Startproblem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Startproblem

Inlägg av hezzin »

Okej, då var det dags igen... elfel... eller nåt...
Bilfan vill inte starta, har alltid varit lite "trög" vid kallstart, dvs startmotorn segar runt ett par varv, sen... wroooom... Men nu, startmotorn hackar runt ett par varv, men ingen tändning... Batteriet nyladdat sen igår, men ingen start. Försökte ett par svängar, sen tvärdött, drar inte runt startmotorn längre... Batteriet är sprillans nytt, men verkar bli urdraget på en gång? Bytte jordfläta nyss, och kabelskor på polerna, bara utifall att... Kablarna (jordflätan) blir tokvarm vid startförsök, men det kanske är vanligt? Har aldrig tänkt på det?
Som ni säkert sett i annan tråd frågade jag om generatorn, men den torde ju inte vara problemet i det här fallet då batteriet är nyladdat? Och ett nyladdat batteri borde väl tugga runt startmotorn ett bra tag? Kan det vara startmotorn som segat ihop sig????
Alla tips är välkomna... Och utifall nån har missat det, så har jag en 95:a med sprut nuförtiden....
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Jordflätan får inte bli varm, testa om det är någon skillnad när du gör startkabeltricket. Sen kan det naturligtvis vara fel på starten med - men det brukar inte yttra sig som strömrusning.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Startproblem

Inlägg av hezzin »

Fan vad snabb du är att svara Ahlberg.. man tackar för tipset, ska genast testa! Återkommer med feedback strax...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Startproblem

Inlägg av hezzin »

Startkabeltricket utfört, på tre olika jordningspunkter på motorn... negativt, starten tuggar seeegt runt ett par varv, sen är det slut på det roliga... Batteriet har 12,65 volt och startmotorn vill inte gå runt, eller går ett par varv väldigt segt...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Har du gott om tid? Plocka ner starten och kolla om den är full med skit eller om det är något kol som fastnat eller annat spök. Annars är väl nästa steg att testa med en annan start.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Startproblem

Inlägg av hezzin »

Misstänkte att det skulle bli så ;) Drog mig för det, men jag måste väl offra mig... dom sitter ju såååå jävligt till startmotorerna... Har en schysst liggandes, iof från en 1600, nån som vet om det är samma lika i 1600 och 1700???
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

1600:ans är lite svagare - men den funkar bra ändå. Samma fästen. Glöm inte att sätta på kablarna på den nya INNAN du skjuter in den sista decimetern. Och tar man värmeplåten är det inte såå farligt att byta.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Förresten! Kolla att det inte är själva Niva-motorn som går trögt - kan vara tex en skuren oljepump eller något lager. Testa att dra runt genom att knuffa med fyrans växel. Kanske testa att lossa fläktremmen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Startproblem

Inlägg av hezzin »

Sluta göra mig så orolig... Det där vill jag inte ens överväga som ett alternativ!!!! :shock:
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

Ok - allt talar för att det är en dålig startmotor...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Startproblem

Inlägg av hezzin »

Tackar, det lät bättre! Hahaha.. skämt åsido, jag var nyss ut och testade att knuffa den med 4:an i, men den står i en grop i garaget, så jag lyckades väldans dåligt med att flytta den, och jag försökte köra den på starten bakåt eller framåt, men då den verkar vara så trög så gick det inte... Kanske är ett tecken på att det är oljepump eller så??? usch... jag kallsvettas... Får se imorgon, ska ta ur starten då, kolla igenom den, och testa att sätta dit den gamla....
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

...finns inget egentligen som talar för att motorn har totalskurit - men rulla-i-4an-testet utesluter det snabbt...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Startproblem

Inlägg av hezzin »

Okej, så här är det: Ett lager eller liknande i startmotorn har skurit.. bilder följer snart, före och efter dissektion.... Men motorn är ok på bilen iaf :mrgreen:
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Startproblem

Inlägg av hezzin »

Here it goes:

Nånting sitter fastkilat som man kan se:
Bild

Bild

Detta trillade ur när jag skruvade isär den:
Bild

Nånting som saknas :)
Bild

Pussel:
Bild

Bättre begagnad från en 1600 på väg in i den nu...
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av Caddyman »

He he he...
Om jag hade gjort så på vårat köksbord, så hade jag inte blivigt en dag äldre. ;)
Skriv svar