Tack för svar till att börja med.rid54 skrev:Är grejerna så dåliga att de måste bytas? Annars kan det kanske gå att mondera de nya axlarna med befintliga lager och packboxar och säga till näste ägare att det finns potentiella förbättringsmöjligheter i montaget.
Mekanikern försökte i en press att pressa av lagret.
Men pressverktyget havererade/sprack tyvärr, mest för honom.
Han försökte alltså pressa på inre lagerbanan.
Lagren är förmodligen krympta på inre drivaxelknutarna.
Naturligtvis kan man med våld demontera lagren.
Men då har man bara åstadkommit "brända bron" = ingen återvändo.
Nu finns det möjlighet att köra bilen.
2 av 3 bilmekar som lyssnat menar att det till viss del att knäpparna vid start är att betrakta som näst intill skönhetsfel.
Dom menar att det kan hålla "hur länge som helst".
Händer det något han man göra som när bakdiffens solhjul sprack = demontera berörd kardanaxel och blockera centerdiffen.
Just nu håller jag tummarna för att en god vän som rest till Vitryssland i dag ska medelst språkkunniga släktingar ska kunna uppbringa lager och packboxar.
Jag byter båda sidor eftersom jag eller någon annan inte kan fastställa vilken inre drivknut som strular.
Märkligt att företaget som levererat de inre drivaxelknutarna inte kan få fram vare sig damasker, slangklämmor, fett, packningar, packboxar eller lager.
Jag har köpt drivaxlar till flera andra bilar, och då har färdigmonterade och fettfyllda damasker ingått i priset.
Hört senast i lördags av andra bilmekar att till de bilar de känner till, som har denna avvikande konstruktion med lager på axeln i stället för i diffhuset, levereras axlarna med färdigmonterade lager och packboxar.
Min leverantör påstår att ingen annan klagat på frånvaron av lager och packbox vid leverans av komplett drivaxel med båda knutarna.
Ni som köpt kompletta drivaxlar, hur ha ni gjort?
Eller är det ingen som bytt drivaxlar?