Fjädringsfråga.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Fjädringsfråga.

Inlägg av IvaniNivan »

Det här med fjädrar och fjädring kan man beskriva/förklara på flera olika vis. Jag ser det ungefär såhär:
Nivan har spiralfjädrar.
Spiralfjädern är en lång fjädrande stång som är formad till en spiral, men den fungerar fortfarande som en lång fjäderstång.
Tänk er att ni klämmer fast ett 2meter långt kvastskaft i ena ändan i ett skruvstycke.
Tryck längst ut på skaftet och det böjer sig ganska lätt, tryck lika hårt mitt på skaftet och det håller emot mkt hårdare.
Titta på spiralfjäder igen och se att längden på fjäderstången avgörs/kan räknas ut av antalet varv och diametern på spiralen.

Nästa sak som påverkar är böjningen på fjäderstången, alltså hur mkt den böjs vid belastning.
Tillbaka till kvastskaftet, längst ut går det lätt att trycka ner 10 centimeter, på halva längden behövs mer kraft att trycka ner 10 centimeter.
Alltså är en tätt lindad spiralfjäder mjukare jämfört med en glest lindad spiralfjäder.

Fjäderstångens styvhet påverkas förståss av diametern och materialet.

På framvagnen har Nivan dubbla A-armar och fjäder står på den nedre.
Det påverkar en hel del på fjäderfunktionen och fjädringsfunktionen.
Fjädern håller emot A-armen från att trycka ihop fjädern.
Kraften kommer ifrån kulleden i ändan på A-armen och fjäder håller emot på ungefär mitten av A-armen.
Nu kommer vinkeln på A-armen in.
A-armen har starkast kraft på fjäder i 90graders vinkel.
Ju mer man höjer Nivan ju längre från 90gader hamnar A-arm/fjäder.
Alltså, ju mer man höjer ju stakare blir fjäder i förhållande mot A-armens kraft.
Detta betyder att med en hoodohöjning och originalfjädrar kommer framfjädringen bli hårdare utfjädrad och mjukare ihopfjädrad, JÄMFÖRT med original.
Men eftersom fjädern blir hårdare ju mer den komprimeras/böjs så blir förståss fjädringen hårdare ju mer den fjädrar ihop.
Den blir alltså bara lite jämnare i fjädringsrörelsen och lite hårdare över hela fjädringsrörelsen beroende på A-armens vinkel mot fjäder.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fjädringsfråga.

Inlägg av ahlberg »

Det här är ett ämne man egentligen skall undvika..

Men, vad är det som skulle göra att A-armens vinkel mot fjädern ändras bara för att du flyttar ner nedre spindelleden ett par centimeter? Bilen blir ju inte tyngre? Bara högre..

Hoodoo-kilen gör ju bara det.. till skillnad från ringhöjning, som faktiskt trycker ner A-arm och nedre fjädertallrik lite...

8-)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Fjädringsfråga.

Inlägg av IvaniNivan »

Jo, för att höja framvagnen så behövar man vinkla ner A-armen.
För att inte fjädern ska böja sig utan stå rakt så är hoodokilen kilformad.
Hoodokilen hjälper alltså fjädern/fjäderrörelsen men inte fjädringsrörelsen.
Nä, bilen blir varken tyngre eller lättare men vinkeln på A-armen i förhållande till fjädern blir annorlunda.
Ett annat sätt att förklara just detta är att när du tar spärrskaftet för att lossa en skruv som sitter hårt fast så drar du helst i 90graders vinkel...
En hjulmutter tex, där vill du ha dragskaftet i 90grader för att lossa, om du istället låter den hänga ner i 45graders vinkel så får du liksom ingen kraft när du trycker rakt ned.
Tänk på att A-armen har en pendlande/svängande rörelse

På bakaxeln däremot sitter fjädrarna i 90grader mot belastningen så där är det samma oavsett höjning.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fjädringsfråga.

Inlägg av ahlberg »

Jo, men det jag menar är ju att nedre fjädertallriken är ju kvar i samma läge i förhållande till sin pivot-punkt, du flyttar ju bara ner den del av A-armen där spindelbulten sitter fast - och det har ju ingen betydlese för "vinkel-effekten". Till skillnad om man sätter t ex ringar. Men, var och en har rätt till sin uppfattning i frågan.. :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Fjädringsfråga.

Inlägg av IvaniNivan »

Jag tror du fokuserar på hur fjädern arbetar istället för fjädringen.
För med en kil på nedre A-armen så jobbar mkt riktigt fjädern rakt och fint.
Men.
Ju längre ifrån 90grader som A-armen är i sin position desto hårdare liv får fjädern, oavsett om den står på en kil som hjälper den att stå helt plant.

För att beskriva/tydliggöra:
Jämför med när du ska lossa en hjulbult som sitter hårt fast.
Du monterar dragskaftet i 90grader mot kraften du använder för att vrida loss muttern.
Alltså: skaftet vågrätt och du trampar med fotet rakt nedåt = 90grader belastning.
Om du istället monterar dragskaftet hängande 45grader nedåt och svetsar fast en kil där du sätter foten, så känns det bra för foten men du får ingen kraft till mutter.

Det är alltså infästningspunkterna på A-armen i förhållande till infästningspunkterna på fjädern som är avgörande, och naturligtvis skall fjädern vara monterad så den arbetar rakt.

Om du mekat nåt med fjädring på gamla motorcyklar/mopeder så vet du kanske att lutningen på stötdämparen i förhållande till svingen är avgörande för både chassihöjden och hur hård fjädringen är:
Om svingen är horisontell och stötdämparen står rakt upp så är det 90grader där.
Om du sedan lossar stötdämparens övre fäste och lutar stötdämparen 45grader framåt för att trycka ner svingen så hojen blir högre.
Ja, då blir hojen högre men fjädringen blir samtidigt mkt mjukare.
Precis samma funktion på Nivans framvagn. ;)

Det är ganska svårt att förklara detta i text såhär, mkt enklare vore att bara ställa sig vid en vanlig dörr och trycka med handtaget rakt mot väggen, först med dörren öppen 5centimeter och sedan jämföra mot att med dörren i 90grader och trycka rakt mot väggen igen. Det är också samma typ av funktion som Nivans främre bärarmars rörelse i förhållande till sin infästning i chassiet. :o
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Fjädringsfråga.

Inlägg av Jens.H »

Jag tror jag förstår hur du menar ;) Och det har du alldeles rätt i!Så om vi säger så här...när du väl har höjt bilen,så flyttar du ut övre fästet för att kompensera vinkeln på A-armen...och vips så har du nästan samma mjuka fjädring trots höjningen...fast med en bra mycket högre påkänning på övre fästet ;) Eller tänker jag helt galet :?
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Fjädringsfråga.

Inlägg av IvaniNivan »

Jag fick läsa och fundera lite innan jag förstod hur du menade och om jag förstod dig rätt så menar du att flytta ut det övre fjäderfästet.
För gör du det så står fjädern ca 90grader mot A-armen och då blir funktionen mkt riktigt precis som du beskriver.
Det är inte helt enkelt att förklara såna här saker med att skriva på ett forum, men det går nog till slut om man får tjata ett tag.

Ett annat ställe på Nivan som det här vinkelfenomenet visar sig tydligt på är faktiskt gasfjädrarna som håller upp bakluckan.
Gasfjädern i sig är nästan jämnstark hela vägen men luckan belastning blir starkare ju längre från 90grader gasfjäder hamnar från luckan.
Alltså: när luckan är helt öppen är gasfjädern i 90grader och upplevs som stark och ju mer man stänger luckan ju svagare upplevs gasfjädern.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fjädringsfråga.

Inlägg av ahlberg »

Jo, jag förstår vad du menar med "fjädervinkel", det är ju klassisk hävstängsprincip, dörrstängare mm. Men, varför skulle fjädervinkeln ändra sig när man sätter in en Hoodoo-kil? Fjädern trycks ju inte ihop mer, det är ju samma tyngd som belastar? Ingen "utväxling/hävstång" är ändrad. Pivotpunkt, fjädercentrum, övre potta mm sitter på samma ställe.

Det Hoodoo gör är att flytta ner hjulcentrum i förhållande till nedre A-arm (och då menar jag den del av nedre A-arm som fjädern vilar på..)

Jag hävdar att en hoodoo-höjd Niva är lika mjuk i framvagnen som en orginal.

(jag kan så klart ha fel.. ;) ) Och det är kul att resonera sig fram..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Fjädringsfråga.

Inlägg av majsfält »

Jag måste nog hålla med er allihop. :D
Om vi tar hjulbult-exemplet, om kilen är tillverkad så att foten hamnar på samma ställe som innan så kommer kraften från foten att göra samma arbete, det vill säga att foten trycker fortfarande 90grader i förhållande till rotationscentrum(hjulbulten) och har samma avstånd till den.
Det som kan påverka dock är "markens" kraft på däcket i och med att vi sänker infästningen av hjulet(nedre kulleden) och justerar övre in/ut för att behålla hjulets cambervinkel så har vi ändrat avståndet mellan kontaktpunkten för däcket och infästningen av a-armen. Inte avståndet punkt till punkt(a-arm har inte blivit kortare) utan avståndet vinkelrätt mot kraften(markens påverkan på däcket).
Så alltså bör det påverka men det är antagligen försumbart lite.
Det är vad jag tror i alla fall. Hoppas nån begrep vad jag menade.
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Fjädringsfråga.

Inlägg av IvaniNivan »

Ja, som sagt är det inte helt enkelt att disskutera sånt här på ett forum.
Det är flera krafter som jobbar med och mot varandra i framvagnen.
1.hjulrörelsen, rakt uppåt och nedåt
2,fjäderrörelsen, rakt uppåt och nedåt/ svagt pendlande/svängande
3, A-armen,den som förmedlar dessa motstående krafter...
Den har en pendlande/svängande rörelse, ungefär som minutvisaren på en klocka.

Om minutvisaren står på 15minuter och längst ut sitter hjulet och trycker visaren uppåt, på mitten av minutvisaren sitter fjäder och trycker visaren nedåt.
Nu är kraften från både fjädern och hjulet optimalt överförd till A-armen eftersom båda jobbar med 90graders vinkel.

Nu höjer vi Nivan genom att vinkla ner A-armen...

Då flyttar vi ned minutvisaren till 22minuter.
Först ser vi att fjädern sitter snett på A-armen så vi bygger en kilformad platta till den, och vips så jobbar fjädern rakt och fint.
Men, den trycker med samma kraft som tidigare fast på en A-arm som är vinklad nedåt, (jämför kraften med när du trycker på ett dragskaft som hänger snett nedåt vid lossande av hjulmuttern).
Hjulet i ändan på A-armen trycker rakt uppåt med samma kraft som tidigare fast på en A-arm som är vinklad nedåt, (jämför med att du trycker på ett dragskaft som pekar snett uppåt.

Fjädringen är som allt annat en härva av kompromisser för att allt ska få fungera lagom bra.
Fjädringen fungerar bäst när A-armen står horisontellt.
Men då blir Nivan för låg, så man höjer bilen genom att vinkla ned A-armarna.
Höjer man bilen fungerar fjädringen inte optimalt men ändå kanske tillräckligt fungerande.

Likaså fungerar drivknutarna på drivaxlarna optimalt när de är så raka som möjligt.
När man höjer Nivan så vinklas drivknutarna mer och då slits de kraftigare och kan även låta illa.

En extra tydlig jämförelse:
Motorhuven, den känns tyngst när den är stängd och ju högre man lyfter/vinklar den ju lättare blir den.
Rakt upp kan man hålla den med ett lillfinger men inte när den ligger ner.
Fast den väger ju lika mycket?
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Skriv svar