gubben i ladan skrev:Köra genom Europa är en del av resan, det kan man ju inte missa.
Och det här med röven och sitt komfort är det fixat, Honda CRX stolar.
Nu är vi alla olika på många sätt och upplevelser kan vara divergerande.
Kroppskonstituion, smärttröskel och så vidare.
Jag är/har varit 180 cm i strumplästen, väger tyvärr runt 100 kg, är gammal(född i slutet på 30-talet) och lever med reumatiska led- och muskelbesvär.
Men min uppfattning är att stolarna i Niva -11 är mycket bra.
Det grundar jag på att jag för snart 3 år sedan gjorde en drygt 50-milaresa nonstop bakom ratten i en Niva -11.
Vad jag har att jämföra med är Jeep Wrangler & Cherokee, Land Rover Defender, Citroen 2CV samt, sedan sommaren 2016, Suzuki Jimny -06.
Min Nivas framstolar höjde jag ungefär 1" i framkant för att sitta ÄNNU bättre.
Men, som jag skrev ovan i tråden, vi upplever olika saker på skilda sätt.
B t w så är HSB´s Honda CR-V -16 tystare, men alla reglage, såsom pedaler, ratt och växelspak går besvärande lätt.
Jag vill ha lite motstånd = det ska "kännas" att man kör bil.
Jimnyns fördelningslåda regleras medelst 3 knappar på instrumentpanelen - saknar en eller flera riktiga växelspakar.
Saknar även Nivans, och Defenderns, fördelningslåda.
Ska man göra en U-sväng med maxstyrutslag så måste 4x4-läget läggas ur på Jimnyn, annars "tuggar" den så man tror att någon drivaxel ska brista.
Ursäkta o t, men därav hjärta är fullt...........(förbannade Anders Larsson och Lada Skandinavien AB i Eskilstuna som orsakat mig "Niva-brist
)