Förstärka nedre A-arm?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Förstärka nedre A-arm?

Inlägg av niva-2121 »

Någon som förstärkt sina nedre A-armar?
D v s förstärkt dem så att inte "gapet" mellan "benen" minskar(och bussning kryper ut)?
Exempelvis svetsat ett stag mellan benen nära bussningarna?
Eller förstärkt nedre A-armarna på annat sätt?

:?
Forumsponsor
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Förstärka nedre A-arm?

Inlägg av Jens.H »

Hur menar du nu?Menar du nedre stagen från karossen till bakaxeln i 4-länkaget?Man kan då Inte svetsa ihop höger och vänster sida heller 8-) Mina har då aldrig lyckats krypa ur sina säten,mer än när jag pressade ur dom gamla ;) En del svetsar ju vinkeljärn på undersidan av dessa stag...billigt och enkelt!jag sågade av mina och pressade i vanlig rundstång och svetsade ihop dom igen...fungerar bra!Måste nog göra samma sak med panhard staget,för det kröker man nästan varenda tur i skogen :?
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Förstärka nedre A-arm?

Inlägg av Virre »

Tror Niva-2121 menar undre främre bärarmen.
Det du råkade ut för att bussningen kröp ut fattar jag inte hur det kunde ske, en bild vore intressant om det finns.
Att förstärka dom ser jag ingen anledning till då konstruktionen i sig inte ska tillåta att bärarmens armar slår ihop sig, den bussning du hade måste krupit ut pga att den helt enkelt är sönder i gummit.
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Förstärka nedre A-arm?

Inlägg av Jens.H »

Så himla dum jag var nu Virre :oops: Det är ju självklart om man läser som folk ;) Jag satte en förstärkning i framkant mellan A-armarna för att det skulle förbättra vägegenskaperna...bättre och exaktare styrning...men jag kände ingen skillnad,så den ligger på hyllan ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Förstärka nedre A-arm?

Inlägg av Virre »

Ja ibland läser man en sak och fastnar i en tanke:-).
Dessutom är jag rätt säker på att Mr Niva-2121 menar en förstärkning av främre vänster undre bärarms två "ben". Dvs de som går från yttre kulleden till bilens subframe, alltså inte mellan höger o vänster bärarm.
Varför jag tror mig veta detta är för att han nyligen fick bekymmer då nämnda bärarms bakre bussning gav med sig.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Förstärka nedre A-arm?

Inlägg av niva-2121 »

Helt rätt uppfattat Virre så när som på att det var högersidans nedre A-arm som deformerats så att en av bussningarna kröp ur A-armen.
Skänklarna/benen på A-armen hade "gått ihop".
Men av svaren att döma så verkar detta inte var ett vanligt fel(liksom att ett litet diffdrev/solhjul spricker).

I stället för att montera ett stag mellan skänklarna/benen på A-armen kanske man skulle bredda skyddsplåten så att den även täcker bultarna/axlarna som går genom A-armens bussningar och subframe?

Har sett bilder på dina nedre A-armar Virre.
Dom hade aluminiumplåtar under skänklarna/benen.
Var det en preventiv åtgärd/förstärkning eller för att förhindra att stenar/stubbar skulle tränga upp och låsa A-armarna?

Trots min ringa erfarenhet av Niva sett till tid och körsträcka så verkar jag och Ludmilla ha gjort egna tråkiga iakttagelser av såväl bilens som vissa Nivaverkstäders akilleshälar - milt uttryckt.
Men nu, när Ludmilla lämnats in för fjärde gången till en ny verkstad, så har hon rullat klanderfritt sedan 22 december, förutom jordfel i batteriets minuskabel, i bortåt 2 mil.

Men, för att återgå till problemet, så undrar vad den församlade erfarenheten på forumet anser om alternativen:
* stag mellan skänklarna/benen på A-armenarna
* skyddsplåt som täcker skruven/axeln genom A-armarna
* strunta i att göra något
* köra endast DD
* sälja henne och endast köra 2CV Lilla Fluff(som varit felfri under drygt 20 år**).

** så när som på skadade broms- och bränslerör när jag på Sandlycke tog mig upp för en backe som en Jeep Trailhawk inte klarade 8-) .

Gott nytt Niva-år på er. :lol:
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Förstärka nedre A-arm?

Inlägg av ahlberg »

Mina A-armar, och långa bultarna har fått många smällar genom åren men aldrig protesterat. Visa sätter plåtar i A-armarna, men det är nog mest för att förhindra det pinsamma i att fastna när en stubbe fastnar på insidan av A:et.

Sälja eller ej? Tja, ta inte illa upp nu: Lite extra otur har du kanske haft, men alla Niva går sönder om man tar ut dem i skogen med ambitionen att bevisa att de är "bättre" än [infoga valfritt bilmärke här]. En Niva är en liten fantastisk offroader - men pressar man den hårt och tvunget skall fram i samma spår som de stora pojkarna - då blir belöningen att man får tillbringa kvalitetstid i garaget med sin favoritbil. Kom i håg att den består av 75% 70-tals Fiat och 25% ryskt hemsmide. Låter som en bra combo för hardcore offroad?

Nu säger många att de kört Niva problemfritt i år efter år - ja - så är det säkert. Dock tvivlar jag på att man då kört riktig offroad med dem. Och med riktig offroad menar jag väglös terrräng.

Jag vill inte avråda från att fortsätta köra i offroad med Niva, det är bland det roligaste man kan göra - men det kommer (hävdar jag..) att innebära fortsatta besök på verkstaden.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Förstärka nedre A-arm?

Inlägg av Virre »

Mkt riktigt är mina Alu plåtar på nedre bärarmen monterad för att undvika att stubbar fastnar i a-armen. Hade några sådana incidenter på Sweden offroad tour samt i min lokala skog runt husknuten o tröttnade. Likaså glider jag lättare över sten jag fastnat på.
Likt Ahlberg har jag kört på bärarmen och dess skruv fö#%€#at hårt ett antal ggr, så pass ibland så jag varit övertygad om att subframe eller bärarm måste blivit sned men utan att förstört något.

Hade jag varit i dina skor Niva-2121 så hade jag monterat ny bärarm+bussning samt säkerställt att inget mer är snett o defekt. Sen accepterat att du hade en jäkla oflyt att knäcka armen helt enkelt.
Du har ingen bild förresten, hade varit riktigt intressant att se.

Det här med offroad eller inte är ju rätt svår definierat, dessutom ändrar ju sig parametrarna beroende på en massa saker.
Jag får nog hålla med Ahlberg att Nivan är en fantastiskt rolig liten offroader som tar sig fram mkt bra i dom flesta områden, men gör man misstaget att hålla stumt i dom stora bilarnas hjulspår går nått sönder. Frigång, hjul storlek och axlar begränsar helt enkelt. Fast å andra sidan får jag nöjet att köra min favorit bil varje dag fram o tillbaka till jobb osv, något jag inte haft bla ekonomisk möjlighet att göra om jag haft en V8 med 37" hjul och exocage.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Förstärka nedre A-arm?

Inlägg av niva-2121 »

Virre skrev:Mkt riktigt är mina Alu plåtar på nedre bärarmen monterad för att undvika att stubbar fastnar i a-armen. Hade några sådana incidenter på Sweden offroad tour samt i min lokala skog runt husknuten o tröttnade. Likaså glider jag lättare över sten jag fastnat på.
Likt Ahlberg har jag kört på bärarmen och dess skruv fö#%€#at hårt ett antal ggr, så pass ibland så jag varit övertygad om att subframe eller bärarm måste blivit sned men utan att förstört något.

Hade jag varit i dina skor Niva-2121 så hade jag monterat ny bärarm+bussning samt säkerställt att inget mer är snett o defekt. Sen accepterat att du hade en jäkla oflyt att knäcka armen helt enkelt.
Du har ingen bild förresten, hade varit riktigt intressant att se.

Det här med offroad eller inte är ju rätt svår definierat, dessutom ändrar ju sig parametrarna beroende på en massa saker.
Jag får nog hålla med Ahlberg att Nivan är en fantastiskt rolig liten offroader som tar sig fram mkt bra i dom flesta områden, men gör man misstaget att hålla stumt i dom stora bilarnas hjulspår går nått sönder. Frigång, hjul storlek och axlar begränsar helt enkelt. Fast å andra sidan får jag nöjet att köra min favorit bil varje dag fram o tillbaka till jobb osv, något jag inte haft bla ekonomisk möjlighet att göra om jag haft en V8 med 37" hjul och exocage.
Har monterat ny A-arm med nya bussningar(en av dem oskadad) + ny "långa skruven"( gamla/befintliga oskadad) + ny nedre kulled(gamla/befintliga oskadad).
Bytte allt för säkerhets skull.

Bilen går rakt och fint nu utan tendens till sneddragning och ratten har inte flyttats på rattaxelsplinesen så "stock car-läget" är oförändrat = oskadade styrarmar, pitmanarm, hjälpstyrarm och subframe.

Min egen tanke är att det var fabrikationsfel på A-armen och att det var därför den vek sig bakåt/inåt.
På det lilla diffdrevet/solhjulet konstaterade verkstadsschefen Kent Sköld, kunnig och trevlig man, hos Lada Skandinavien att det var fabrikationfel.
Men den ohederlige ägaren till Lada Skandinavien AB, Anders Larsson, vägrade ta det som goodwill eftersom bilen var över 2 år gammal och var körd 3.000 mil.
Kent Sköld lämnade, tyvärr, företaget "med omedelbar verkan" som Peter Jynnejö sade, mitt i reparationen av Ludmilla. (och färdigställandet av mr Black´s mattsvarta Niva)
Hoppas det inte var för att han konstaterade fabrikationsfelet på Ludmillas lilla drev.

B t w - är övre och kullederna samma?
Forumsponsor
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Förstärka nedre A-arm?

Inlägg av Virre »

På gamla niva Niva är det samma undre som övre kulled men på våra ny niva skiljer dessvärre.
Detta är jag till 99,9% säker på efter att ha studerat lada worlds hemsida för något år sedan.
Skriv svar