Hemgjord diffbroms/diffspärr?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Hemgjord diffbroms/diffspärr?

Inlägg av Olle »

Hej på er!
Jag har i min bakaxel fått ett obehagligt fenomen efter lite hårdkörning i skogen. Det smäller och man känner att det "hugger" då och då när man kör, allra helst när man svänger. Det jag tror har hänt är att axeln som diffdreven sitter på har släppt ur sitt läge och vandrat ut lite så den tar i huset eller pinjongen. Detta hände på en 142a jag ägde tidigare och den betedde sig likadant.

Nu till min egentliga fundering; när jag nu ändå måste ta isär axeln, vill jag ju helst montera en diffspärr. Jag är av den typen som vill kunna låsa och öppna diffspärren manuellt. Det ska va allt eller inget, inte LSD eller nåt som låser självmant när det redan är för sent. Jag är dessutom snål och enligt mig själv hyfsat händig, envis och uppfinningsrik. Därför började jag kika runt på nätet efter hemgjorda lösningar för att hämta inspiration. Det var ganska tunnsått, tills jag tittade på youtube, sökte på Niva differential. Där fann jag några klipp på ryska där man gjort dels en spärr som fungerar på samma sätt som en unimogspärr som låser ena drivaxeln mot medbringaren eller "bågen" som sitter på kronhjulet och bär diffdreven, dels nån sorts broms, liknande PhantomGrip. Den bestod av vad som såg ut som en ventilfjäder trädd på diffdrevens axel. Den pressade två mässingsbussningar mot varsitt drev, bussningarna gick inuti fjädern men hade en fläns som fjädern pressade mot. Bussningarna var lite längre än axelns halva längd och där de skulle ha legat "omlott" var de delade på hälften så att de låste mot varandra och inte kunde rotera på axeln oberoende av varann. Detta tillsammans skapade en tröghet i diffen som gjorde det svårt att vrida drivaxlarna mot varandra.

Nu vill jag ha tankar, idéer och erfarenheter från er här inne! Har nån gjort nåt liknande? Tänkt i samma banor? Tänkt i helt andra banor? Provat och misslyckats? Gjort en helt annan lösning? Eller är det att uppfinna hjulet igen, ska man hellre köpa färdigt? Mvh Olle!
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hemgjord diffbroms/diffspärr?

Inlägg av niva-2121 »

Olle skrev: Jag har i min bakaxel fått ett obehagligt fenomen efter lite hårdkörning i skogen. Det smäller och man känner att det "hugger" då och då när man kör, allra helst när man svänger. Det jag tror har hänt är att axeln som diffdreven sitter på har släppt ur sitt läge och vandrat ut lite så den tar i huset eller pinjongen.
Din beskrivning stämmer in på vad som hände med min Niva -11, kallad Ludmilla, för drygt 2 år sedan, vid körda 2.000 mil.
Om man körde rakt fram med spärrad mittdifferential så märktes inte mycket.
Öppnade man "diffen" så högg och ryckte det i transmissionen även vid körning rakt fram.
Vid sväng hugger och rycker det vare sig diffen är öppen eller stängd.
Jag lade mig under bilen och konstaterade att bakre kardanaxeln, med öppen diff, gick att rotera ryckvis. Ibland ½ varv, ibland flera varv, innan det "högg i".
Körde försiktigt de 10 milen hem.
Väl hemma hissade jag bakaxeln och fann att bakhjulen inte gick att rotera separat utan "hängde ihop".

I min bils fall var det ett av de små satellitdreven som spruckit, delat sig och malts ner mellan kronhjul oh pinjong samt fördelats i lagren.
Således ingenting att spara på.

Lämnade av oförstånd in bilen till Lada Skandinavien AB i Eskilstuna för åtgärd.
Trodde att de som importör/generalagent hade kunskap om bilar i allmänhet och Niva i synnerhet.
Men så är inte fallet - skulle efter det som hänt inte anförtro åt dem att ens kolla lufttrycket i däcken.
Eftersom ingen "diffkorg" fanns tillgänglig så gick jag med på verkstadens önskan att montera en torsen, som man hade ett antal liggande på hyllan.
Merpriset för en torsen skulle enligt löfte bli 2.100:- men slutade på 4.300:-.
Eftersom bakaxelväxeln havererade igen så konstaterade nästa verkstad att någon torsen inte hade monterats utan i stället något annat som den verkstaden inte riktigt kunde förklara(eller jag fattade :oops: ). Hur som helst så hade varken torsen eller vanlig öppen originaldiff monterats.

En tredje verkstad fick återställa vad de båda föregående verkstäderna ställ till med.
Bl a a inte montera packbox i banjon, vilket förde med sig byte av det mesta på bakhjulsbromsarna.

I vintras innevarande år så havererade(tror jag) även främre "diffen".
Ska fixas nästa vecka. Har beställt en helt ny "framklump".
Låter ingen verkstad "pilla med slutväxeln".

Så jag, eller rättare sagt Lumilla, är storkonsument av slutväxlar. (3 st på drygt 200 mil :cry: ).
Forumsponsor
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Re: Hemgjord diffbroms/diffspärr?

Inlägg av Olle »

Usch vilken tråkig historia! De där satellitdreven verkar vara en svag punkt? Har hört om fler som just de gått sönder på. Hoppas nu bara att mina har klarat sig och min teori om axeln stämmer för då kan jag åtgärda det med svetsen.

Hur slutade det med din bakaxel då? Blev det en originaldiff?
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hemgjord diffbroms/diffspärr?

Inlägg av niva-2121 »

Enligt uppgift från verkstad nr 2 ska där sitta en Val-Racing torsendifferential i "baken". :roll:
Forumsponsor
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Re: Hemgjord diffbroms/diffspärr?

Inlägg av Olle »

Nu har jag fått tummen ur o öppnat axeln, naturligtvis var det bara sopor kvar av hela diffen och inte lättåtgärdat (läs gratis) som jag hoppats på...
Så nu söker jag en ny klump eller hel axel, den som vet nån får gärna höra av sig! :D
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hemgjord diffbroms/diffspärr?

Inlägg av ahlberg »

Hade en torsendiff i två säsonger, sköt tre drivaxlar. Kör numera öppet och är inte längre rädd att trycka till på gasen när det behövs lite extra attack.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hemgjord diffbroms/diffspärr?

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:Hade en torsendiff i två säsonger, sköt tre drivaxlar. Kör numera öppet och är inte längre rädd att trycka till på gasen när det behövs lite extra attack.
Hur hårt var din torsendiff inställd?
Min var på 5.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hemgjord diffbroms/diffspärr?

Inlägg av ahlberg »

Det var på den tiden när det inte fanns förspänning att välja på, men jag upplevde (och mina drivaxlar håller nog med) Torsen-diffen som ganska brutal. I alla fall min låste 100% när den väl bet. Hade drivaxlarna varit av bättre kvalitet hade jag säkert inte plockat ut den. Noteras bör att detta var på en Niva med stenkrypare, så vridmomentet är ganska rejält på ettan låg och bra grundgas..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hemgjord diffbroms/diffspärr?

Inlägg av niva-2121 »

På min f d Samurai (RIP) hade jag stenkrypare 6,5:1 + 33":or Super Swamper TSL + Lock Right.
Under 11 år, varav 10 med ovanstående utrustning, sköt jag inte en enda driaxel.
Bilen hade den något starkare insprutningsmotorn.
Det som inte höll var ramen som fördelningslådan var upphängd i(+ karossen när jag rullade 2 varv baklänges i en allt för brant uppförsbacke :oops: ).
Men med torsen bak i Ludmilla klarade jag backen. 8-)
Forumsponsor
Skriv svar