota förvärmningen och koppla ihop slangarna men de är av olika dimensioner och vill Nivan gå bra efter en sådan operation. Vad är den vita grejen till för? Kan man kleta igen den med keramisk metall eller förstör jag allt för evigt. Motorn är en XUD9 men inte ens min verkstad vet något om denna förvärmning.
Någon på detta forum som kan mer ? Tacksam för alla svar.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Dieseln suger luft

Inlägg av rid54 »

Mycket generellt kan man väl säga, att luftinsläpp oftast är på sugsidan av första pumpen (matarpumpen). Den pumpen har normalt en rejäl överkapacitet, så att insprutningspumpen spolas igenom av överkottsbränsle. "Fördelarpumpar", vilket jag tror är det som finns på en XUD-motor, har (vissa av dem i alla fall) en ytterligare pump inbyggd, som matar den egentliga insprutningspumpen. Den pumpen ("mellanpumpen") kan inte suga luft, om det inte redan är luft i bränslet från matarpumpen. Luft i bränslet från matarpumpen bör inte rimligen kunna komma från annat ställe än "sugröret" från tanken, eftersom trycksidan på matarpumpen ligger över atmosfärstrycket när motorn går. En läcka på trycksidan bör läcka bränsle, inte ta in luft. Var den här förvärmningen ligger i systemet vet jag inte, men om den ligger efter matarpumpen borde den inte kunna bidra till att det kommer in luft, det borde komma ut bränsle i stället om det är en läcka.

Så jag skulle leta efter en läcka i ledningen från tank till matarpump. Om det kommer normalt med bränsle när du handpumpar, så funkar troligen matarpumpen OK och filtrena är inte igensatta. Om det är luft i bränslet som kommer fram vid handpumpning, så lär det nästan säkert vara "sugröret" som är otätt. Det kan ju vara nåt knas med det röret redan inuti tanken. Saken kan förvärras av igensatt tanksil. Det kanske går att ta ut hela armaturen och kolla den om det inte är tydligt var felet annars ligger.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Re: Dieseln suger luft

Inlägg av W-crantz »

Förvärmningen med sin mystiska vita stjärna ligger före filtret med sin handpump och luftnippel. Vill inte gärna börja demontera förvärmningen innan jag vet mer, men eftersom stjärnan ömsom läcker och är torr misstänker jag att det går in luft där. Tanken är ren inuti och silen med sin flottör tog jag bort och rengjorde innan jag monterade nya slangar mellan silen och rören.
Under sommaren har bilen nästan alltid stannat efter start om jag parkerat i motlut och parkerar jag i medlut läcker det från den mystiska stjärnan.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Dieseln suger luft

Inlägg av ahlberg »

Kan egentligen inget om diesel, men det låter onekligen som om den vita stjärnan är skyldig! Googlade på XUD, men alla lovordar motorn som en förbenat bra snurra utan svaga punkter!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Dieseln suger luft

Inlägg av rid54 »

Av beskrivningen att döma så ligger ju förvärmningen på sugsidan och då kan det mycket väl vara så att det finns läckage i detaljerna där som släpper in luft. Det jag skulle kunna föreslå är att förbikoppla förvärmningssystemet med någon form av slang + adapter och se om det gör skillnad, då är ju felkällan isolerad... Förvärmning känns ju inte nödvändig, egentligen om man kör på nån form av vanlig diesel. De artiklar jag läst om XUD nämner att den kan köras på vegetabilisk olja, men den är ofta för tjock och då kanske förvärmningen har med det att göra? Ingen av de dieslar jag har haft har varit utrustade med bränsleförvärmning. När motorn är varm blir väl detta överflödigt ändå (pump och allt annat är ju varmt...). Anordningen kan ju ha nåt syfte, men om du kör på "normaldiesel" torde ett försök med förbikoppling inte vara farligt. Man kan enligt uppgift spilla i några procent fotogen om man tror att dieseln har tendens att tjockna eller kristallisera i kalla förhållanden. Det finns också en specialdiesel, EcoPar, som är extra stabil och fri från mikrobgödande tillsatser om man tror att problemet har att göra med bränslet.

Jag har nyligen gått igenom ett haveri med min traktor, som slutade med ny bränslepump. Den gamla (en rotorpump, eller fördelarpump) skar ihop såpass att dess drivaxel gick av. Möjligen kan det ha att göra med att flödet av bränsle inte räckte till smörjningen och detta pga igensatta filter (åldrad dieselolja). En luftläcka kan ju ge liknande problem, dvs att bränsleflödet (överskottsbränslet) blir för lågt. Jag tror att du bör ta seriöst på problemet och, som det verkar, börja med att försöka utesluta läckor i sugledningen, även om det innebär förbikoppling av förvärmningen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Dieseln suger luft

Inlägg av ahlberg »

W-crantz skrev:. Vad är den vita grejen till för? Kan man kleta igen den med keramisk metall eller förstör jag allt för evigt..
Jag hade defintivt testat..

Du kan inte ta en bild på denna mystiska stjärna?

Kan det vara nr 12?

Bild

Hittade även lite på nätet om läckor och de som gjort bypass..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Re: Dieseln suger luft

Inlägg av W-crantz »

http://imgur.com/a/zu2CN

Försöker med detta att lägga upp en bild på stjärnan men har aldrig gjort detta tidigare. Till höger under luftrenaren kommer det fram två klena slangar och där det går in i förvärmingen syns en något smutsig stjärna.
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
W-crantz
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 okt 2011 15:36
Ort: Ställberg, Kopparberg

Re: Dieseln suger luft

Inlägg av W-crantz »

http://imgur.com/a/Rqe0f

Här kommer ytterligare en bild på förvärmaren. Igår tog jag och fyllde igen försänkningen med plaststjärnan med keramisk metall och idag plockades allt på plats, luftades (kände direkt att det blev ett rejält motstånd när jag pumpade) och bilen startade utan problem och det gick bra att köra en runda inomgårds.
När jag gjorde rent före igenfyllningen så sprutade det både ren diesel och dieseldimma från stjärnan när jag använde tryckluft, tala om läcka.
Jag vet inget om tillverkningsmetoder men kan det vara så enkelt att man har borrat ett hål på tvären för att ut och in kanalerna ska få kontakt och sedan pluggat den med denna plaststjärna ?
Niva-95 1,9 (Grön)
Niva-97 1,7 (Röd)
Fiat Tipo-92
Ferguson-51 (Grålle)
Volvo BM 400
Volvo BM 500
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Dieseln suger luft

Inlägg av rid54 »

Det ser ju nästan ut som det fattas nåt, som borde legat an mot den blanka metallytan. Typ att det vore som ett "lock" som hängt i den vita plastprylen och tätat mot den fasade ytan. Plastgrejen kan vara ett filter av nåt slag, som kanske skruvas in i värmaren. Konstig grej hursomhelst.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar