växellådsfråga

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1481
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: växellådsfråga

Inlägg av rid54 »

Jag var inunder o kände lite på min nyare (en '11, möjligen en "M"). Tryckstången från slavcylindern verkade ha en sorts "förpänning", den gick att trycka i botten med fingret, men kom ut igen av sig själv och tog upp spelet i kopplingsarmen. Jag ska kolla igen nästa gång jag är under, men det verkar som en anordning för att ta upp förändrat spel i mekanismen. Den klassiska lösningen bygger ju på att kolven bottnar i slavcylindern och då ska det finnas ett spel innan kopplingsarmen påverkar urtrampningslagret. Spelet kollas och justeras på nåt äkta gammeldags sätt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: växellådsfråga

Inlägg av wadsbo »

Detta är en servicepunkt jag missat. Det ska alltså finnas ett visst "glapp" innan man känner att kopplingsarmen påverkar urtrampningslagret? När jag bytte kopplingscylindrar så justerade jag kopplingen med så mycket "glapp" som möjligt mellan arm och cylinder. Kanske dags att justera. Börjar bli svårt att få i ettan i vissa lägen...
Niva-15
rid54
Inlägg: 1481
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: växellådsfråga

Inlägg av rid54 »

Tryckstången ska ha 4- 5 mm fri rörlighet innan den bär emot kopplingsarmen (från bottenläget). Jag förutsätter att det betyder "innan kopplingsarmen gör märkbart motstånd", dvs när den tar i urtrampningslagret. I och med returfjädern betyder det ju att man ska kunna röra kopplingsarmen mot urkoppling 4-5 mm innan man känner att det tar emot ordentligt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: växellådsfråga

Inlägg av Virre »

Men vänta lite nu, Niva M är väl visst självjusterande.
Ialf så har inte jag sett nått som tyder på annat och vad jag minns har det heller inte stått som en servicepunkt under dom 2300mil jag kört min -13.
rid54
Inlägg: 1481
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: växellådsfråga

Inlägg av rid54 »

Jag kanske vimsar till det för läsare... Niva M har vad jag tror är självjusterande manöversystem, medan tidigare (även min '06) har ett system med två muttrar på tryckstången, vilka man måste sätta i rätt läge efter ev jobb och hålla efter då och då pga slitage. M började dyka upp 2010, har jag för mig.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsfråga

Inlägg av ahlberg »

Inget vims alls, bra fakta. Vi tackar och bockar för informationen!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: växellådsfråga

Inlägg av Virre »

Kan ju varit jag också som läst slarvigt:-).
Men bra, då stämmer det med min uppfattning om hur det ligger till med justering allternativt ingen justering.
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: växellådsfråga

Inlägg av urban »

jag har dragit mig i det längsta för att renovera lådan. sedan krockade det med allt annat jag inte hunnit med och tagit på mig men nu jäklar. jag har plockat isär och konstaterat att bägge dom där största lagerna var ganska slut. ett hade distansprylen gått sönder på. verkar ok i övrigt.

ibland så upptäcker jag då jag står mitt i nånting att jag inte har en jävla aning om hur jag hamnade där och vad jag gör. känns lite så nu, men det brukar ordna sig:-)

är det något jag ska tänka på då jag plockar ihop? förutom att limma den bakre muttern på utgående axel. Har skrivit ut en beskrivning på baxter men jag tycker att den är lite svår då jag inte har full koll på vad som är vad.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
rid54
Inlägg: 1481
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: växellådsfråga

Inlägg av rid54 »

Det är väl mest allmänna saker...
Renlighet
Inga delar över när man skruvat färdigt...
De tre krysskruvarna måste sitta fast.
Förreglingsmekanismen funkar (växelförarna går att flytta och att de låser varandra), dvs alla kulor, fjädrar och tappar på rätt plats.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsfråga

Inlägg av ahlberg »

Montera gärna en ny tryckbricka till ingående lager - den mattas och spricker till slut. Jag har testat att limma medbringarens splines på utgående axel - men det är för tidigt att säga något om resultatet..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: växellådsfråga

Inlägg av urban »

tack.

när jag byter packbox i kopplingskåpan, sitter brickan med styrningen/röret till urtrampningslagret skruvad? eller ska jag peta ur packboxen o montera ny bakifrån?
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsfråga

Inlägg av ahlberg »

/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: växellådsfråga

Inlägg av urban »

det funkade:-) tack för hjälpen. hade märkt in lådorna så jag skulle kunna sätta tillbaka dom likt men jag tycker att det är lite mer vibrationer nu, förutom det så känns den skitbra och lättare att växla nu. kan i och för sig vara att den gamla oljan nog var av sämre kvalitet till att börja med och ganska slut på slutet.

också krävs det ju lite inkörning efter subarun jag lånat innan man upplever ljudnivån och komforten i nivan som normal igen. nu känns det ovant att behöva skrika då man pratar men passageraren.
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
Skriv svar