Får inte ihop frambromsarna!
Får inte ihop frambromsarna!
Hej! Relativt nybliven Lada-ägare här. köpte en 93a förra vintern som visst inte vart godkänd hos SBP sedan -96! I vilket fall skulle jag smörja upp bromsarna som låg på fram, men jag kan fasen inte få dit monteringssatsen/glidpinnarna! De där fjäderbelastade "vipporna" som håller ner oket går inte att linnjera upp så att hålen för glidpinnen ligger mitt för okets. har försökt med ny mont.sats då den gamla var lite krokig. har till och med våldat lite!
De där små fjädrarna man lägger i okhållaren fyller ingen funktion, för vipporna ligger dikt an mot okhållaren så fort man närmar sig att linjera upp hålet.
kan nog skicka några bilder på bromsen ikväll om det underlättar, men alla tips mottages=)
Vore oerhört tacksam om nån hade haft tips som gjorde att jag fick ihop det, vill ju ha ihop den innan vintern och än är det mycket kvar att göra!
Och en liten fråga till när jag ändå håller på;
Jag har bytt den lambdasonds-styrda skräckförgasaren mot en sprillans ny av enklare kvalisort och håller på att montera choke-wire. ska borra ett hål i instrumentpanelen där det finns en urgröpning för detta. det jag är intresserad av att se är baksidan på ett originalhål, ska det vara en flat sida på hålet så att det inte går att vrida chokeknappen? och hur ser låsningen för wiren ut på baksidan av hålet? för en sådan fick jag inte med. så om någon har en niva av äldre modell ståendes utan instrumentpanel skulle det vara underbart om man kunde sticka in sin telefon och knäppa ett kort=)
Det ska bli väldigt roligt att få ta del av andras och dela med sig av sitt intresse och sina kunskaper om dessa underbara skapelser!
Mvh Anders Thorell
De där små fjädrarna man lägger i okhållaren fyller ingen funktion, för vipporna ligger dikt an mot okhållaren så fort man närmar sig att linjera upp hålet.
kan nog skicka några bilder på bromsen ikväll om det underlättar, men alla tips mottages=)
Vore oerhört tacksam om nån hade haft tips som gjorde att jag fick ihop det, vill ju ha ihop den innan vintern och än är det mycket kvar att göra!
Och en liten fråga till när jag ändå håller på;
Jag har bytt den lambdasonds-styrda skräckförgasaren mot en sprillans ny av enklare kvalisort och håller på att montera choke-wire. ska borra ett hål i instrumentpanelen där det finns en urgröpning för detta. det jag är intresserad av att se är baksidan på ett originalhål, ska det vara en flat sida på hålet så att det inte går att vrida chokeknappen? och hur ser låsningen för wiren ut på baksidan av hålet? för en sådan fick jag inte med. så om någon har en niva av äldre modell ståendes utan instrumentpanel skulle det vara underbart om man kunde sticka in sin telefon och knäppa ett kort=)
Det ska bli väldigt roligt att få ta del av andras och dela med sig av sitt intresse och sina kunskaper om dessa underbara skapelser!
Mvh Anders Thorell
Re: Får inte ihop frambromsarna!
Jag har precis bytt oken och också stökat lite med dom där pinnarna... Man får lirka. Om du filar till änden på pinnen så den blir lite konisk i änden går det lättare. Du skall nog inte ta längre än till hålet för fjädersprintarna,
Prova att banka in oket lite med en mjuk hammare.
Prova att banka in oket lite med en mjuk hammare.
Träsktroll wannabe
Re: Får inte ihop frambromsarna!
Hej!
Får du co halten att klara besiktningen med en annan fugge?
Hälsn Jan
Får du co halten att klara besiktningen med en annan fugge?
Hälsn Jan
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Får inte ihop frambromsarna!
Hej!
Ang. Bromsarna så börja med att se till att oken verkligen ligger i rätt läge, så nära skivan som möjligt.
Jag brukar göra så att jag monterar den nedre/främre "vippan" med fjädrar allra först. Sedan dit med oket och knacka in det i rätt läge (se till så att inte fjädrarna ramlar ur vid vippan du redan monterat). När sedan den övre monteras så brukar knepet vara att slå på vippan och inte på låspinnen. Lägg dit den, stick in låspinnen så långt som möjligt och knacka på vippan samtidigt som du trycker låspinnen inåt med tummen. Håller man lite tryck så åker låspinnen in när det sedan linjerar tack vare att man knackar på vippan. Se till så vippan är på rätt håll också!
Lycka till!
Mvh/
Håkan
Ang. Bromsarna så börja med att se till att oken verkligen ligger i rätt läge, så nära skivan som möjligt.
Jag brukar göra så att jag monterar den nedre/främre "vippan" med fjädrar allra först. Sedan dit med oket och knacka in det i rätt läge (se till så att inte fjädrarna ramlar ur vid vippan du redan monterat). När sedan den övre monteras så brukar knepet vara att slå på vippan och inte på låspinnen. Lägg dit den, stick in låspinnen så långt som möjligt och knacka på vippan samtidigt som du trycker låspinnen inåt med tummen. Håller man lite tryck så åker låspinnen in när det sedan linjerar tack vare att man knackar på vippan. Se till så vippan är på rätt håll också!
Lycka till!
Mvh/
Håkan
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Får inte ihop frambromsarna!
Tack för svaren! Jag fick dit grejjerna till slut. Jag kunde acceptera det lite lättare när jag hörde att de kanske inte skulle vara helt lätta att trycka in. Men jag fick ta en polygrip som var drygt en halvmeter och pressa in med även när spetsen hade passerat hålen och bara skulle in en bit till, jag får nog lära mig att ha lite mer överseende nu när man börjat pilla med ryska bilar också
Angående co-halten så vet jag inte. tror att anledningen till att den inte gått igenom bes var just pga avgasvärdena, men jag är hoppfull! Får tanka e85 och snålställa den som fasen om det är det som krävs brukar co-halten vara ett bekymmer?
Angående co-halten så vet jag inte. tror att anledningen till att den inte gått igenom bes var just pga avgasvärdena, men jag är hoppfull! Får tanka e85 och snålställa den som fasen om det är det som krävs brukar co-halten vara ett bekymmer?
Re: Får inte ihop frambromsarna!
Jag trodde knappt det gick att klara avgaskraven som kom fr.o.m. -89 års modell när katalysator blev obligatoriskt med en "vanlig" förgasare. Fast på Niva verkar det mesta vara möjligt.
Re: Får inte ihop frambromsarna!
Det är nog ingen idé att både tanka E85 och snålställa... Att tanka E85 ger ungefär samma resultat som att snålställa, dvs motorn får i sig samma mängd bränsle, men det krävs mindre syre att bränna upp det (skillnad mellan etanol och bensin). Troligen är lite extra etanol en bättre lösning, eftersom man väl inte kan justera huvudmustyckena utan bara tomgångsblandningen? Man bör i sammanhanget noga kontrollera tändförställningen, dvs att man har rätt utgångsläge och att både vakuum- och centrifugalreglering fungerar som de ska; tändningen måste stå så högt (tidigt) som möjligt för att en magrare bränsleblandning ska kunna ge jämn motorgång. Med lite syreöverskott i avgaserna kommer katalysatorn att kunna bränna CO och HC, så med lite tur kan det funka. Mäter man NOx kan det däremot bli dåliga värden, men jag minns inte nu om det finns med i listan med gränsvärden.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Får inte ihop frambromsarna!
Att träffa lambda 1,03 utan hjälp av elektronik och en fungerande lambdasond? Jag är skeptisk..
CO och HC kanske går att trolla fram med en vältrimmad gasare. Men, inget är omöjligt på Fortet.
CO och HC kanske går att trolla fram med en vältrimmad gasare. Men, inget är omöjligt på Fortet.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se