Sida 1 av 3

Afrika resa i en Niva

Postat: 14 jul 2015 22:44
av gubben i ladan
Om man nu skulle komma på den dumma idén att ta en Lada Niva -07
till Marocko Afrika och tillbaka, 800-900 mil på 4 veckor.
Vilka reservdelar skulle ni ta med er?

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 15 jul 2015 09:23
av rid54
Intressant fråga... gjorde en liknande men längre resa i en LandRover och tog med en massa reservdelar. Tyvärr var de flesta "fel", eftersom problemen uppstod i system vi trodde skulle hålla. Fjädrar och knutkors var dock rätt gissat nåt som gick, men i övrigt dåligt gissat.

För en Niva kan det vara minst lika svårt om man inte ska ha med en reservdelsbil :D , men om man ser på vad som faktiskt skapat stoppande fel på min '06 under 3000 mil, så blir mitt tips en kamaxelgivare och hela kopplingshydrauliken... Tar jag med störande fel från min andra ('11) så tillkommer Hardyskiva och CV-knuten till mellanaxeln samt en diodplatta till generatorn.

Men generellt... Vattenpump, några reläer, lampor, kilremmar, möjligen hjullagersats bak o fram... finns säkert fler idéer. Troligen är det värt att få till en ordentlig översyn/service av bilen innan resan, inklusive filterbyten (bränsle, luft, olja), ev lagerjustering, kolla alla drivknutsdamasker etc. Att ha ett litet lager med prylar som kan användas för "nödreparationer", som slangar, skruv o mutter mm sådant är lämpligt. En bra uppsättning verktyg, en bra pelardomkraft (2-6 ton) och pallningsvirke för platser med mjukt underlag.

Ambitionsnivån beror ju lite på var man kommer att vara, om det ska köras i "ödemarken" eller inte osv. Man måste ju få plats själv också och lite vatten och nödproviant är inte dumt.

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 15 jul 2015 10:23
av niva-2121
Inte direkt svar på din fråga, men.....
Jag skulle tillverka ett tropik-/safaritak eftersom Nivan blir varm här uppe, och inte lär det bli svalare i Afrika.
Har gjort så till en G-Wagen för flera år sedan och skulle ha tillverkat ett redan förra sommaren till Ludmilla.
Men nu är det som det är med henne.

2 par lastbärare(4 st) från Biltema á 199:-/paret. Alt beg från Volvo 140/240/740. Måste vara minst 130 cm.
En aluminiumplåt 2000 x 1000 x 2 mm.(tog 4 mm till G-Wagen men det blev för tungt och stadigt).
Placera ut lastbärarna lämpligt och lägg på aluminiumplåten.
Borra i plåten och skruva fast den med små avgasklammor(32 mm?).
Mellan muttrarna på ovansidan och plåten klämmer man fast 8(eller 16) st bilbarnstolsfästen från biltema.
Bra att surra takpackningen med.
Wåfflor på taket kan vara bra om man kör fast i sanden.
X-ljus kan du montera på taket såväl framåt som bakåt. Natten lär vara mycket mörkare i Afrika än i Sverige.

Utvändig reservhjulshållare så att du kan ha dubbla reservhjul.
På hållaren 1 eller 2 "sandspadar".

Winsch kanske de flesta rekommenderar. Men då bör man har 2 - 1 bakåt + 1 framåt.
Själv har jag ett par spaklyftblock av kraftigare modell (LUG ALL som bl a Vattenfall använder vid stolpresning i oländig terräng).
10 - 20 m stålvajer att skarva med förutom dragstroppar.

Beroende på hur många ni är så finns det plats för en rejäl kylbox som kan drivas på såväl 240 som 12 volt.

Nät i taket för lättare saker såsom kläder.

Så skulle jag ha gjort. ;)

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 15 jul 2015 11:17
av gubben i ladan
På taket ska jag ha ett taktält för 2 personer.
Kommer att behöva 3 kraftiga tak bågar till tältet.
Jag kommer att kasta ut bak sätet.
Jag har varit på en sådan här resa i april i år.
http://www.rough.se/category/bildgaller ... ll-marocko
Jag köpte en plats i en Land Rover, 2 veckor, Sverige till Marocko, och flyg hem.
Man blir sugen på mer äventyr, fler veckor, mer mil, egen bil tror jag blir ett större äventyr.

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 15 jul 2015 22:36
av rid54
Låter VERKLIGEN som en kul idé!

Emellertid, betänk normalt serviceintervall, man förväntar sig inte haverier emellan de insatser som är planerade. Det är nästan omöjligt att bedöma vad som kan gå sönder mellan två oljebyten. Kamkedjan? Är det rimligt? Är det fixbart i fält? Fundera också över hur körningen ska gå till... Om man verkligen avser att testa gränserna och se vad Nivan klarar, så löper man ju ökade risker att få fixa nåt som gått sönder. Om man däremot sätter upp en rutt och under körningen väljer de "snällaste" alternativen att komma fram, så klarar man sig sannolikt utan att behöva byta nån diff eller nån drivaxel. Jag är övertygad om att man kan köra Oran - Niamey med en Volvo Amazon om man är lite kreativ och inte tar risker, men lika övertygad om att man kan köra sönder en Hummer på samma sträcka om man alltid ska utmana ödet och testa varje hinder. Många besvärliga avsnitt kan lösas med låga ettan och sänkt däckstryck... och fingertoppskänsla. Sätt ambitionsnivån innan önskelistan går iväg!

Försök också tänka igenom skillnaden mellan "stoppande fel" och "störande fel". Om en avgasventil tappar en flisa så lär det knappast omöjliggöra framfarten och då kanske man inte ska släpa med hela kittet för att renovera toppen etc. Om en främre drivaxel ger upp är det ju samma sak, det går att "förbikoppla". Hjullager, däremot, kan vara stoppande som enkelfel, liksom kilremmar och vattenpump, bränslepump etc. Minns en tysk jag träffade i Sahara, de hade nåt motorproblem med sin Mercabuss och han angrep justeringen med en skiftnyckel medan motorn gick. När han tappade den hamnade den i fläkten och kastades rakt igenom kylaren, som givetvis inte klarade detta angrepp utan släppte ut allt vatten. De blev kvar på platsen tills de träffade några lokala personer som sålde dem en vattensäck gjord av en gethud. Den rymde c:a 50 liter och kopplades in i stället för kylaren och hängdes upp på grillen. Det funkade för att köra några mil i taget innan det krävdes vilopaus för att allt skulle svalna. Man klarar sig oftast, det gäller att minimera förlusterna...

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 15 jul 2015 23:01
av gubben i ladan
Det blir ingen offroad körning, bara dåliga grusvägar, lite sand dynor och många mil asfalt.
Bilen ska ju hem också.

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 16 jul 2015 08:29
av niva-2121
Håller med rid54 om VERKLIGT kul idé. :lol:
Vore jag inte så dj¤%&a gammal så skulle jag göra dig sällskap. :(

Att du tar med luftpump eller kompressor tar jag för givet.
Likaså en innerslang i reserv.
Har för övrigt ett par "Niva original däckjärn" som kostnadsfritt kan byta ägare någon gång på Sandlycke.
Hugad spekulant anmäler intresse i tråden eller via PM. ;)

Vill ge dig ett tips om vattendunk.
Många företag med eltruckar köper destillerat/avjoniserat vatten i svarta 20 liters plastdunkar.
Dom här dunkarna "blir över" och slängs när de är tomma.
Dunkarna har en fiffig avtappningskran, samt dessutom en "strimma" i plasten som är genomskinlig så man ser nivån.
Själv har jag en sådan bak på min Deffe.
Har tiggt till mig den från Hedins i Strängnäs.
F ö kommer dunken, med innehåll, från Mekonomen.
Vitsen med svart dunk är att vattnet håller sig fräschare längre = bryts inte ner som då ljuset påverkar.

Lite o t.
Vill du läsa om strapatser och bilresor så vill jag rekommendera "Resa i Afganistan" av Jan Myrdal.
Fascinerande läsning när han på ett ställe berättar om att han en dag lagar 14:e(fjortonde) punkteringen och att däcken av värmen i öknen är så sköra att han inte kan använda verktyg utan tvingas att med fingrarna pilla fram slangen och laga. Tur för honom att det var gummislangar och inte plastdito. Har själv förgäves försökt få en lagningslapp att fastna på en "modern" slang i min Suzuki 1400 Intruder.
Jan Myrdal körde med en 9 hk/375 cc 2 CV i första delen av femtiotalet. En liiiite mer primitiv/driftsäker bil än Nivan. Dock har båda många gemensamma drag. Ratt-/tändningslåset på rätt sida, runda huvudstrålkastare, höga smala hjul m m. För övrig har jag även en Deffe som platsar in på samma faciliteter.
Upplysningsvis har jag inte "varit utan" 2CV i över 40 år. Har ägt 49 Cittror. Min nuvarande "Lilla Fluff" (namnet efter huvudrollen i filmen Bröderna Fluff på TV4) har jag nu ägt i lite över 20 år.

Ursäkta en ordbajsares utvikelse. :oops:

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 08 sep 2015 20:14
av Virre
Instämmer med övriga, riktigt roligt!
Själv har jag till o med varit dålig på att vara aktiv på forumet pga tidsbrist, men jösses vad jag drömmer om en liknande resa!
Ang din fråga, jag hade beställt så mkt delar som möjligt och haft hör hemma oss en bekant som vid behov hade fått skicka grejerna snabbast möjligt. Med i bilen hade jag haft givare, hjullager och mindre grejer.
Utrymmet i Nivan är begränsat och även med baksätet utplockat så är det tajt.

Kör hårt och lycka till!!

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 11 okt 2015 23:32
av gubben i ladan
Virre du ska inte följa med på resan? Vi åker i april 2017

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 13 okt 2015 12:40
av Virre
Fresta mig icke!!!!!! Satan i gatan vad kul det skulle vara!

April 2017 är ju iofs en stund framåt så visst skulle man kunna förvarna både jobb och familj.
Det är ju en sann drömresa och tillfällena haglar ju inte direkt över en.
Låt mig fundera........

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 13 okt 2015 21:44
av gubben i ladan
Två Nivor till marocko vore häftigt. :D

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 15 okt 2015 15:35
av elmo
Jag hänger på med min Niva :D

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 15 okt 2015 18:11
av Roggan
Hade varit skitkul :D

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 16 okt 2015 17:50
av martin.ivarsson
https://youtu.be/S2p0Mqqjuqo

Här har ni lite fin insperation :D

Re: Afrika resa i en Niva

Postat: 16 okt 2015 18:31
av Virre
Kontakt mellan oss är tagen och funderingarna rullar!