Felkodsläsare

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Felkodsläsare

Inlägg av ahlberg »

Vazmannen skrev:När kom elektriska fläktar egentligen? 97-98?

Fördelen med testgrunkan är väl att du kan läsa av alla givare och felsöka direkt...

Finns det inget på ebay, Ahlberg, hur fungerade din byggsats?

Hälsn Jan
Elfläktar kom med början 1995, ungefär. Men det finns remdrivna och minst två varianter av elfläktar även efter denna tidpunkt.

Det var ingen byggsats på så sätt att man köpte en påse komponenter. De mesta gick att hitta på Elfa, dock. Den fungerar till 95% med programmet EFI-live, vill minnas att tändförställningen ser lite tokig ut. Dock, 9 gånger av 10 räcker det att blinka koder
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Felkodsläsare

Inlägg av Vazmannen »

Måste testa min läsare på Nivan nån dag...

Bara provat den på min Baltic... Dock lyser ingen lampa på Nivan...

Hälsn Jan
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Felkodsläsare

Inlägg av mj89 »

Vart sitter vevaxelgivaren? Finns det någonstans man kan få en mer detaljerad beskrivning av felkoder eller möjligtvis på svenska? Varje gång CE lampan börjar lysa, så räcker det att stänga av bilen och slå på så slocknar lampan för tändas igen vid exempelvis höga varv (över 3000rpm) vid exempelvis motorbroms. Olja och fläktar är ok och inga ljud från bilen men det blir lite nervöst att köra runt med tänd CE lampa hela tiden.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Felkodsläsare

Inlägg av rid54 »

http://www.bilprovningen.se/download/18 ... lkoder.pdf

Bilprovningens koder på .pdf Det är dessa som kollas och kan ha "miljöbetydelse". Nivan har inga andra specialkoder. Här finns en annan sida med koder: http://ladawiki.de/index.php/Fehlercode_Euro3/5

Vevaxelgivaren sitter lite till vänster framme vid remskivorna. Knepig att få bort.Man behöver en Philips 2 (krysspår) och lite smala händer eller en rackarns lång skruvmejsel. Man skär sig lätt på kylarlamellerna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Felkodsläsare

Inlägg av mj89 »

Tack för listorna! Eftersom jag har en -97 TBI. Så har jag använt mig av ett gem och fick då felkoder 12 och 24. Motsvarar dessa felkoderna P0012 och P0024 hos bilprovningens EOBD? Skulle i så fall röra sig om kamaxel?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Felkodsläsare

Inlägg av rid54 »

Åh :oops: miss av mig, tänkte på MPI och på OBD2-koder. "Blinkkoderna" kan jag inte nåt om, tyvärr, tror inte de är kopplade till OBD2-koder alls. Men det finns folk här som vet!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Felkodsläsare

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Felkod 24 är ingen körhastighetssignal

12 är check Engine lampan blinkar kod 12 för att indikera att den elektroniska styrmodulens självdiagnostik är funktionell. Om felfunktionskoder föreligger blinkar dessa efter det att kod 12 har blinkat tre gånger...

Varje kod blinkar tre gånger...

Var håller du till förresten?

Hälsn Jan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Felkodsläsare

Inlägg av ahlberg »

Fel 24 är hastighetsgivaren som sitter på växellådan. Inte ovanligt att kablaget skadas av roterande kardaner mm... Det är ingen panik med åtgärdande, brukar tända CE i nerförsbackar, motorbroms mm, men inget farligt händer om du fortsätter köra. Den kan dricka lite mer bensin eftersom den inte fattar att du motorbromsar, men det är nog marginellt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Felkodsläsare

Inlägg av Vazmannen »

Bild

Denna boken är bra...

Hälsn Jan
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Felkodsläsare

Inlägg av Vazmannen »

Bild

Bild

Eller originalet på engelska...

Hälsn Jan
mj89
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 mar 2016 21:07

Re: Felkodsläsare

Inlägg av mj89 »

Jag bor i Trollhättan. Jag ska kika efter på växellådan, snart dags för oljebyte där så kan passa på då kanske. Finns det något mektips på denna givaren, känner att jag kanske inte riktigt vet vad jag ska göra....
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Felkodsläsare

Inlägg av ahlberg »

Kolla kablaget.. det är en svart mojäng som sitter brevid hastighetmätarutgången.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Felkodsläsare

Inlägg av ahlberg »

Hittade denna bild jag gjorde för läääängesen...

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tommie
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 aug 2017 14:15
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Felkodsläsare

Inlägg av Tommie »

Kapar en äldre tråd eftersom årsmodellen stämmer överens med min 97:a och min fråga följer samma ämne.
Har nån provat konvertera aldl till odb2? Fungerar det? Hittat massa 12 till 16-pinskonverterare för bra pris. Är det ens värt att försöka eller kommer bilen lura skiten ur mig?

Allt gott!
/Tommie
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Felkodsläsare

Inlägg av ahlberg »

Det kommer inte att funka. ALDL signaler kan inte tolkas av en OBDläsare. I alla fall har jag förstått det så. För det mesta klarar man sig med gemtricket på en TBI. Eller?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar