Att vinkla ner framklumpen i bakkant, medelst ett antal brickor på den bakre pinnskruven innan den förs upp i hålet och förses med mutter ovanpå.
Fick tipset av en trevlig och kunnig närboende Nivaägare som gjort så med sin Niva.
Visuellt verkar det som att främre slutväxelns pinjongaxel då skulle vara linjerad med fördelningsådans utgående axel till framaxeln.
Han visade på sin bil att han gjort så. (så mycket mer lättmekade äldre Nivor är jämfört med "M" )
Är detta ett känt sätt att minska vibrationerna från främre delen av transmissionen?
En annan sak jag hört talas om men inte riktigt förstått hur man går till väga, är om och hur man sänker hela framklumpen.
Detta senare för att utsätta drivaxelknutarna och damaskerna för mindre påfrestningar.
Har redan bytt 3 drivaxeldamasker på ungefär 200 mil.
Blir dyrt eftersom jag själv inte förmår demontera och montera framfjädrarna.
Har tidigare lagt ut en fråga angående huruvida Biltema´s fjäderspännare # 19126 och 191586 är lämpliga hjälpmedel vid fjäderhantering eller inte.
Konventionella fjäderspännare typ Biltema # 19256 kommer man inte åt med.
Mycket tacksam för kommentarer kring mina ovanstående spörsmål.
Vinkla ner framklumpen i bakkant?
Vinkla ner framklumpen i bakkant?
Forumsponsor
Re: Vinkla ner framklumpen i bakkant?
Vibrationer relaterade till vinkelfel har jag trixat lite med, men det är för bakaxeln. Där finns (åtminstone på min '06) ett tydligt vinkelfel mellan bakre pinjong och bakre F-lådeaxel. Jag TYCKER att det blivit lite bättre med vibrationerna i och med att jag justerat infästningen av de korta längsgående reaktionsstagen, men här talar vi ju om en kardanaxel som har rätt drastiska vinklar från början. Dessutom blir det ju direkt en ny situation om bilen lastas ned, eftersom bakaxeln vrids när karossen ändrar läge.
Främre kardan tycker jag ser rätt lugn ut, inte några stora vinklar alls. För att det ska bli vibrationer kunde man ju vänta sig att det skulle vara lite tydligare skillnad i hur fram- och bakknuten vinklas, men det är inte särskilt iögonenfallande, tycker jag. Inte för att man ska avstå från att testa olika saker, men jag skulle nog börja med att montera bort bakre kardan, spärra F-lådans diff och köra lite med framhjulen enbart som drivande. Har man vibrationer då, så är det ju nåt att jobba med, men annars undrar jag om det inte är lika bra att låta det vara...
Främre kardan tycker jag ser rätt lugn ut, inte några stora vinklar alls. För att det ska bli vibrationer kunde man ju vänta sig att det skulle vara lite tydligare skillnad i hur fram- och bakknuten vinklas, men det är inte särskilt iögonenfallande, tycker jag. Inte för att man ska avstå från att testa olika saker, men jag skulle nog börja med att montera bort bakre kardan, spärra F-lådans diff och köra lite med framhjulen enbart som drivande. Har man vibrationer då, så är det ju nåt att jobba med, men annars undrar jag om det inte är lika bra att låta det vara...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Vinkla ner framklumpen i bakkant?
För den som jagar vinkelfel i drivlinan finns en app till smarta telefoner, värd att testa. Den heter TREMEC och är på engelska. Den är enkel att använda och man följer bara instruktionerna steg för steg. Man lägger telefonens platta raka sida (iPhone är ypperligt kantig) mot växellådans medbringare, kardanaxeln och slutligen axelns medbringare. Den inbyggda vinkelgivaren i telefonen känner av vinkeln på varje plats och man sparar värdet innan man går vidare till nästa plats. När alla tre är sparade räknar telefonen ut om de totala skillnaderna är inom godkänt område. Man kan även se vart vinklarna inte stämmer.
Det är förmodligen inte någon 100%ig exakthet man får, men åtminstone en fingervisning. När det gäller Nivor är det väl inte raketforkarnoga heller, misstänker jag..
Mvh Olle.
Det är förmodligen inte någon 100%ig exakthet man får, men åtminstone en fingervisning. När det gäller Nivor är det väl inte raketforkarnoga heller, misstänker jag..
Mvh Olle.
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Re: Vinkla ner framklumpen i bakkant?
Ingen mer som har synpunkter på att vinkla ner framklumpen i bakkanten medelst brickor på bakersta pinnskruven?
Forumsponsor
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
- Ort: Läggesta
Re: Vinkla ner framklumpen i bakkant?
Först vill jag säga att det handlar inte om att man ska vinkla framdiffen just 8mm bakåt på alla Nivor för att det ska bli bra.
Man börjar med att mäta ut vilka vinklar som motor/vxllåda, fördelningslåda, framdiff och bakdiff har.
Enklast är nog att utgå från vinkeln på motor/låda som är relativt fast.
Sedan justerar man fördelningslådan, framdiff och bakdiff efter motor/låda.
På min Niva -86 som inte är höjd så är inte vinkelfelen särskilt stora, men efter att jag har grovjusterat dem så går bilen betydligt tystare och rullar även lättare.
Den går alltså numera fortare, tystare och drar även mätbart mindre bensin.
Jag tittade på niva-2121 Niva som han höjt.
På den ser jag ungefär samma vinkelfel på födelningslådan och framdiffen.
Men bakdiffen har ett riktigt illa vinkelfel.
Det funkar säkert okej i terrängen men på landsvägen är det verkligen inte bra alls.
Det är ju enkelt att höja med fjädrar och gummiklossar mm och bilen blir ju högre med bättre markfrigång.
Samtidigt verkar ju chassi och fjädringsfunktioner bli lidande, plus att bakaxelns vinkelfel hamnar runt 40grader...
Det funkar säkert okej i terrängen men på landsvägen är det verkligen inte bra alls.
Sen är det ju så att vi lever i 2000talet med smarta telefoner och där finns sk APPAR som kan vara mkt användbara.
Jag har hört att även snickare använder dessa appar istället för vattenpass numera.
Man börjar med att mäta ut vilka vinklar som motor/vxllåda, fördelningslåda, framdiff och bakdiff har.
Enklast är nog att utgå från vinkeln på motor/låda som är relativt fast.
Sedan justerar man fördelningslådan, framdiff och bakdiff efter motor/låda.
På min Niva -86 som inte är höjd så är inte vinkelfelen särskilt stora, men efter att jag har grovjusterat dem så går bilen betydligt tystare och rullar även lättare.
Den går alltså numera fortare, tystare och drar även mätbart mindre bensin.
Jag tittade på niva-2121 Niva som han höjt.
På den ser jag ungefär samma vinkelfel på födelningslådan och framdiffen.
Men bakdiffen har ett riktigt illa vinkelfel.
Det funkar säkert okej i terrängen men på landsvägen är det verkligen inte bra alls.
Det är ju enkelt att höja med fjädrar och gummiklossar mm och bilen blir ju högre med bättre markfrigång.
Samtidigt verkar ju chassi och fjädringsfunktioner bli lidande, plus att bakaxelns vinkelfel hamnar runt 40grader...
Det funkar säkert okej i terrängen men på landsvägen är det verkligen inte bra alls.
Sen är det ju så att vi lever i 2000talet med smarta telefoner och där finns sk APPAR som kan vara mkt användbara.
Jag har hört att även snickare använder dessa appar istället för vattenpass numera.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v