Kamkedja - Hjälp!

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Kamkedja - Hjälp!

Inlägg av Reed »

Nivan rasslar lite oregelbundet ur motorn, ungefär som att kedjan skulle vara lite slak.

Jag försökte spänna den idag, men vet inte om det blev rätt. Jag lossade muttern men det verkade inte som att spännaren hoppade ut som den ska (inget tydligt ljud iallafall). Jag provade även att ta bort muttern helt och försiktigt knacka lite på tappen som sticker ut, om spännaren kanske fastnat, men ingen skillnad.

Brukar ni höra något tydligt ljud när ni lossar muttern? Finns det något annat sätt att kolla om det är rätt?
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedja - Hjälp!

Inlägg av Larsson »

Med stor säkerhet är det "Chain damper" som gått av.....när den är borta rasslar det från kamkedjan.

Bild

Se Nr3 på bilden ovan.

Delen som går av faller ner och ligger mellan kamkedjan och motor "väggen".......eller så ramlar den ner i oljetråget (där den inte gör nån skada).


När man spänner kamkedjan brukar det höras ett litet "klick" när spännskon hoppar fram ett snäpp.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Kamkedja - Hjälp!

Inlägg av Reed »

Kan man fixa detta genom att lyfta ventilkåpan bara och därigenom komma åt, eller måste man plocka bort mer grejjer?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Kamkedja - Hjälp!

Inlägg av ahlberg »

Det gär att fixa uppifrån, skenan sitter med två M6-bultar som du lossar framifrån. Håll i resterna med en liten "plock" eller lång tång så att de inte ramlar ner och lossa en skruv i taget. Vill minnas att det sitter en mutter ingjuten i plasten.

Du måste såklart slacka kedjan rejält, enklast denom att demontera sträckaren helt - den behäver ju dessutom "laddas om".

Jag har inte pillat med skena själv uppifrån - enbart med motorn ute- räknar med att kunnigare folk rättar mig om jag är ute och cyklar...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedja - Hjälp!

Inlägg av Larsson »

Har gjort (även denna) reparation på min bil.

Man behöver inte lossa mer än ventilkåpan, tror inte att jag behövde släppa efter kedjan heller.

Denna "chain damper" ligger inte an mot kedjan utan är mer till för att "ta emot" kedjan när den börjar fladdra pga den är för slapp.

Lossa (M6) bultarna en och en och se till att hålla i den del som fortfarande sitter fast i motorn.....så den inte ramlar ner i motorn.

Kika även ner i motorn och se om du kan fiska upp den del som ramlat ner.....om du låter den ligga kvar så lär den generera missljud. Alternativt kan den ha ramlat ner i oljetråget......där den inte gör någon skada.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Kamkedja - Hjälp!

Inlägg av Reed »

Någon som vet var man kan köpa kedjedämparen och ny spännare?

Den på ebay som jag beställde ifrån vägrade svara på mina mail, så han kan dra åt *¤#*%!

Tacksam för svar, innan kedjan sågat sig genom motorn :)
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedja - Hjälp!

Inlägg av Larsson »

Tror att "NivaMicke" har såna på lager......skicka honom ett PM ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar