Bosch MPI som går som en kratta?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Bosch MPI som går som en kratta?

Inlägg av BRO »

Kylspray kanske?
Paketet från Nordic ligger och väntar hemma. Ska bara klara av 3 nattpass, sen ska jag testa.
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Bosch MPI som går som en kratta?

Inlägg av BRO »

Tyvärr hjälpte det inte med vevaxelgivaren så nu tänkte jag börja kolla ledningar.
Bosch boken har kommit så det får bli kvällsläsningen.
Ett tips som dom gav i boken var att volt spikar från generatorn kunde misstolkas av systemet som knackningar. Jag har lite kvitter från remmen ibland så jag ska gå ut och spänna upp den lite till och börja med.
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Bosch MPI som går som en kratta?

Inlägg av Markus Almroth »

Försök att få låna ett oscilloskåp av någon. Det är det enda som funkar för att mäta signaler.

Faktiskt så gick min bil mycket bättre efter att jag bytt generator. Den gamla måste stört ut ngt i styrsystemet.

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bosch MPI som går som en kratta?

Inlägg av ahlberg »

Batteriet fungerar i normala fall som en jättekondensator som tar upp det mesta av spikar och störningar - men det förutsätter att det är bra anslutet och att allt är schysst jordat. Det är ju aldrig fel att jaga dålig jord, tex genom att mäta spänningsfall mellan motorblock och olika andra jordpunkter. Vet hur kul jag hade det med min Lambda.. som efter att fått en extra signaljord fungerar som en klocka... eller snarare som en Lambda skall funka.. vill ju inte ha en klocka i grenröret... :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Johanniva
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 nov 2008 20:36
Ort: Borrby

Re: Bosch MPI som går som en kratta?

Inlägg av Johanniva »

Nu ger jag mig ut på mycket djupt vatten utan flytväst, men jag måste bara fråga .... har ALLA som kör Niva med Bosch MPi samma bekymmer?? I så fall tycker jag mer att det lutar åt ett fabrikationsproblem, dvs insugskanalen till 3:ans cylinder bildar en form av virvel som bromsar massans hastighet och inte stämmer med de andra 3 cylindrarna. Vid kallstart är insugningsluften kall, bränsleberikad och därmed tyngre än vid normal arbetstemperatur. Kan det va så dj.....t att "Russian engineers"inte helt har kunnat översätta tyskan?? Har 3:ans insugskanal nån form av böj eller avsmalning/utvidgning som inte finns på dom andra kanalerna,eller är det så att spjällhuset har för liten diameter? ( Att skratta är tillåtet!! )
:oops: Johanniva
Kenth
Niva 87 - Rostig
If You wanna get somewhere..... Get a Niva!
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Bosch MPI som går som en kratta?

Inlägg av BRO »

Alla förslag mottages med stor tacksamhet! Men jag har felmed på cylinder 1 också. Sen är felet intermittent dessutom.
Jag är mer inne på sensor eller kablage fel, håller på och spårar upp någon med ett oscilloskop.
Bild

Kanske ett sådant här?
Oscilloskop med inbyggd OBD2 läsare :) "endast" 10500:- plus moms :shock:


Mvh

Roger
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Bosch MPI som går som en kratta?

Inlägg av BRO »

Bild

"Your tax dollar at work!"

Den har man gjort lumpen på, samt efterföljande tekniker utbildning. 8 m3 MC77(Spetsad Jet A1) på ca 5 min, sen fick du glidflyga hem. :D
Några av grabbarna i overall fick testa det men av andra orsaker än soppa brist.
Glidtal ca 1:11 dvs 1 meter framåt, 11 neråt. Ungefär som en gråsten :D
Roligast var och klä på sig den i motorkörhuset, en 7-8 cm stålvajer som gick från ena huvudstället till det andra genom ett par taljor modell större. Sen en stödkrage på nosstället så att EBK strålen träffade ljuddämparen.
Bland annat gjorde vi acc prov från MTG(Marktomgång) till Max EBK efter motorbyte, 11 sek skulle det ta.

Åter till ämnet, jag har noterat nu under de sista två dagarna med nästan 100% luftfuktighet att bilen gått i stort sett klockrent.
Min teori är(Dock efter 4 Norrlands guld dynamit märk väl, tack gode ... för rättstavningsprogram :) ), hög luftfuktighet= mer syre i luften=mer korrekt luft/bränsle blandning=felaktig luft/bränsleblandning vid mer normal luftfuktighet=felaktig tomgångs stabilisator.
Mitt intryck har varit att den går fett efter en stund, för att sen misstända. Som sagt det är intermittent.

GLAD MIDSOMMARFRÅN KNÄTOFSRIKET! ;)
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Bosch MPI som går som en kratta?

Inlägg av BRO »

Bild

Ett styck ecu kontakt!
Den blågröna färgen ska den vara där? ;)
Jag har inte kunna mäta någon kontakt på Stift 54 och 39 dvs ena paret av idle control ventilens spolar. Det andra paret låg på ca 22 ohm.
Dom stiften låg i det "färgmarkerade" fältet. Jag har bara färgschemats sista bild och gå efter och jag är inte hundra på att det är direkt överförbart.
Kontakten har tyvärr inga markeringar heller. :(
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bosch MPI som går som en kratta?

Inlägg av ahlberg »

Ett tydligt fall av anal galvanism...

Hoppas detta är det som spökar!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Bosch MPI som går som en kratta?

Inlägg av BRO »

Ja det hoppas jag också, efter att ha jagat kabelfärger så insåg jag snabbt att ecu kontaktens pinnar inte stämmer överens med färgschemats bilder.
Det visar en MP 7.0 medans jag har en motronic 7.9.7 ecu, däremot verkar schemats kabelfärger stämma överens. Så man kan leta upp sensorns kablage med hjälp av det.
Det verkar vara ett standardkablage där man bara hängt på ev extra utrustning med en hängsäkring på strömmatningen. Jag har ju t ex fjärrstyrt larm med centrallås på min(Ett par saker till som kan krångla ;) )
Jag hittade till slut idle solenoidens kablar och kunde mäta spolarna med likartade värden. Efter att ha dränkt in kontakterna med electroclean så monterade jag ihop det igen och tänkte låta det vara ett tag nu eftersom ecu ska ju ha någon slags inlärningsfunktion också. Man kanske inte ska ha allt för bråttom.
Annars får man fortsätta med dom flygande omstarterna :lol:
Bild

En liten sticker en på jobbet gav mig :)
Glömde nämna att idle solenoidens stift är dom på nedersta raden näst längst till höger, 4 st på rad.
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
Skriv svar