Hjälp med reservdelsnummer.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev:Är grejerna så dåliga att de måste bytas? Annars kan det kanske gå att mondera de nya axlarna med befintliga lager och packboxar och säga till näste ägare att det finns potentiella förbättringsmöjligheter i montaget.
Tack för svar till att börja med.
Mekanikern försökte i en press att pressa av lagret.
Men pressverktyget havererade/sprack tyvärr, mest för honom.
Han försökte alltså pressa på inre lagerbanan.
Lagren är förmodligen krympta på inre drivaxelknutarna.

Naturligtvis kan man med våld demontera lagren.
Men då har man bara åstadkommit "brända bron" = ingen återvändo.

Nu finns det möjlighet att köra bilen.
2 av 3 bilmekar som lyssnat menar att det till viss del att knäpparna vid start är att betrakta som näst intill skönhetsfel.
Dom menar att det kan hålla "hur länge som helst".
Händer det något han man göra som när bakdiffens solhjul sprack = demontera berörd kardanaxel och blockera centerdiffen.

Just nu håller jag tummarna för att en god vän som rest till Vitryssland i dag ska medelst språkkunniga släktingar ska kunna uppbringa lager och packboxar.
Jag byter båda sidor eftersom jag eller någon annan inte kan fastställa vilken inre drivknut som strular.
Märkligt att företaget som levererat de inre drivaxelknutarna inte kan få fram vare sig damasker, slangklämmor, fett, packningar, packboxar eller lager.
Jag har köpt drivaxlar till flera andra bilar, och då har färdigmonterade och fettfyllda damasker ingått i priset.
Hört senast i lördags av andra bilmekar att till de bilar de känner till, som har denna avvikande konstruktion med lager på axeln i stället för i diffhuset, levereras axlarna med färdigmonterade lager och packboxar.
Min leverantör påstår att ingen annan klagat på frånvaron av lager och packbox vid leverans av komplett drivaxel med båda knutarna.

Ni som köpt kompletta drivaxlar, hur ha ni gjort?

Eller är det ingen som bytt drivaxlar?
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av rid54 »

Jag kan ha följt med dåligt, men när du nämner "knäppar vid start", menas det då att det blir en "knäpp" (eller klånk eller smäll eller vad man nu vill kalla ett skarpt mekaniskt ljud) när kraften från motorn tas upp av drivlinan? Eller menas det att du har ett antal "knäppar" under stadig acceleration från stillastående?

Jag kan informera om att en "knäpp" (möjligen en "dubbelknäpp"!) när glappet tas upp av drivkraften är något jag har haft på båda mina sedan dag 1 i min ägo. Troligen är det diffarna som har ett spel i diffhjulen kontra de kugghjul som är kopplade till drivaxlarna. Det är inte helt tight, kan man säga, men det är så att säga en konstruktionsegenskap...

Ett par extra "knäpp" fanns i drivlinan när jag hade CV-knutar i kardanerna. Dessa glappar nämligen upp sig lite på ett sätt som vanliga knutkors inte gör. Inte såpass att de är dåliga, men de är inte helt tighta de heller och om drivlinan måste "byta riktning", dvs från drivning till motorbroms eller tvärtom, får man en del ljud.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av ahlberg »

Min gissning är att det är knäpp från de spår som kulorna kan göra i de banor de löper i. Har haft några sådana. Inte så akut egentligen, men låter obehagligt. Försökte ta bilder sist, men det är svårt. Känns dock tydligt med fingertopparna.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hjälp med reservdelsnummer.

Inlägg av niva-2121 »

Jag måste med skammens rodnad tindrande på mina kinder erkänna att jag inte vet varifrån knäpparna kommer.
Flera personer övertygade mig om att det var de yttre drivaxelknutarna, eller möjligen inre drivaxelknutarna som knäppte.
Inhandlade en komplett sats drivaxelknutar.
Med axlar demonterade konstaterades fel splines = 22 i stället för 24.
Verkstadsräkningen blev inte billigare för det.
Verkstaden trodde det endast var yttre drivaxelknutarna som behövdes bytas.
Inhandlades yttre drivaxelknut.
Byttes yttre drivaxelknut.
Samma ljud ändå.
Nu tror verkstadsmeken, i samråd med 2 andra bilmekar, att det är diffen det är fel på.
Men de anser att ljudet inte är så starkt att ett haveri är nära förestående, utan att man kan fortsätta att köra.
Komplett framdiff skickas efter ändå.
Men nu vill inte verkstaden vara med längre, trots att jag betalat båda arbetena utan knot.
Annan verkstad kontaktas som efter felsökning konstaterar att det är inre drivaxelknutarna, eller ev endast en knut.
Inte framdiffen.
Fakturan blir inte mindre för att nya inre drivaxelknutar 24 splines för byte inte finns till hands.
Båda inre drivaxelknutar 24 splines skickas efter(22 splines har jag redan).
Båda drivaxelknutarna demonteras = kompletta drivaxlar.
Konstateras att de nya saknar packboxar och lager(förutom damasker slangklämmor och fett).
Dessutom är den ena drivaxelknutens plåtbricka deformerad efter att "någon" tappat den minst 2 gånger i golvet.
Brickan går att rikta säger meken men det är värre med att det saknas lager och packboxar.
Stora papperspackningen går att klara sig utan med packningsklister.
Han försöker i press demontera ett lager genom att trycka på inre lagerbanan.
Men hans verktyg(knivavdragare?) brast.
Har konsulterat 4 reservdelskataloger, men ingen behandlar Niva M, d v s från 2010.
Har även kontaktat 2 verkstäder för att få hjäp, men inte hört av dem.
De kriminella "vännerna" i Eskilstuna svarar inte på telefon.
Funderar på att "trakasera" Klas Olsson, f d Nordic Car Part.
Tacksam för alla tips jag fått på forumet, men tyvärr har det inte hjälpt mig.

Tyvärr har ingen erfaren Niva-mek lyssnat på bilen.
Kanske är som ahlberg skriver = inte så akut.
Jag har ju legat under pallad bil ett antal gånger och lyssnat men inte fått fram ljudet.
Inte heller med fingertopp mot drivaxlar känt något glapp.
Pinjongen har ett visst spel mot kronhjulet, men det bedömer jag som försumbart/normalt.

rid54, det kommer en knäpp när man startar.
Både vid framåt och backning.
Oavsett man svänger eller ej.
Ej "antal" knäppar(som en yttre drivaxelknut vid fullt rattutslag).
Bilen har inte CV-knutar på kardanaxlarna(trots att det är en Niva M 2011).

Härutöver måste jag berätta att med uppvevade rutor hade jag inte hört ljudet förräns "kompisar" påpekat ljudet.

Nu hoppas jag att en kompis på resa i Vitryssland kan hjälpa mig med lager och packboxar.

Suck och tack för att ni engagerar er i mitt problem.
Forumsponsor
Skriv svar