Hjälp!

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Hjälp!

Inlägg av Tsugua »

Hej Niva entusiaster.

Behöver hjälp med några snabba frågor.

Jag har hittat en niva som jag är intresserad av. Frågan är bara vad det ungefär kommer att kosta att fixa till den för att få igenom den i besiktningen?

De anmärkningar som finns är följande.

*Tätning spindelled fram högre under skadad.
*Fjädersäte fram båda sidor undre rostskadat.
*Fjädersäte bak båda sidor undra rostskadat.
*Fjäder bak höger risk för funktionsbortfall.

Sen står det vidare på besiktningsprotokollet: Underredeskontroll inte utförd. Efterkontroll måste utföras av bilprovningen. Provkörning kontroll inte utförd.

Bilen är en 96a. Som gått 12000 mil. Ytrost finns ju givetvisvis.

Jag skall använda bilen som andrabil, så den måste gå igenom besiktning.

Tacksam för svar.

// Eric
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp!

Inlägg av ahlberg »

1000 spänn material och ett antal kvällar med svetsen i garaget. Ungefär. Fjäderpottorna fram är utbytbara - bak tror jag du får svetsa.

Nä.. läste fel, undre fjäderfäste fram kan man inte byta..
Senast redigerad av ahlberg den 12 mar 2009 12:49, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Läste för fort... :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hjälp!

Inlägg av Larsson »

* Spindelleden byter du mot en ny 100-200kr

* Fjädersäte fram (undre), där byter du (eller lagar?) "plåten" som fjädrarna står på (går att skruva loss).

* Fjädersäte bak (undre), här åker du på att svetsa. Antingen laga eller byta ut fjädersätet, dessa sitter svetsade på bakaxeln och finns inte som reservdel. Har för mig att det passar från Volvo 340/360...tror någon på forumet bytt dessa och satt dit Volvo grejer.

* Fjäder bak. byt till en annan beggad fjäder (tror jag har en liggandes)

Tips!

Kolla hur golv och underrede ser ut innan du slår till......om "balkarna" är rostiga så har nog Bilprovningen lite att klaga på där oxå.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: Hjälp!

Inlägg av Tsugua »

Hej och tack för svaren.

Verkar som att det blir till att hämta bilen i helgen?

Men det har dykt upp en fråga till!!

Är man en idoit som köper en niva om man inte har nån som helst aning om hur man mekar?? Det känns som att man bör ha en hel del kunnande om man är niva ägare. Jag har aldrig skruvat nåt med bilar. Är inte rädd för att skruva och skita ner mig. Men det har lixom aldrig blivit av att jag skruvat själv. Utan lämnat på verkstad så fort mina bilar pajjat. Blir väl så även i framtiden att den lokala bilmeken får fixa till problemen som uppstår. En duktig mekaniker skruvar väl lika gärna på en niva, som min gamla golf från 96?

Synpunkter på detta? Är jag en idiot eller ej? Drömmer ju för fan om nivor på nätterna nu!

// E
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Hjälp!

Inlägg av Markus Almroth »

Nej. Man är ett GENI!

Det är ett mycket effektivt sätt att lära sig meka :-)

Den är lättskruvad dessutom.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp!

Inlägg av ahlberg »

Idiot? Det får vi inte hoppas - däremot är det inte fel att vara lite blåögd optimist med en vilja att lära sig lite nytt.

All information och inspiration som man kan önska finns tillgänglig på nätet, men en viss nivå av händighet och sunt bondförnuft krävs. Sen krävs det ju en del verktyg med, även om mycket får att fixa med slägga och skiftnyckel.

Att lämna bilen till verkstaden tex för rostlagning blir fort en väldigt dyr affär - jämför med att köpa en billig flussmig, lite plåt och sedan börja i liten skala. De Niva-ägare som är helt beroende av andras tjänster för underhåll och reparation är sällsynta, och oftast kortlivade här i forumvärlden. Det är en del av Niva-ägandet - att underhålla och reparera. Man bör tycka det är åtminstone lite roligt.

Att INTE fixa småfelen i ett tidigt skede kan vara ett ödesdigert val om man har Niva, både ekonomiskt och driftsäkerhetsmässigt. Saker går sönder, men med ett aktivt förbyggande underhåll ser du varthän det barkar innan haveriet är ett faktum.

Vänj dig vid tanken att faktiskt titta över bilen regelbundet, att kolla under, att känna på axlar, att lokalisera läckor mm. De flesta av oss har haft kortare eller längre inkörningsperioder - där man hittar vilken nivå av pyssel och underhåll som just vår unika Niva kräver. När man "funnit varandra" - det är då det roliga börjar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: Hjälp!

Inlägg av Tsugua »

Åh gösses!

Har du funderat på att bli Författare? Du skriver ju så att det tårar sig i ögonen! Vackert!

Tja jag får nog ta mig en liten funderare till. Bilen som jag hittat har ju lite att göra iordning. Men jag behöver ha det gjort så fort som möjligt, så att man kan använda bilen.

Kanske man skall spara ihop lite med kulor, och köpa en nyare?!? Men vad jag har förstått så är det inga garantier att en bil från år 2000 är bättre än en från 1984?!?!

Tillbax till tankeverksamheten.

Stort tack för ditt svar!

// E
ahlberg skrev:Idiot? Det får vi inte hoppas - däremot är det inte fel att vara lite blåögd optimist med en vilja att lära sig lite nytt.

All information och inspiration som man kan önska finns tillgänglig på nätet, men en viss nivå av händighet och sunt bondförnuft krävs. Sen krävs det ju en del verktyg med, även om mycket får att fixa med slägga och skiftnyckel.

Att lämna bilen till verkstaden tex för rostlagning blir fort en väldigt dyr affär - jämför med att köpa en billig flussmig, lite plåt och sedan börja i liten skala. De Niva-ägare som är helt beroende av andras tjänster för underhåll och reparation är sällsynta, och oftast kortlivade här i forumvärlden. Det är en del av Niva-ägandet - att underhålla och reparera. Man bör tycka det är åtminstone lite roligt.

Att INTE fixa småfelen i ett tidigt skede kan vara ett ödesdigert val om man har Niva, både ekonomiskt och driftsäkerhetsmässigt. Saker går sönder, men med ett aktivt förbyggande underhåll ser du varthän det barkar innan haveriet är ett faktum.

Vänj dig vid tanken att faktiskt titta över bilen regelbundet, att kolla under, att känna på axlar, att lokalisera läckor mm. De flesta av oss har haft kortare eller längre inkörningsperioder - där man hittar vilken nivå av pyssel och underhåll som just vår unika Niva kräver. När man "funnit varandra" - det är då det roliga börjar.
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Hjälp!

Inlägg av hezzin »

Ett litet inlägg här.... Innan jag skaffade min första Niva i Januari 2007, så hade jag i praktiken aldrig mekat med bilar, på sin höjd byggt lite stereoljud... Men det går ganska snabbt att komma in i det när man väl börjar bli lite varm i kläderna.... Mitt första växellådsbyte tog runt 20 timmar (Följde Ahlbergs eminenta beskrivning). Tredje gången jag bytte den tog det bara runt 4 timmar :D Nu ska du dock inte tro att man behöver byta växellådor så ofta, jag finner det uppenbarligen väldigt skojsigt att utföra detta :?
Har byggt upp en rejäl verktygslåda med åren, och t.o.m. lärt? mig att svetsa (en liten gasfri sak jag köpte för en billig slant). Och, jag är inne på min tredje Niva nu, om man inte räknar reservdelsbilen jag köpte...
Hade jag inte haft Niva-mekandet som hobby, så skulle jag nog krevera på mitt jobb... Finner det väldigt avkopplande att banka med släggor, svetsa plåt och slipa rost efter en dag i serverhallen... :geek:

//Jensa
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hjälp!

Inlägg av Larsson »

He He

Här är en till Datanörd som gillar att banka plåt på fritiden.......... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp!

Inlägg av ahlberg »

Angående din fråga om vilken årsmodell man skall välja - och om det är bättre med en gammal - så finns det inget riktigt bra svar. Kvaliten är redan från fabrik enormt ojämn hur de nya ägarna tagit hans om sina nyförvärv varierar oerhört. Många verkar ha levt efter devisen "kör tills det rasar". Varje individ måste bedömas för sig.

Det mesta är relativt enkelt att reparera - det är rosten som är det som kräver tid, blod, svett, tårar och svordomar. Detta kan variera beroende på individ.

Hittar du en 86:a eller äldre som inte är rostig så är det sannolikt att den kan leva länge till. 96:or och nyare har avsevärt modernare motorer, med bättre prestanda och ekonomi. Vissa verkar dock vara gjorda av återvunna sardinburkar...

Undvik "skräckisarna" -88 - -94. De kräver mycket av sin ägare...

(..och jag är med i samma grupp av "frusterade IT-nissar som behöver avreagera sig") :ugeek:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
jannebmw
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 dec 2008 20:01
Ort: anderstorp

Re: Hjälp!

Inlägg av jannebmw »

ojoj tur man inte bor granne med tsugua :lol:
då får man nog mycket att göra eller?
nä skojar bara bra att ha en bil att öva på själv tycker jag att nivan är det mest lättmekade bilar jag har haft.
ställ några 7.2 på huven så kommer jag över och pillar lite
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Hjälp!

Inlägg av Liffride »

hezzin skrev:Ett litet inlägg här.... Innan jag skaffade min första Niva i Januari 2007, så hade jag i praktiken aldrig mekat med bilar, på sin höjd byggt lite stereoljud... Men det går ganska snabbt att komma in i det när man väl börjar bli lite varm i kläderna.... Mitt första växellådsbyte tog runt 20 timmar (Följde Ahlbergs eminenta beskrivning). Tredje gången jag bytte den tog det bara runt 4 timmar :D Nu ska du dock inte tro att man behöver byta växellådor så ofta, jag finner det uppenbarligen väldigt skojsigt att utföra detta :?
Har byggt upp en rejäl verktygslåda med åren, och t.o.m. lärt? mig att svetsa (en liten gasfri sak jag köpte för en billig slant). Och, jag är inne på min tredje Niva nu, om man inte räknar reservdelsbilen jag köpte...
Hade jag inte haft Niva-mekandet som hobby, så skulle jag nog krevera på mitt jobb... Finner det väldigt avkopplande att banka med släggor, svetsa plåt och slipa rost efter en dag i serverhallen... :geek:

//Jensa
Samma här,
innan jag köpte min Niva i början av 2007 hade jag i stort sett knappt mekat något med bilar.
Nivan väckte genast det intresset, och nu tycker jag det är riktigt kul att skruva med bilar och har
tagit mig upp till en hyfsat avancerad nivå. Jag tror på "trial and error" som inlärnings metod! :mrgreen:

Forumet har varit till en enorm hjälp när det har behövts,
förutom forummedlemmar så har vi två riktigt kunniga administarörer med svart bälte i niva. :D

Jag köpte en Niva TBI -95 som dessutom är en bra inkörsport till insprutnings/dataåldern i bilar,
systemet är inte allt för avancerat, utan på en lagom nivå om man vill börja sluka information o lära sig hur insprutningssystem funkar.
en bra grund till att förstå modernare system!

Finner det också riktigt rogivande att få skruva o pyssla o ta hand om min niva... oftast!!!

Mvh
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
Skriv svar