Sida 1 av 3

Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 29 jul 2015 19:11
av Tapio
Halaj!

Ny här. Betecknar mig väl som motorentusiast, fast med dragning mot hojar.
Det som gjorde att jag föll för niva var robustheten och frånvaron av massa bjäfs och lull-lull.
Köpte min vagn för någon månad sen och har läst på lite här och där på nätet och har hittat mycket info, men har lite frågor jag inte hittat svar på.

Gälarna upptill på C-stolpen, vad är de till för?

Har läst att man måste justera kamkedjeförspänningen var 1000 km. Men i min servicebok står ingenting om saken öht. Är den självjusterande numera? Mekanisk eller hydraulisk?

I serviceboken står: clean the drain ports in the doors, sills and front fenders.
Jag har lyckats hitta tre dräneringshål i dörrarna, och två i trösklarna, en vid främre hålet för domkraften, och en vid bakre. Var finns resten?

I manualen står att det finns ett eluttag för sladdlampa i motorrummet. Jag kan inte hitta den?

Kommer säkert fler frågor, men jag börjar med de ovan.

//T

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 29 jul 2015 20:53
av rid54
Välkommen "i träsket" som hälsningen brukar vara!

Frågorna:
1. Gälarna tror jag nog är luftutsläpp från kupén
2. Kamkedjan på senare motorer har hydraulisk spännare, behöver ingen åtgärd i normalfallet alls.

De övriga kan jag inte hjälpa till med, men det finns mycket kunnande här så vänta bara.

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 29 jul 2015 22:38
av gubben i ladan
Vilken års modell har du?
På min -07a behöver man inte justera ventilerna på.
I instruktions boken från UDDO bil står det ventilspel 0,15 - 0,20

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 30 jul 2015 09:01
av ahlberg
Eluttaget till sladdlampan brukar sitta vid behållaren för bromsvätska för kopplingshydrauliken. Men, risken är väl stor att den kan vara borttagen på nyare modeller..

Det kan vara värt att kolla lite noga så att du verkligen har hydraulisk justering av kamkedja och ventillyftare. Är det en helt ny kärra skall det vara så - men det förekommer att man byter ut de hydrauliska ventillyftarna mot klassiska. Det går ett tunt oljerör från oljetrycksgivaren som förser systemet med oljetryck.

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 30 jul 2015 13:39
av Tapio
Halaj!

Tack för välkomnande och svar!

Nej, inget eluttag vid behållaren. Så då finns den inte helt enkelt.

Ventilspelet har jag inte ens tänkt på. Det står inget om det heller i boken.
Jo, jag hittade oljeröret som går från tryckgivaren. Den satt som en banjonippel innanför givaren och gick upp/framtill motorn.

Men varför skulle man byta ut de hydrauliska mot stela lyftare? Tillförlitlighet?
På amerikanska V8:or brukar man byta dem ibland eftersom de inte hänger med på höga varv. Men då snackar vi riktigt, riktigt högtrimmade motorer.

//T

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 31 jul 2015 07:52
av ahlberg
Tapio skrev:
Ventilspelet har jag inte ens tänkt på. Det står inget om det heller i boken.
Jo, jag hittade oljeröret som går från tryckgivaren. Den satt som en banjonippel innanför givaren och gick upp/framtill motorn.

Men varför skulle man byta ut de hydrauliska mot stela lyftare? Tillförlitlighet?
På amerikanska V8:or brukar man byta dem ibland eftersom de inte hänger med på höga varv. Men då snackar vi riktigt, riktigt högtrimmade motorer.

//T
Ja, tillförlitlighet och sannolikt det faktum att det finns gott om mekaniska lyftare liggande i Lada-verkstäderna. Krånglar en hydraulisk lyftare är det kanske enklare och billigare att stoppa i mekaniska.. Eller så gillar Lada-ägare det enkla framför det komplicerade. Hursomhelst är det inte så vanligt - men OM det är gjort måste man ju hålla ett öga på spelet - många är de Lada-topppar dar avgasventilerna brunnit upp på grund av eftersatt kontroll av ventilspel...

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 31 jul 2015 17:48
av Tapio
Halaj!

Det sitter en liten, konstig "låda" framför bakhjulen på båda sidor, vid trösklarna. Vad har de för funktion?
De kanske används vid tillverkningen och får sitta kvar?

//T

tillägg: ja, de har ju ingen funktion, men de sitter ju inte där för skojs skull...

Bild

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 03 aug 2015 20:26
av ahlberg
Misstänker även jag att de är till för det löpande bandet i Togliatti. .

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 22 aug 2015 17:56
av Tapio
Halaj!

Min V sidoruta kärvar, trots att jag dragit på silikonspray på gummiläpparna där.
De stora plastclipsen som håller dörrpanelen i överkant, kan man bara sprätta loss dem med en kniv?
Jag har tråkiga erfarenheter av sådana. De brukar går sönder.
Jag vill inte ta loss dörrpanelen förrän jag har skaffat nya isf.

Blinkrelät. Den är för tyst! Nu på sommaren, med den kärvande sidorutan öppen hör man den inte för allt vindljud och kuggvin i lådorna. Det är lite pinsamt att köra omkring med blinkersen på, och med vagnens blygsamma fartresurser finns sällan anledning att titta ner på hastighetsmätaren och bli uppmärksammad på att en grön pil blinkar.
Någon som har tips på ett särdeles ljudligt blinkrelä, eller annat tips?
Ett I-landsproblem, visst, men det är ändå irriterande!

//T

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 23 aug 2015 18:02
av rid54
Blinkrelä... En enkel lösning är att koppla ett relä med spolen till blinkerssystemet så att den påverkas när lamporna tänds. Ljudet från det reläet skulle nog kunna höras bättre än det diskreta blinkreläet, beroende på var man placerar det.

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 25 aug 2015 19:29
av Tapio
Halaj!

Tack för svar!
Jo, det är nog det lättaste när jag tänker efter: att sätta ett vanligt relä nedströms blinkrelät. Varit lite tveksam mot att sätta något där, för en extra last kan ändra blinkfrekvensen. Men ett vanligt relä drar nog inte så mycket. Och att hitta blinkrelät borde inte vara så svårt: det är ju bara att lyssna varifrån det tickar!

//T

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 17 sep 2015 18:24
av Tapio
Halaj!

Hösten är annalkande, med sin lövfällning. Jag bor lite lantligt, så mycket löv i luftintaget till värmepaketet blir det. En kåpa där hade varit kalas.
Många har pimpat sin Niva med en plastmoj till luftintaget ser jag på bilder som malliga ägare har tagit på sin pärla. Men hälften av scoopen pekar framåt, och hälften bakåt! Jag vill ju ha ett med intag åt rätt håll dvs bakåt, mot rutan.
Problemet är att när man shoppar runt på nätet är det bara bild på scoopet och det går inte att se åt vilket håll den sitter!
Jag har hittat en som jag misstänker pekar bakåt, men vill gärna ha bekräftelse, om någon vet:
http://www.russian4x4.de/en/Spare-Parts ... 4-x-4.html

Annars tar jag gärna emot tips om andra scoop som ni vet har öppning bakåt. Egentligen vill jag inte betala för plastgrunkorna till C-stolpen, vare sig de pekar åt rätt eller fel håll (har sett båda hållen där också!)

//T

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 17 sep 2015 18:38
av wadsbo
Den du länkar till har öppningen mot rutan dvs bakåt. Har en sån själv. Helt ok kvalitet

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 17 sep 2015 18:48
av Virre
Instämmer med Wadsbro, har en sådan också. Bild finns i min bil tråd.

Re: Diverse frågor från nytillkommen

Postat: 17 sep 2015 19:04
av Tapio
Halaj!

Tack för snabba svar! En sån blir det! Kanske kan jag använda scoopen till C-stolparna till att tömma hängrännorna på huset.

//T