växellådsfråga
Re: växellådsfråga
Jag var inunder o kände lite på min nyare (en '11, möjligen en "M"). Tryckstången från slavcylindern verkade ha en sorts "förpänning", den gick att trycka i botten med fingret, men kom ut igen av sig själv och tog upp spelet i kopplingsarmen. Jag ska kolla igen nästa gång jag är under, men det verkar som en anordning för att ta upp förändrat spel i mekanismen. Den klassiska lösningen bygger ju på att kolven bottnar i slavcylindern och då ska det finnas ett spel innan kopplingsarmen påverkar urtrampningslagret. Spelet kollas och justeras på nåt äkta gammeldags sätt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: växellådsfråga
Detta är en servicepunkt jag missat. Det ska alltså finnas ett visst "glapp" innan man känner att kopplingsarmen påverkar urtrampningslagret? När jag bytte kopplingscylindrar så justerade jag kopplingen med så mycket "glapp" som möjligt mellan arm och cylinder. Kanske dags att justera. Börjar bli svårt att få i ettan i vissa lägen...
Niva-15
Re: växellådsfråga
Tryckstången ska ha 4- 5 mm fri rörlighet innan den bär emot kopplingsarmen (från bottenläget). Jag förutsätter att det betyder "innan kopplingsarmen gör märkbart motstånd", dvs när den tar i urtrampningslagret. I och med returfjädern betyder det ju att man ska kunna röra kopplingsarmen mot urkoppling 4-5 mm innan man känner att det tar emot ordentligt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: växellådsfråga
Men vänta lite nu, Niva M är väl visst självjusterande.
Ialf så har inte jag sett nått som tyder på annat och vad jag minns har det heller inte stått som en servicepunkt under dom 2300mil jag kört min -13.
Ialf så har inte jag sett nått som tyder på annat och vad jag minns har det heller inte stått som en servicepunkt under dom 2300mil jag kört min -13.
Re: växellådsfråga
Jag kanske vimsar till det för läsare... Niva M har vad jag tror är självjusterande manöversystem, medan tidigare (även min '06) har ett system med två muttrar på tryckstången, vilka man måste sätta i rätt läge efter ev jobb och hålla efter då och då pga slitage. M började dyka upp 2010, har jag för mig.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: växellådsfråga
Inget vims alls, bra fakta. Vi tackar och bockar för informationen!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: växellådsfråga
Kan ju varit jag också som läst slarvigt:-).
Men bra, då stämmer det med min uppfattning om hur det ligger till med justering allternativt ingen justering.
Men bra, då stämmer det med min uppfattning om hur det ligger till med justering allternativt ingen justering.
Re: växellådsfråga
jag har dragit mig i det längsta för att renovera lådan. sedan krockade det med allt annat jag inte hunnit med och tagit på mig men nu jäklar. jag har plockat isär och konstaterat att bägge dom där största lagerna var ganska slut. ett hade distansprylen gått sönder på. verkar ok i övrigt.
ibland så upptäcker jag då jag står mitt i nånting att jag inte har en jävla aning om hur jag hamnade där och vad jag gör. känns lite så nu, men det brukar ordna sig:-)
är det något jag ska tänka på då jag plockar ihop? förutom att limma den bakre muttern på utgående axel. Har skrivit ut en beskrivning på baxter men jag tycker att den är lite svår då jag inte har full koll på vad som är vad.
ibland så upptäcker jag då jag står mitt i nånting att jag inte har en jävla aning om hur jag hamnade där och vad jag gör. känns lite så nu, men det brukar ordna sig:-)
är det något jag ska tänka på då jag plockar ihop? förutom att limma den bakre muttern på utgående axel. Har skrivit ut en beskrivning på baxter men jag tycker att den är lite svår då jag inte har full koll på vad som är vad.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
-11 niva
-87 gpz 1000
Re: växellådsfråga
Det är väl mest allmänna saker...
Renlighet
Inga delar över när man skruvat färdigt...
De tre krysskruvarna måste sitta fast.
Förreglingsmekanismen funkar (växelförarna går att flytta och att de låser varandra), dvs alla kulor, fjädrar och tappar på rätt plats.
Renlighet
Inga delar över när man skruvat färdigt...
De tre krysskruvarna måste sitta fast.
Förreglingsmekanismen funkar (växelförarna går att flytta och att de låser varandra), dvs alla kulor, fjädrar och tappar på rätt plats.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: växellådsfråga
Montera gärna en ny tryckbricka till ingående lager - den mattas och spricker till slut. Jag har testat att limma medbringarens splines på utgående axel - men det är för tidigt att säga något om resultatet..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: växellådsfråga
tack.
när jag byter packbox i kopplingskåpan, sitter brickan med styrningen/röret till urtrampningslagret skruvad? eller ska jag peta ur packboxen o montera ny bakifrån?
när jag byter packbox i kopplingskåpan, sitter brickan med styrningen/röret till urtrampningslagret skruvad? eller ska jag peta ur packboxen o montera ny bakifrån?
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
-11 niva
-87 gpz 1000
Re: växellådsfråga
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: växellådsfråga
det funkade:-) tack för hjälpen. hade märkt in lådorna så jag skulle kunna sätta tillbaka dom likt men jag tycker att det är lite mer vibrationer nu, förutom det så känns den skitbra och lättare att växla nu. kan i och för sig vara att den gamla oljan nog var av sämre kvalitet till att börja med och ganska slut på slutet.
också krävs det ju lite inkörning efter subarun jag lånat innan man upplever ljudnivån och komforten i nivan som normal igen. nu känns det ovant att behöva skrika då man pratar men passageraren.
också krävs det ju lite inkörning efter subarun jag lånat innan man upplever ljudnivån och komforten i nivan som normal igen. nu känns det ovant att behöva skrika då man pratar men passageraren.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
-11 niva
-87 gpz 1000