Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av Grinolle »

Glott lite på Blocket, då jag funderar lite på att byta min -10 mot en fabriksny.
Enligt denna annons https://www.blocket.se/ostergotland/Lad ... m?ca=8&w=3 så har 2131or (5-dörrars Niva alltså) från 2015 galvad kaross, åtminstone den fabriksnya de har till salu.
Samma handlare skriver att Urban (2016) också har galvad kaross, men skriver inget om galvad kaross på den enkelhytts pickup (en fabriksny från 2015) de annonserar.
Ingen av de andra som säljer nya Nivor av 2015 och 2016 års modell skriver nåt om galvad kaross, och de östgötske handlaren har ingen fabriksny vanlig Niva till salu.

Min fråga är alltså; vet någon vilka varianter av Lada 4x4 Niva som har galvad kaross och från när?

Jag föreställer mig att en galvad kaross betyder rätt mycket för rostbenägenheten, och just rosten är den faktor som (enligt mig) talar mest emot att köpa en fabriksny Niva, i synnerhet när rostskyddsgarantin är på usla 2 år.

Jag är visserligen lite sugen på en 2131, men prisskillnaden är lite för stor, och jag klarar mig för 99% av bilbehovet med en 3-dörrars.
Dubbelhyttspickisen lockar också, men återigen är prisskillnaden för stor. Dessutom tror jag det blir lite knöligt med en pickis när jag måste ha hundbur i bilen.
Vad gäller lastkapaciteten hos både 2131 och dubbelhyttspickupen så kan jag ju för sjutton köpa en liten smidig släpkärra NY inklusive kåpa för runt 10.000:- att använda när lastförmågan i en 2121 inte räcker. Då får jag dessutom 2121ans lägre bränsleförbrukning när jag kör mina 99%.
Urban är jag lite tveksam till. Dels har de gjort den fulare och mindre stryktålig, dessutom har de sänkt den vilket lär påverka framkomligheten en del. Fördelarna är väl bättre ljudisolering, roligare (bättre) stolar och klädsel och att lägre totalhöjd möjligen innebär något lägre förbrukning (gissning från min sida).

Frågan är, får man galvad kaross idag om man köper en ny (2015 eller 2016 års modell) vanlig Lada 2121 Niva idag?

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av niva-2121 »

Utan att svara på din fråga vill jag påminna om att såväl Peugeot 404 som senare sextitalets MOPAR-bilar hade förzinkade nederdelar av karrosserna.
Märktes mest på att färgen flagnade på bl a tröskellådorna/sidobalkarna.

Att Togliattifabriken skulle kosta på galvanisering av karosserna har jag svårt att tro på.
Möjligen en förzinkning av nederdelen.

Min spekulation. ;)
Forumsponsor
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av Grinolle »

Jo, det måste ju inte vara en bra sak. Det var väl många bilmärken som hade problem med lacksläpp under 80 och 90-talet p.g.a. att man inte hade kontroll på processerna.
Å andra sidan kan det ju vara så att Renault-Nissan alliansen faktiskt tycker att det här med rostskydd är viktigt, och det har ju inte direkt varit Nivans starkaste sida.
Å tredje sidan kanske de redan har varit galvade i flera år, och Nivor från 2010-2012 verkar ju rosta rätt lätt.

Nå, ska bli intressant och se om någon vet något.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av niva-2121 »

Fördelen med en Niva som inte fungerar utan står i varmgarage år efter år är att den varken rostar eller förbrukar bränsle. :lol:
Forumsponsor
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av Grinolle »

Näehh, det är klart..., då blir det ju billigt! ;)
Nu är jag ju beroende av bilen som transportmedel dock, och köper man en ny så vore det ju trevligt om den inte började upplösas i rostpartiklar de första fem-sex åren åtminstone. Min nuvarande är i och för sig inte särskilt rostig, bara lite blämmor här och där på förarsidan. Men hade jag köpt den NY för sex år sen hade jag nog varit lite ledsen i ögat över att behöva börja snygga till småskador redan.

Men är det ingen som har koll på ifall karosserna galvas, och i såna fall vilka modeller och sen när?

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av rid54 »

Ibland känns det som "koll" är något man inte har, när det gäller Niva. Bara övergången till "Niva M" var ju väldigt diffus och vad gäller antalet splines i drivaxlarna fram kan det nog skrivas en mindre avhandling om hur och när det hände.

Vad gäller rost så har jag en '06 (alltså 10-åring). Vit, med lite missprydande rostfläckar här o var. Dock inte några hål. Den fick en rostskyddsbehandling strax efter att förste ägaren hämtade ut den, en ny när jag köpte den för några år sedan och en komplettering i höstas. Undertill är den som ny (håller mig undan från surhålen). Om jag varit lite mer petig och hållit efter lacken hade den nog sett finare ut på utsidan också, men puts har aldrig varit min starka sida.

Jag tror alltså att om man inte har några väsentliga angrepp redan från början och sedan gör rostskyddsbehandling på ett seriöst sätt och håller bilen hyfsat ren, framför allt vintertid, så går det nog ett antal år innan fordonet börjar falla sönder.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av swelada »

Enligt bild nr.17 (som är fotad ur en försäljningsbroschyr) i denna annons från Ladahandlaren i Göteborg är Niva 3-d "till stora delar galvaniserad" från 2013.
http://www.blocket.se/goteborg/Lada_Niv ... m?ca=8&w=3

Misstänker att 5-dörrars och pick-up:erna har sämre rostskydd. då de känns som mer "hembygge".
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av Grinolle »

Tackar, där fanns det alltså i skrift.
Det är klart att om det blir aktuellt med ett nybilsköp så får ju säljaren "lägga korten på bordet" när det gäller rostskyddet på både femdörrars och pickup, men det känns åtminstone lite mindre tveksamt att köpa en vanlig 2121 när den tydligen har ett förbättrat skydd.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av urban »

vi har en 12a. ingen galv. ingen rost under eller i hålrum men kommer fula blämmor på karossen. ploppar upp lite här och var, tolkar det som att det är brister i ytskiktet. dålig grund och topplack. trösklarna rostar också pga att den inte har riktiga stänkskydd fram utan bara en liten förlängning på plastinnerskärmarna. hade en ny renault förut som hade samma problem. för den som bor i närheten av svall och fixar i ordning en bil så finns ju birstaverken som galvar. dom borde kunna doppa en hel kaross. vore jäkligt fränt med en helgalvad olackad niva:-)
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av Grinolle »

Det är ju samma symptom på min 2010 års modell. Fin undertill, den rost som finns är dels små blämmor på skärmkanter precis där hålen för innerskärmarna år borrade, dels på vänstersidans tröskelbalk och en liten bit upp. När jag knackar så är balken uppenbarligen frisk, rosten måste ha fått "fäste" under lacken och krupit vidare, för några rosthål verkar inte finnas. Det är alltså typisk ytrost som fått fäste i nån skarv eller kant, och sen krypt vidare under lacken. Det ser illa ut nu innan jag gjort nåt åt det, men jag är heltrygg med att det inte egentligen är någon fara.

Men som sagt, från 2013 är i alla fall 2121 (dvs 3-dörrars) Niva bättre rostskyddad, vilket gör att det känns lite bättre att köpa en ny Niva. Det betyder ju inte att det finns någon garanti för att en sån är helt rostfi om sex år. Men förutsättningarna är väl lite bättre i alla fall.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av urban »

en skum fläck är till vänster om torkargenomföringen på bakluckan. vår nya har en stor blämma där på exakt samma ställe som vår -96a. helt fina i övrig bägge två???
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av niva-2121 »

urban skrev:vi har en 12a. ingen galv. ingen rost under eller i hålrum men kommer fula blämmor på karossen. ploppar upp lite här och var, tolkar det som att det är brister i ytskiktet. dålig grund och topplack. trösklarna rostar också pga att den inte har riktiga stänkskydd fram utan bara en liten förlängning på plastinnerskärmarna. hade en ny renault förut som hade samma problem. för den som bor i närheten av svall och fixar i ordning en bil så finns ju birstaverken som galvar. dom borde kunna doppa en hel kaross. vore jäkligt fränt med en helgalvad olackad niva:-)
Galvanisering av hel bil eller delar därav skulle vålla otroligt stora problem med passformen efteråt.
På ett internationellt 2CV-möte i Finland för många år sedan pratade jag med flera 2CV-ägare som hade låtit galvanisera sina bilar - och då menar jag galvaniserade bilar - inte förzinkade.
Ramar, karosser, dörrar och allt hade slagit sig så att det hade varit ett enormt arbete med att rikta upp delarna.

Vet härutöver att Stenhöj hade stora problem med de varmgalvaniserade körbanorna till de 4-pelarlyftar som levererades till ASB på 80- och 90-talen.
Resulterade bl a i ett "djävla" klapper eftersom spänningarna i körbanorna efter en tid gjorde att de vred sig.

Min lilla Ludmilla, en elva(ja inte en älva/skogsnymf), har inte visat oxidation under lacken på andra ställen än där takdelen ansluter till A- och C-stolparna.

Härutöver har skogens allt för fasta innevånare sökt allt för intim kontakt på några ställen.
Det kan inte räknas som bilspecifika defekter att viss oxidation uppkommit där, snarare handhavandefel. :oops:

Men det är klart, det är ju inte många gånger Ludmilla lämnat den goa värmen i garaget, som hon delar med Lilla Fluff. :(
Sedan april 2014 är det inte många dagar hon vistats "i det fria". :cry:

Om Togliattifabriken skulle rådfråga mig om synpunkter på utförandet av Niva´n så skulle jag bl a tipsa dem om att inte täcka golven med tjocka mattor där man prioriterat de hygroskopiska egenskaperna.
För att åter prata om Ludmillas garagekompis så har jag i henne belagt golven med liggunderlägg av den tjocka typen, inhandlade hos Ö&B.
De ligger formskurna men lösa så man kan "glutta" på dem och kolla att ingen fukt resulterat i oxidation(en 2CV rostar inte 8-) ).
Dörrars och luckors insida har liggunderlägg fästa med Biltema´s kontaktlim.

Att avlägsna den klistrade mattan från Nivan´s golv är ett "hästjobb", som får anstå en tid.
Men nog skulle det vara önskvärt att ersätta mattan enligt ovan.
Jag har endast partiellt avlägsna mattan för montering hasplåt och lastförankringsöglor(som det egentligen är lag på) samt för att frilägga VIN nära bakre högra hjulhuset.
Det senare märkligt att man inte har hål i mattan för eftersom det är lag på att bilar ska ha 2 identiter(lätt synliga).
Men, men..... :?
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Nya Nivor galvade karosser. Sen när och vilka?

Inlägg av rid54 »

urban skrev:vi har en 12a. ingen galv. ingen rost under eller i hålrum men kommer fula blämmor på karossen. ploppar upp lite här och var, tolkar det som att det är brister i ytskiktet. dålig grund och topplack. trösklarna rostar också pga att den inte har riktiga stänkskydd fram utan bara en liten förlängning på plastinnerskärmarna. hade en ny renault förut som hade samma problem. för den som bor i närheten av svall och fixar i ordning en bil så finns ju birstaverken som galvar. dom borde kunna doppa en hel kaross. vore jäkligt fränt med en helgalvad olackad niva:-)
Ang stänklappar fram: Efter en resa i Lettland (grusvägarnas himmlerike) hade "framkant av bakre hjulhus" fårr så mycket väggrusbläster att det var nästan plåtrent. Främre stänklappar går att köpa lösa (eller det är en sats med lappar till fram och bak); rekommenderas om man bara har de små.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar