Sida 3 av 3

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 13 jan 2017 21:59
av ahlberg
Var försiktig med kopparpasta mellan järn och aluminium, kan bli elektrolys. . Aluminiumpasta är ett säkrare val. Inbillar jag mig..

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 14 jan 2017 20:22
av Tapio
maggan skrev:Værme och M8 skruv med litt længd på.
De små hålen mellan de stora til hjulbultarna ær uppgjængade med standard M8 gjænger (har før meg det var M8 iaf, se bilden). Skruva i skruvar så att de står lite i spænn, inte bli alt før brutal i åtdagningen trumman ær i aluminium och tål inte voldsamt tryck, kan børja spricka.
Jag anvænde værmepistol før att værma på trumman før att få den att expandera. Værm och øka trycket på skruvarna till trumman hoppar loss:)

Gick vældigt bra før mig till trots før att det var massa korrosion mellan trumma och nav, nu ær det gott smørjt inn men kopparpasta før att gøra det enklare næsta gång
Halaj!

Tack för svar!
Skall försöka imorgon. Idag var garageplatsen upptagen av en jeep som behövde svetsning i tröskel.
Det känns lite elakt att dra loss trumman i de inre hålen där.
De yttre hålen hade varit perfekt att använda, men jag har för mig att skruvar in där krockar med backarna. Jag undrar vad de är till för? Varje maskinoperation kostar ju pengar så de sitter ju där av en orsak. Kanske är de till för att fixera trumman vid rensvarvningen av bromsytan?

I övrigt håller jag med Ahlberg. Jag undviker kopparpasta, och använder alupasta istället.

//T

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 14 jan 2017 21:08
av IvaniNivan
Jag håller med om kopparpasta, jag slutade med den för många år sedan och gick över till alupasta. Sen att biltema började sälja alupasta på sprayburk gjorde att det funkade ännu Lättare/bättre. Tyvärr tror jag dom har slutat med det nu?
Bromstrumman då, eftersom den är i aluminium så reagerar den mkt bra på värme. Så värm på den rejält gasol eller liknande så funkar de inre m8 gänghålen utmärkt att trycka av Bromstrumman med .

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 14 jan 2017 23:00
av maggan
Aha :!:
Hade bara hört att kopparpasta inte går bara ihop med gummi, men då har jag lärt något nytt idag också.
Tack för tipset :)

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 15 jan 2017 09:59
av niva-2121
För några decennier sedan hade en del bilar med ATE-skivbromsar problem med att man smorde bromsbeläggen och oken (helt tunt) med kopparpasta.
Problemet som uppstod var att oxid växte på oken, bakom de rostfria plåtarna mot bromsbeläggsplattorna, så att de senare "bäddades in" och bromsbeläggen fastnade i "bromsläge" och beläggen slets ner allt för snabbt.
(men skivorna rostade inte :lol: )
Vi hade en Citroen AX -88 med ovan relaterade problem(i 5 år och 16.000 mil.
Citroenverkstäderna bytte bromsoken på löpande band varefter beläggen fastnade och de inte kunde lossa beläggen.
(Jag utarbetade då en metod att demontera och åtgärda oken som jag beskrev i Citroenklubbens medlemstidning samt delgav importören/generalagenten. Det senare utan åtgärd)
Det jag främst framhöll var att aluminiumpasta skulle användas(i stället för koppardito).
Ursäkta o t. :oops:

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 04 feb 2017 19:24
av Tapio
Halaj!

På ebay hittade jag detta:
http://www.ebay.com/itm/SUBARU-SOUND-Ex ... p6&vxp=mtr

systemet verkar ha samlat ihop alla fel man kan tänka sig, vad gäller avgassystem.
1. vill man ha ett 4-2-1 system så skall 1-4 och 2-3 var primärkopplat som sen blir hopkopplat nedströms.
2. 1-4 och 2-3 rören skall ha ca samma längd fram till där de går till ett rör.

Så vad? Har någon en tanke?

//T

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 04 feb 2017 21:27
av ahlberg
"subaru-ljud" = boxer-wannabe-sound?

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 05 jan 2018 15:35
av Tapio
Halaj!

Jag funderar på det här med modellbeteckningarna. Hur funkar de egentligen?

Som jag har fattat det: vagnarna heter t.ex 21214-10 där 10 är nåt slags löpnummer som stiger med ändringar.

Är detta rätt?:
21214 kom 1995. sista siffran 4 indikerar:
eninjektorsprut från GM. Skuffluckan går ner till kofångaren. Stolarna från Samara. 1600 cc=>1700 cc. Ny instrumentbräda. 5-växlad låda.

21214-10. löpnumret 10 ger att man bytt från GM:s sprut till Bosch motronic motorstyrsystem och satt dit automatisk kamkedjespänning och hydrauliska ventiltryckare. Knacksensor (eller egentligen två, liksom)

i övrigt har jag inte en susning. Finns det någon hemsida som redovisar hur det hänger ihop? Jag har googlat, men inte hittat.

//T