Fördelarlåda

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Fördelarlåda

Inlägg av mj89 »

Hej, jag har en fråga ang fördelarlådan, jag kan få i spaken och låsa den väldigt lätt men får slita väldigt och ''vagga'' bilen fram och tillbaka innan den vill hoppa tillbaka. Den rasslar även ganska bra när den är i också. Oljor är nyligen bytta i alla axlar och lådor.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Fördelarlåda

Inlägg av rid54 »

Menar du diffspärren? I så fall kan det vara så att det "bänder" i lådan och då blir det trögt att lossa spärren. Denna "bändning" uppstår pga spänning mellan fram- och bakaxel när bilen rullar. Att rulla fram och tillbaka lite brukar ge ett läge där spänningen släpper och spärren går att dra ur. Använd aldrig diffspärren på asfalt eller annat "strävt" underlag.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fördelarlåda

Inlägg av ahlberg »

Enligt ovan. Är diffspärren i på torrt underlag kan det uppstå något som kallas wind-up, dvs det byggs upp spänningar i drivlinan som gör att spärren inte går att få ur. Dessa spänningar kan även få det att knaka och knäppa lite här och där. Inte hälsosamt alls..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Fördelarlåda

Inlägg av niva-2121 »

Jag har, från andra 4x4-bilar, lärt mig att spärren/spärrarna lättare "hoppar ur" om man kör lite i zigzag.
Fungerar på min Niva också.
Men ibland är samarbetsviljan nästan obefintlig. :oops:
Forumsponsor
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Fördelarlåda

Inlägg av mj89 »

Tack, jag ska testa nästa gång! Skönt att det ska ''vara så'', så inte det är min låda/spärr som är trasig.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Fördelarlåda

Inlägg av niva-2121 »

Rätt eller fel, men Niva´n är nog den struligaste av alla 4x4-bilar jag ägt beträffande "motståndet" mot att lyda fördelningslådans spakar, så du kan nog vara lugn - "den bara är så" = inget onormalt.
Men bruka för den sakens skull inte våld på spakarna, man känner (så småning om) när fördelningsådan vill samarbeta.
Se henne som en kvinna = lirka och invänta önskad reaktion.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fördelarlåda

Inlägg av ahlberg »

mj89 skrev:Tack, jag ska testa nästa gång! Skönt att det ska ''vara så'', så inte det är min låda/spärr som är trasig.
Nja, det skall inte rassla som om något kuggar över.. luta inte dig tillbaka för långt i fåtöljen.. ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar