Lite slö...

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Frederik
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 mar 2009 00:38

Lite slö...

Inlägg av Frederik »

Halloj!
Äntligen tagit tag i saken och köpt en kamrat till min skoda 130 rapid -85 nämligen en niva -88
Men...Nivan är nybesiktad nu efter 10års avställning, hade låga 0,1 i co får vara 3,5.

När jag köpte den sa förra ägaren att han hade skruvat ner co:n därför lite slö.
Körde hem bilen toppade 65. Bytte stifft, olja o filter, luftfilter, kollade över fördelarlock, ny bensin etc. toppade 75.
Hittade endast två justeringsskruvar på förgasaren, en för tomgång och bredvid co skruv?? skruvade ur den varjefall toppade 85-90.
Justerade sedan tändningen då kändes den starkare toppar 95-100.

Känns fortfarande som att den kvävs, den går rätt fort upp till ca 65-70 sen är det lång tid innan fartökning kommer. Jag vill inte fortare än 100 men den sackar så jäkligt i motlut nu.
Vakumklockan vid fördelaren saknar slang, borde väll gå nån till insuget?
Nån som vet vilken blandningsskruven är så är jag tacksam. Förgasaren verkar ej ha slagit sig som jag såg under mektipps.
/Frederik
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lite slö...

Inlägg av Larsson »

Tjena!
Vakumklockan vid fördelaren saknar slang, borde väll gå nån till insuget?
Slangen från vakumklockan på fördelaren skall gå till ett uttag på förgasaren......detta för att få vakum till fördelaren endast vid gaspådrag.

Att denna slang inte är inkopplad kan nog mycket väl göra att bilen känns slö.......annars kan det vara förgasaren som drar tjuvluft och behöver planas (svårt att se om den är skev när den är ihop monterad och i bilen)

C/O skruven är den lilla skruven(till höger), ett tips är att ställa in CO halten med mätare (tex på bilprovningen) för att få bilen att gå bra.

Lycka till!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Frederik
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 mar 2009 00:38

Re: Lite slö...

Inlägg av Frederik »

Ok, tack för infon.
Verkar vara rätt skruv jag justerat co på varjefall.
Om jag river ner förgasaren och kollar om den är rak som under mektipps,vart kan man hitta packningar till den isåfall om det äns behövs bytas för att man öppnar upp?
Vart på förgasaren ska slangen från fördelaren sättas fast? Hittar ingen "ledig" plats att sätta in den på...
/Frederik
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lite slö...

Inlägg av Larsson »

Om du tar isär den försiktigt så att packningarna inte går sönder så behöver du inte byta.....OBS! använd inget kladd för att täta när du monterat i hop den igen. ;)

Slangen från fördelaren ansluts till denna "pip" på förgasaren.

Bild
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Frederik
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 mar 2009 00:38

Re: Lite slö...

Inlägg av Frederik »

Det satt redan en slang på pipen, men byggde på med t-koppling så den går till fördelaren också.
Dock får jag skämmas lite nu... :oops: v-broms fram gick trögt samt h-broms fram satt nästan fast.
Alltså uppsmörjning av glidoken fram och bilen tuffar på helt ok nu :D
Tack för hjälpen.
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Lite slö...

Inlägg av Larsson »

Härligt!

Visst är det skönt när man hinnar felen...... :?:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar