Ska jag köpa en Lada?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
RyssBentley
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2016 17:01

Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av RyssBentley »

Tjena, ny på forumet. Har varit sugen på en lada niva 2131 ett bra tag nu och har nästan bestämt mig för att investera i en. Har däremot lite frågor angående bilen.

Anledningen till att jag vill ha en Niva:
1. Är hund-kille och behöver en bil som jag inte behöver vara rädd för att den blir lite smutsig. Sam att jag behöver utrymmet. Har köpt nyare bilar som jag tappat så mycket värde i bara för att hunden varit i bilen. Så vägrar slänga ut pengar på något nyare igen...
2. Ska flytta ut på "landet" (utanför stan) och behöver en 4x4 för att ta mig till jobbet på vintern.
3. Jag älskar att äga en bil som inte ses överallt.
4. Niva är en förbaskat frän bil och jag gillar denna "no bullshit" attityden som finns i bilen.

Så nu till de frågor som får mig att tveka.

1. Jag ligger ibland och kör på motorväg och vad jag förstår måste man ha hörselkåpor på sig vid 100km/h för ljudet från växellådan är förskräcklig. Hur ser ni på detta? Är det så illa som de säger?

2. Jag hör skräckscenarion om rost och allmänt mycket jobb med bilen... nu är jag inte direkt rädd för att jobba med bilen då jag kan få direktiv av en vän i fastigheten där jag jobbar som just är bil-mekk och har faktiskt jobbat på Lada verkstad för 25 år sedan / har tydligen varit och besökt fabrik etc (lite tur ska man ha ändå). Vissa får det att låta som att man måste pilla med bilen varje dag? Låter helt overkligt men frågar i vilket fall.

3. Det som får mig tveka mest är just ljudet från växellådan...även om jag älskar looken på nivan och dess attityd etc...så kan det ske att jag ska åka iväg på jobb 3-4h i bil och då får ju inte vara allt för lidande att lyssna på ett visslande ljud hela tiden. Har annars hört att komforten i säten etc inte är dålig, utan faktiskt ganska bekväm. Berätta gärna mer om bilen och dess egenskaper "för och nackdelar".

Men till sist...tror ni att en Niva är något för mig?

// RyssBentley.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av Grinolle »

Jag har en 2121 från 2010

1. Jag har kört 40 mil (nästan bara) motorväg som längst i ett svep, utan hörselkåpor, och min Niva låter mer än de flesta. Jag är redan hörselskadad med tinnitus, men ORKA åka med kåpor eller proppar. Det funkar! Jag var naturligtvis lite tröttare efter 40 mil i Nivan än i en modern bil, men inte så att det var särskilt besvärligt.

2. Min är en 2010. Sen jag hämtade den i höstas för ca 1000mil sedan så har följande saker åtgärdats:
- Byte av bakre ljuddämpare
- Byte av spegelglas i yttre backspeglarna (frosten spräckte båda en bister vinternatt)
- När det var som kallast (runt -25) släppte bromsljusets limning från bakrutan. När temperaturen steg till minus 15 så gick det att limma tillbaks igen, med samma lim.
I övrigt har jag bara tankat och kört.
Deta har börjat blomma lite rost på min, men det är lätt att åtgärda och skjuta det oundvikliga (plåt-transplantation eller avlivning) många år på framtiden, med rätt enkla medel. Nya 2121or är galvade, vet ej om detta gäller 2131or.

3. Det är ingen Bentley. Det är ett jordbruksredskap med något uppdaterad komfort. När andra bilar är sofistikerade så är Niva robust.
Nivan är förvånansvärt bränsleekonomisk. Jag snittar runt 0,85l/mil blandad körning.
Sittkomforten är förvånansvärt bra (jag väger 120+kg och sitter ändå bra, även om jag "sitter igenom" lite så att jag känner ramen i vissa lägen).
I stadstrafik är Nivan FÖREDÖMLIGT smidig, för den är kort och smal, du ser exakt vart den slutar och du sitter högt vilket gör den lättplacerad i trafiken och lättparkerad. Servostyrningen är lätt och smidig.
På landsväg (70-90km/h) är Nivan smidig och trevlig, så länge du inte behöver köra om för ofta, extremt bullrig jämfört med moderna bilar, men inte till den grad att det t.ex. omöjliggör en konversation i 90km/h.
På motorväg funkar Nivan, men visst vore en XC90 bekvämare, och bra mycket dyrare att både köpa och äga...
I skogen eller på oplogade vägar med snödrev är Nivan oslagbar, och då talar jag inte om modifierade monster-nivor, utan orginalbilar. Jag tror inte ens att Volvovalparna vi hade i lumpen tog sig fram bättre.

Om du borde köpa en? Det beror på vad du har för förväntningar, och framförallt om du VILL åka Niva? Det ÄR en riktig SKITBIL om man betraktar den som en personbil och jämför vad som finns på marknaden. Om man däremot betraktar den som en äkta terrängbil med möjlighet att använda som personbil, då blir läget lite annorlunda.
Gillar du dessutom att folk kommer fram och pratar vid macken, eller att barn vinkar och ler åt dig från omkörande bilar, ja då funkar Nivan perfekt!

Själv ska jag byta min 2010 mot en fabriksny så fort det bara går, för jag är tvärfast!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
RyssBentley
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2016 17:01

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av RyssBentley »

Tack för ditt svar Anders.

Självklart vill jag köra Niva och eftersom jag är så intresserad av bilen tror jag att det kommer bli så att jag överser det höga ljudet med bilens charm. För det mesta kör jag typ 70km/h landsväg till jobb, men händer ju att man ska ut på stora vägar ibland. Sen kommer väl njutningen när man kör på små grusvägar när det är lerigt och härligt.

Att folk snackar med en på macken och att man får lite ögon på sig är bara grädden på moset tycker jag. Men absolut något som är roligt och som gör bilen mer speciell.

// Mvh Victor.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av Grinolle »

Då tycker jag det låter som att en Niva skulle funka utmärkt för dig! Man måste definitivt inte vara bilmek för att köra Niva, men man kanske inte ska ha alltför många tummar per hand OM det inträffar något större.

Jag har hund jag också, och hon åker alltid i bur. Nackdelen (åtminstone med 2121an, vet ej om det är samma med 2131an) är att det INTE går att fälla baksätet helt (så att golvet blir plant) om förarstolen måste vara tillbakaskjuten. Jag är 1,86 och måste ha sätet fullt bakskjutet för att sitta bra. Eftersom jag inte har några småmänniskor att transportera så har jag monterat ur baksätet, då är det rätt gott om plats bredvid buren och jag får ett plant och fint golv i bagaget.

Vad gäller det begränsade utrymmet (trots att baksätet är borttaget) så har jag beslutat att skaffa en liten smidig dragkärra med kåpa och eventuellt en takbox. Får jag inte med mig det jag behöver då, för de få tillfällen då jag verkligen behöver lasta, ja då skulle jag ju behövt en skåpbil i alla fall...

Om Nivan hade behövt funka för en barnfamilj, då hade nog 2131an varit valet även för mig. Jag är fortfarande liiite lockad av en 5-dörrars eller dubbelhyttspickupen. Men som sagt, 2121an är SÅ smidig både i stan och i skogen, och med en kärra med kåpa kan jag inte se att den nånsin kommer bli för liten för mig.


Mvh! Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av Grinolle »

Var bor du förresten? Om du aldrig har kört Niva så borde du förmodligen göra det, och forumets medlemmar är säkert behjälpliga. Bor du inom rimligt avstånd från Örebro så får du gärna testa min 2121.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av Tapio »

Halaj!

1. Nä, man måste inte alls ha höronskydd på motorvägen. Fast det har jag ändå, på ett sätt. Om jag åker längre sträcka brukar jag lyssna på radion eller talböcker på mobilen. Då har jag in-ear höronpluggar. De agerar ju lite som hörselskydd samtidigt.
2. Min Niva är ju lite nyare så kan inte uttala mig om rost. Dessutom hade den bara gått 1400 mil vid köp för ett år sedan. Visst är det lite småskavanker, men absolut ingen daglig mekning. Just nu verkar det som om bensintankventilationen inte funkar riktigt som det ska. Jag litar på min Niva.
3. till skillnad från andra tycker jag att sätenas ergonomi är kass. Men så har jag dålig rygg också. Det är för dåligt stöd för korsryggen. Jag funderar på att göra något åt saken, men har inte kommit till skott.

Sånt här blir ju alltid väldigt subjektivt, och det är omöjligt för någon annan att veta var din gräns för tolererbart kuggvin går.

Men jag tror att om du gillar tanken på att äga en Niva, gillar utseendet och ”no BS” som den har, så tror jag inte du blir besviken. Jag var lite nervös vid köp, men känner nu efter ett år att jag träffade helt rätt!
Men det här med långresor... jag kan ärligt säga att jag hellre kör en dagsetapp på 80 mil med min K100RS, än en dagsetapp på 40 mil i Nivan. Eftersom jag helst marschar i 150-170 km/h på mc, tar båda lika lång tid också.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av gubben i ladan »

Det ska gå att åka långt i en Niva, eller det måste gå.
Nästa år ska jag ta min Niva -07a till Marocko och tillbaka en resa på ca 1000 mil på 4 veckor.
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av Tapio »

gubben i ladan skrev:Det ska gå att åka långt i en Niva, eller det måste gå.
Nästa år ska jag ta min Niva -07a till Marocko och tillbaka en resa på ca 1000 mil på 4 veckor.
Halaj!

Ja! Det är klart att det går att åka långt i en Niva! Jag säger inget annat! Det handlar om inställningen man har!
För några år sen åkte jag Gbg-Marseille på tre dagar, på mc. Jag såsade, och kunde kört sträckan på två dagar, om jag hade pressat lite.
Men att köra samma sträcka I Nivan? Aldrig! För jobbigt, och går för sakta.

Jag gillar friluftsliv, och i de kretsarna finns folk som gör som du: tar ledigt och ser sig omkring. Men de gör det på trampcykel!
De trampar sig ner från Sverige till Marocko! Det ger perspektiv. Själv använder jag min trampcykel inte längre än att jag handlar mjölk och bröd på närmaste Tempo.

Nu blev det lite off topic, och jag vet inte riktigt hur jag skall hitta tillbaka.
Kanske såhär: jag kan inte se att en redig karl, med god självkänsla, och hår på bröstet, skulle skygga för denna fina vagn pga lite kuggvin.

//T

P.S En tanke: alldeles för många mil för tiden till förfogande. Man vill ju se nåt också. DS
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
RyssBentley
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2016 17:01

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av RyssBentley »

Tack för alla svaren boys!

Har inte testkört en Anders men det lär jag nog göra när jag testkör den jag tänkt köpa. Men tack så mycket för erbjudandet :D

// Vic.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av ahlberg »

Kan nog tänka mig en Niva till lång-äventyret, just det faktum att den väsnas lite, att det är varmt, att stolarna är lite obekväma, att styrningen kräver 100% attention och att den inte är så rysligt snabb borde tvinga besättningen till täta pauser och ge tillfälle till upplevelser som man aldrig får om man ligger i 180 knyck på motorvägen. Men, det är ju jag det.. :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av rid54 »

Körde Stockholm - Niamey tor i en LR 109 från 1960. Värre än man kan tänka sig med en Niva..., jag lovar! Jag kan bara instämma med föregående - det är inte en flygresa längs marken man vill ha, lägre fart är rätt charmigt och lärorikt. På resan träffade jag ett par tyskar som åkte Niva (de kom från Hamburg). De hade inga av de mekaniska problem jag hade med LandRovern, utan mer i form av stulna pass etc... bilen deras gick som en klocka hela vägen.

Jag och hustrun kör till landet (23 mil) nån gång i veckan. Ömsom med Nivan, ömsom med en mer modern och glidarbetonad bil. Med Nivan kommer man fram efter 3:15 och har då upplevt gamla riksvägar i stället för E18 etc. Med den modernare bilen (fast av tidigare årsmodell) kommer man fram efter 3:00, eftersom man kan utnyttja fartresurser över 90 på ett par motorvägsavsnitt. Nivan drar mindre bensin och vi sitter lika bra i den. Den är dock ljudligare (fördelningslådans kör för 4 drev sjunger för oss), men inte så att det stör. Endast med Nivan kommer man hela vägen fram till torpet alla årstider...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Ska jag köpa en Lada?

Inlägg av Tapio »

ahlberg skrev:Kan nog tänka mig en Niva till lång-äventyret, just det faktum att den väsnas lite, att det är varmt, att stolarna är lite obekväma, att styrningen kräver 100% attention och att den inte är så rysligt snabb borde tvinga besättningen till täta pauser och ge tillfälle till upplevelser som man aldrig får om man ligger i 180 knyck på motorvägen. Men, det är ju jag det.. :)
Halaj!

Problemet är att på småvägar kommer man ju inte fram liksom. Mitt all-time-low är Holyhead, Wales och söderut. Wales är väldigt kuperat. Efter en hård heldag i sadeln hade vi lyckats tillryggalägga 15 mil!

Vad som passar beror ju helt på total sträcka, tid man har och vart man åker.

Förra året åkte jag på dryg veckas bilsemester i Litauen och Lettland med Nivan. Perfekt! Nära, Små länder, korta sträckor och goa landsvägar. Vi trivdes och det passade oss som fisken i handsken, Nivan och mig. Tyvärr fick jag magsjuka, men det var mitt eget fel.

Förrförra året ville jag utforska Balkan och jag hade tre veckor på mig. Kollar man kartan ser man att det är en jääävla bit att åka dit. Då funkar det inte att åka på småvägar i Tyskland och stanna till och lukta på blommorna vid vägkanten. Nej, ut på Autobahn och öppna spjällen. Släppte inte gasen förrän vid Sloveniens gräns. Och det är där den egentliga hojsemestern börjar. Sträckan före är bara transportsträcka.
Nu fick jag, av tre veckor, en vecka transport, och två veckor där jag kom för.
Med Nivan hade det varit tvärtom: två veckor transportsträcka och en vecka att utforska Balkan.

Jätteot, och långt, nu, men jag kände att jag måste förklara mig.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Skriv svar