Diverse frågor från nytillkommen

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.

Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav Tapio » 29 jul 2015 19:11

Halaj!

Ny här. Betecknar mig väl som motorentusiast, fast med dragning mot hojar.
Det som gjorde att jag föll för niva var robustheten och frånvaron av massa bjäfs och lull-lull.
Köpte min vagn för någon månad sen och har läst på lite här och där på nätet och har hittat mycket info, men har lite frågor jag inte hittat svar på.

Gälarna upptill på C-stolpen, vad är de till för?

Har läst att man måste justera kamkedjeförspänningen var 1000 km. Men i min servicebok står ingenting om saken öht. Är den självjusterande numera? Mekanisk eller hydraulisk?

I serviceboken står: clean the drain ports in the doors, sills and front fenders.
Jag har lyckats hitta tre dräneringshål i dörrarna, och två i trösklarna, en vid främre hålet för domkraften, och en vid bakre. Var finns resten?

I manualen står att det finns ett eluttag för sladdlampa i motorrummet. Jag kan inte hitta den?

Kommer säkert fler frågor, men jag börjar med de ovan.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav rid54 » 29 jul 2015 20:53

Välkommen "i träsket" som hälsningen brukar vara!

Frågorna:
1. Gälarna tror jag nog är luftutsläpp från kupén
2. Kamkedjan på senare motorer har hydraulisk spännare, behöver ingen åtgärd i normalfallet alls.

De övriga kan jag inte hjälpa till med, men det finns mycket kunnande här så vänta bara.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav gubben i ladan » 29 jul 2015 22:38

Vilken års modell har du?
På min -07a behöver man inte justera ventilerna på.
I instruktions boken från UDDO bil står det ventilspel 0,15 - 0,20
gubben i ladan
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 02 feb 2015 20:19
Ort: Växjö

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav ahlberg » 30 jul 2015 09:01

Eluttaget till sladdlampan brukar sitta vid behållaren för bromsvätska för kopplingshydrauliken. Men, risken är väl stor att den kan vara borttagen på nyare modeller..

Det kan vara värt att kolla lite noga så att du verkligen har hydraulisk justering av kamkedja och ventillyftare. Är det en helt ny kärra skall det vara så - men det förekommer att man byter ut de hydrauliska ventillyftarna mot klassiska. Det går ett tunt oljerör från oljetrycksgivaren som förser systemet med oljetryck.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4844
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav Tapio » 30 jul 2015 13:39

Halaj!

Tack för välkomnande och svar!

Nej, inget eluttag vid behållaren. Så då finns den inte helt enkelt.

Ventilspelet har jag inte ens tänkt på. Det står inget om det heller i boken.
Jo, jag hittade oljeröret som går från tryckgivaren. Den satt som en banjonippel innanför givaren och gick upp/framtill motorn.

Men varför skulle man byta ut de hydrauliska mot stela lyftare? Tillförlitlighet?
På amerikanska V8:or brukar man byta dem ibland eftersom de inte hänger med på höga varv. Men då snackar vi riktigt, riktigt högtrimmade motorer.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav ahlberg » 31 jul 2015 07:52

Tapio skrev:
Ventilspelet har jag inte ens tänkt på. Det står inget om det heller i boken.
Jo, jag hittade oljeröret som går från tryckgivaren. Den satt som en banjonippel innanför givaren och gick upp/framtill motorn.

Men varför skulle man byta ut de hydrauliska mot stela lyftare? Tillförlitlighet?
På amerikanska V8:or brukar man byta dem ibland eftersom de inte hänger med på höga varv. Men då snackar vi riktigt, riktigt högtrimmade motorer.

//T


Ja, tillförlitlighet och sannolikt det faktum att det finns gott om mekaniska lyftare liggande i Lada-verkstäderna. Krånglar en hydraulisk lyftare är det kanske enklare och billigare att stoppa i mekaniska.. Eller så gillar Lada-ägare det enkla framför det komplicerade. Hursomhelst är det inte så vanligt - men OM det är gjort måste man ju hålla ett öga på spelet - många är de Lada-topppar dar avgasventilerna brunnit upp på grund av eftersatt kontroll av ventilspel...
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4844
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav Tapio » 31 jul 2015 17:48

Halaj!

Det sitter en liten, konstig "låda" framför bakhjulen på båda sidor, vid trösklarna. Vad har de för funktion?
De kanske används vid tillverkningen och får sitta kvar?

//T

tillägg: ja, de har ju ingen funktion, men de sitter ju inte där för skojs skull...

Bild
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav ahlberg » 03 aug 2015 20:26

Misstänker även jag att de är till för det löpande bandet i Togliatti. .
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4844
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav Tapio » 22 aug 2015 17:56

Halaj!

Min V sidoruta kärvar, trots att jag dragit på silikonspray på gummiläpparna där.
De stora plastclipsen som håller dörrpanelen i överkant, kan man bara sprätta loss dem med en kniv?
Jag har tråkiga erfarenheter av sådana. De brukar går sönder.
Jag vill inte ta loss dörrpanelen förrän jag har skaffat nya isf.

Blinkrelät. Den är för tyst! Nu på sommaren, med den kärvande sidorutan öppen hör man den inte för allt vindljud och kuggvin i lådorna. Det är lite pinsamt att köra omkring med blinkersen på, och med vagnens blygsamma fartresurser finns sällan anledning att titta ner på hastighetsmätaren och bli uppmärksammad på att en grön pil blinkar.
Någon som har tips på ett särdeles ljudligt blinkrelä, eller annat tips?
Ett I-landsproblem, visst, men det är ändå irriterande!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav rid54 » 23 aug 2015 18:02

Blinkrelä... En enkel lösning är att koppla ett relä med spolen till blinkerssystemet så att den påverkas när lamporna tänds. Ljudet från det reläet skulle nog kunna höras bättre än det diskreta blinkreläet, beroende på var man placerar det.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav Tapio » 25 aug 2015 19:29

Halaj!

Tack för svar!
Jo, det är nog det lättaste när jag tänker efter: att sätta ett vanligt relä nedströms blinkrelät. Varit lite tveksam mot att sätta något där, för en extra last kan ändra blinkfrekvensen. Men ett vanligt relä drar nog inte så mycket. Och att hitta blinkrelät borde inte vara så svårt: det är ju bara att lyssna varifrån det tickar!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav Tapio » 17 sep 2015 18:24

Halaj!

Hösten är annalkande, med sin lövfällning. Jag bor lite lantligt, så mycket löv i luftintaget till värmepaketet blir det. En kåpa där hade varit kalas.
Många har pimpat sin Niva med en plastmoj till luftintaget ser jag på bilder som malliga ägare har tagit på sin pärla. Men hälften av scoopen pekar framåt, och hälften bakåt! Jag vill ju ha ett med intag åt rätt håll dvs bakåt, mot rutan.
Problemet är att när man shoppar runt på nätet är det bara bild på scoopet och det går inte att se åt vilket håll den sitter!
Jag har hittat en som jag misstänker pekar bakåt, men vill gärna ha bekräftelse, om någon vet:
http://www.russian4x4.de/en/Spare-Parts ... 4-x-4.html

Annars tar jag gärna emot tips om andra scoop som ni vet har öppning bakåt. Egentligen vill jag inte betala för plastgrunkorna till C-stolpen, vare sig de pekar åt rätt eller fel håll (har sett båda hållen där också!)

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav wadsbo » 17 sep 2015 18:38

Den du länkar till har öppningen mot rutan dvs bakåt. Har en sån själv. Helt ok kvalitet
Niva-15
wadsbo
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav Virre » 17 sep 2015 18:48

Instämmer med Wadsbro, har en sådan också. Bild finns i min bil tråd.
Virre
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 08 dec 2013 18:20
Ort: Jönköping

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Inläggav Tapio » 17 sep 2015 19:04

Halaj!

Tack för snabba svar! En sån blir det! Kanske kan jag använda scoopen till C-stolparna till att tömma hängrännorna på huset.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Tapio
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till FrågeLadan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron