sökt men inte funnit nått men antar det är cylinderbyten som får bli nästa åtgärd ifall ingen har nått förslag?
http://www.mister-auto.se/sv/givarcylin ... ND121.html
http://www.mister-auto.se/sv/slavcylind ... JD103.html
Niva 06 kopplingen busar efter man kört ett tag, går inte växla pga kopplingspedalen frikopplar inte. Speciellt på lägre växlar i låg fart/stillastående. Vid friläge kan bilen börja dra framåt ifall en växel är ilagd
Märkte det var lågt med olja i kärlet så fyllde på DOT4, letat under och finner inte en droppe läckage runt någon av cylindrarna.
Luftat systemet
Spelet ser bra ut, finns mer ta men det var svårt nå uppifrån (pga massa slang rör kabel osv) så jag ska försöka få upp bilen i luften och prova underifrån. Dock svarar allt mekaniskt direkt under huven då man börjar trampa på kopplingspedalen
När felet uppstår vilket blir frekventare juh längre jag kör då måste motorn slås av sen får man pumpa på kopplingspedalen några gånger så försvinner problemet för en stund. Det går inte pumpa på pedalen med motorn igång (ex ifall bekymmret uppstått med neutral ilagd och man vill växla till 1:an lr 2:an backen osv).
Det kan inte vara lameller lr något annat kuckel?
kopplingsbekymmer
Re: kopplingsbekymmer
Om det går att få kopplingen att göra det den ska (frikoppla och koppla ihop...) ibland, så tror jag man kan räkna med att det mekaniska funkar. Hydruliken är inte känd för att vara ofelbar och din beskrivning tyder på att huvudcylindern är dålig. Byt båda, föreslår jag och använd bara ren, ny vätska.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)