Taskig gång Niva TBI

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Taskig gång Niva TBI

Inlägg av ahlberg »

Mäter du AFR vid katten (Lambda 2) och den är mager är det inte tjuvluft som orsakar den dåliga gången. Om det sipprar in syre till Lambda1 (orignalet) på grenröret kommer den att tro att motorn går magert och ECU kommer då att feta upp blandingen - vilket kommer att medföra att det är en fet blandning som når Lambda 2 (där du tydligen mäter).

..gissar jag...

Kan inte Tech1 visa värdet på Lambdan på grenröret? Det är mer intressant.. Är det värdet Lean har vi möjligen ett grenrörsproblem...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Taskig gång Niva TBI

Inlägg av Vazmannen »

Tack herrarna för input...

Menade att om kompvärdet var okej så står ju inte ventilerna fel. Ska spänna kedjan och justera ventilerna i veckan. Har båda bladmåtten framplockade... Och en ny packning till kåpan...

Jo Tech 1 mäter på lambdan i grenröret och där indikerar den mager blandning...

Tycker Tech 1:an är ganska bra pryl... Går ju lätt att se flera viktiga parametrar...

Kollade lite på oktanväljaren, mitt värde är på över 8 grader. Enl fabrik ska den vara ställd på 0, och kör man på väldigt lågoktaningt bränsle så ska den ställas på minusvärde. Mysko, nån ägare som skruvat själv?

Får börja med lite rostolja på mutterförbanden, sen borde de nog lossna lätt, packningar har jag beställt och fått hem, Lada Uk levererade snabbt och billigt som vanligt... Tror det var fem pund för packningarna...


Nu har jag lite att bita i...

Skönt att motorn i övrigt verkar vara oki...

Ha det gott och tack igen!

Hälsn Jan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Taskig gång Niva TBI

Inlägg av ahlberg »

Då stämmer det bättre - Lean vid grenrör tyder på luftläcka och ger dålig gång. Hade du haft en Lambda2 vid katten hade den sannolikt indikerat Rich.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Taskig gång Niva TBI

Inlägg av Vazmannen »

Bra, får riva ner insug och grenrör nån dag lusten faller på...

Har börjat curla lite med rostlösare...

Tack för synpunkter...

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Taskig gång Niva TBI

Inlägg av Vazmannen »

Hej! Hade lite tid över i veckan

Plockade när insug/ grenrör... var ett läckage på avgassidan på tvåans cylinder...

Kan även ha varit läckage på inugssidan också men det syns ju inte så lätt...

En felorsak eliminerad, får trycka dit ny packning någon dag... Behövs nåt klet vid vattengenomföringen?

Ska jag ha avgaspasta mot motorblocket? Onödigt väl? Ytorna såg fina ut...

Hälsn Jan
Zphinx
Inlägg: 160
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Taskig gång Niva TBI

Inlägg av Zphinx »

Min -97:a låter fiskebåt o går illa på tomgång. Ibland när jag startar den låter det som om den går på en halv cylinder typ. Gasar ja lite så skramlar resten igång.
Jag kollade spridaren häromdagen. Den skall ligga på 1.52 ohm vid 22 grader. På min fick jag inget värde alls. Det kan nog ha en rätt avgörande del på tomgången. Har beställt en ny. Ska bli intressant o se om det hjälper.
Så mät spridaren om du inte har gjort det.
Skriv svar