Är det topplockspackningen som gått?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Niva-rookie
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 jan 2010 11:19

Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av Niva-rookie »

Hej på er!

Den går dåligt när jag kallstartar (bra när den blivit varm), dock lite för varm, tempen stiger högre än förut.
Det försvinner kylarvätska samt att det ser ut som om det är lite övertryck i kärlet (så kan det väl vara normalt också antar jag då det är ett expansionskärl).
Det luktar avgaser i expansionskärlet.

Nej, det verkar inte vara någon kylarvätska i oljan, den ser bra ut.

Klockrent va? Det är bara att byta topplockspackning.

Eller kan det vara något annat? Nivan är ju en förunderlig maskin så man vet aldrig.
Höres, Niva-rookie

Niva -07
Hundkoja -91
SAAB 9-5 -04
Nissan Leaf -15
Polaris Widetrack -08
Volvo BM 320 -64
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av rid54 »

I skarven mellan topplock och vevhus finns det cylindrar, oljekanaler (i vissa motorer) och kylkanaler. Läckage inträffar ibland från cylindrar och utåt till kylkanaler, vilket ger övertryck i kylsystemet och avgaser (koldioxid och avgaslukt) i kylvätskan. Det brukar gå att se problemet om man öppnar kylarlocket och varvar motorn, då rinner det över, typ. Läckage mellan kyl- och oljekanaler är nog inte det vanligaste, så olja i vattnet eller tvärtom är inte avgörande symptom att vänta på. Övertryck och gaser i kylsystemet är nog det man bör agera på. Ibland går det läck i packningen mellan två cylindrar, då märks det inte mycket annat än på dålig prestanda och att ett kompressionsprov ger dåligt tryck i två angränsande cylindrar.

Om du kan konstatera avgaser i kylvätskan tror jag du kan börja ställa in dig mentalt på en kontroll av topplock och packning (det kan vara spricka i toppen också).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva-rookie
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 jan 2010 11:19

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av Niva-rookie »

Tackar, jag tänkte att det kan inte vara mycket annat. Så jag har förberett mig mentalt redan.
I mina ögon så ser det inte ut att vara så där jättemycket skruvning? Bara vara noga med drev, kedja och sånt, och att dra åt med rätt moment i rätt ordning.

Är det något annat att tänka på?
Behöver jag köpa något annat än en packning?
Höres, Niva-rookie

Niva -07
Hundkoja -91
SAAB 9-5 -04
Nissan Leaf -15
Polaris Widetrack -08
Volvo BM 320 -64
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av rid54 »

Att byta topplockspackning är ju inte som att byta däck, precis. Det är nog bra om du har en beskrivning av jobbet och jag tror att det finns länkar till en verkstadshandbok här på forumet; om det är tre delar (tre olika filer) så är det nog den första som beskriver motorn. Det finns åtdragningsmoment, åtdragningssekvens för toppen och för kamaxelhuset och en del annat om hur packningen ska monteras etc.

"Övertryck" är ju ett normalt fenomen i moderna kylsystem (även Nivans), så man kanske ska kolla lite mer i detalj, dvs får systemet tryck redan vid kall motor, exempelvis och om du har nån bra verkstad i närheten kanske det är värt att höra om de kan kolla om det faktiskt är avgaser i kylvätskan. Att lyfta toppen "i onödan" är inte nåt jag skulle vilja göra iaf.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva-rookie
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 jan 2010 11:19

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av Niva-rookie »

Hej igen!

Jag har lyft av toppen nu och det syns tydligt att motorn har gått dåligt på cylinder 1 (den närmst torpedväggen). Packningen var väl inte tok paj men det syns att den inte var helt okej på den cylindern samt den 4de. Den tunna metallen som är pålagd runt hålet för cylindern hade delat sig lite på dom två cylindrarna. Så man kan nog säga att det var packningen.

Men, men. Efter att jag gjort rent och fint och skruvat ihop allt igen så gick den sämre än någonsin, ville knappt starta, och starta den så hosta och spotta den i 3sec och dog. För säkerhets skull så införskaffade jag ett skitstort spärrskaft och hylsa 38 så att jag kunde plocka isär framtill på motorn för att försäkra mig om att vev och kaminställningarna är som dom ska, 99.99999% säker på att kedjan inte hoppade när jag höll på, men säker kan man ju aldrig vara.
Jag vet ju inte hur det ska se ut på en Niva, eller rättare sagt hur noga markeringarna är gjorda, men jag kan inte få dom att stå exakt. Från början så om kammen stod på märket så var veven lite före sin märkning och flyttar jag ett kugg så blir veven lite efter sin märkning (hoppas ni förstår). Oavsett så går motorn dåligt eller knappt alls.

Så nu har jag rivit isär igen då jag fick för mig att det måste vara en eller flera ventiler som havererat, även om jag tyckte dom såg okej ut. Nu när toppen är av igen och jag rengjort lite mer runt ventiler mm. Så kan jag fortfarande inte se något problem.

Är det så att det inte går att se om ventilerna är kass?

Måste man planslipa toppen när man lyft den, blir den alltid mer eller mindre sned och svår att få tät?

Tipps mottages tacksamt. Gissar att det bara är och åka in med toppen till en firma som får renovera den.
Höres, Niva-rookie

Niva -07
Hundkoja -91
SAAB 9-5 -04
Nissan Leaf -15
Polaris Widetrack -08
Volvo BM 320 -64
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av rid54 »

Generellt: Att plana en topp med kamaxellager i är vanskligt. Du menar antagligen att den drabbats av inre spänningar och blir "skev" när den tas loss. Det är såklart inte bra, men det finns toleranser. Om man "planar" en sådan topp (när den är losstagen och alltså fri från blocket) så kommer anliggningsytan att bli fin, men kamaxellagren är inte längre i linje (eftersom själva toppen "böjt sig"...). Det blir inte bra när man sätter ihop och ska i med kamaxeln igen, den kommer att sitta i spänn. Är toppen för skev för att användas, skaffa en annan, skulle jag föreslå. Det är ju så att lite skevhet dras rätt när skruvarna dras åt och trycker med många ton på toppen.

Ventilerna kan inte kontrolleras utan att tas ur, det är anliggningsytorna (ventilernas och sätenas tätningsytor) som avgör om de är täta. De syns inte utan att ventilen tas bort.

Det framgår inte hur du upplevde att motorn gick före operationen, när den väl blivit varm, men ventilerna bör ju liksom inte ha blivit dåliga under stilleståndet. Då återstår ju kamdrivningen, eftersom en '07 har elektroniskt styrt tändläge. Möjligen om det blivit nåt med ventilspelet efter mekandet, det bör väl ha en grundinställning även om det är hydrauliska lyftare. Eller nåt "elektriskt", nån anslutning till nån sensor eller spridare, spjäll etc. Kan du göra ett kompressionsprov?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva-rookie
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 jan 2010 11:19

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av Niva-rookie »

Tack för info.

Innan jag skruvade isär så gick bilen dåligt när den var kall, men bättre när den blev varm, dock inte jätte bra.
Jag har en längre tid tyckt att bilen har varit lite svag, allra helst med tanke på att alla säger att Nivan är en så stark och bra dragbil.
Kanske min har varit lite halvtrasig en längre tid och först nu så har det gått sönder lite mer.

Så här har jag gjort nu.
När toppen ändå var lös nu så har jag lämnat in den på en firma som ska kolla upp den så att jag vet att den är okej innan jag skruvar fast den igen.

Komp och övrig felsökning är ju lite klurigt att göra nu när allt är isär skruvat.

Återkommer med resultat av testningen av toppen.
Höres, Niva-rookie

Niva -07
Hundkoja -91
SAAB 9-5 -04
Nissan Leaf -15
Polaris Widetrack -08
Volvo BM 320 -64
Niva-rookie
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 jan 2010 11:19

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av Niva-rookie »

Okej, domen kom idag :cry:

Toppen är så pass sned att den måste planslipas. Samt att ventilerna på första cylindern var otäta.
Ventiltätningarna måste bytas och ventilerna slipas in. Till den nätta kostnaden av 3,xxx:- nånting riksdaler :o (jag uppfattade inte det han sa efter tretusen :oops: ).
Tyckte det lät lite väl men alla alternativ jag kan komma på är mest troligt dyrare. Så förhoppningsvis är den klar på torsdag.

Då vet jag ju i alla fall att toppen är okej. Och fortsätter den gå dåligt så blir det en lokal dykattraktion :twisted: av den, sjön ligger bara 50m från carporten :D .
Höres, Niva-rookie

Niva -07
Hundkoja -91
SAAB 9-5 -04
Nissan Leaf -15
Polaris Widetrack -08
Volvo BM 320 -64
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av svedberg »

Hahah, ja dykattraktioner finns det gott om men mest mopeder om jag minns min ungdom rätt.

I värsta fall har du ju en ball kaross att stoppa en annan spis i :)
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Mitt alternativ hade nog varit att köpa en ventilbåge och en burk carborundum.
Vi snackar inte hjärnkirurgi här. Att fräscha upp en topp är inget svårt.
Det enda du inte kan göra själv är planfräsningen av toppen.
Eller om ettans ventilsäten har blivit ovala. Det fixar man inte själv.
Men nu kanske det är lite för sent, eftersom du redan har lämnat in grejerna...

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av AlterEgo »

En ny topp kostar €345 på russian4x4.de, men sen är det ju lite pyssel att bygga ihop den...
Träsktroll wannabe
Niva-rookie
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 jan 2010 11:19

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av Niva-rookie »

Toppen vart klar redan idag så den är hämtad nu.
Jag antar att priset är ganska bra ändå, 3058:-. Planad och ventilrenoverad (alla 8), tvättad och ser ut som ny.
Dom ser ut att ha gjort ett väldigt fint jobb. Återstår dock att se hur motorn går. SIMO heter firman och ligger i Östersund.

Men vad som oroar mig nu är inställningen av kam och vev. Märkningarna stämmer ju inte överens riktigt.
Hur skulle ni ha gjort? Om kammen står enligt märkning så ligger veven lite före eller efter om jag flyttar kedjan en länk.
Är det bättre att lägga veven före eller efter märket? Det verkar inte gå att få exakt.

To be continued :-)
Höres, Niva-rookie

Niva -07
Hundkoja -91
SAAB 9-5 -04
Nissan Leaf -15
Polaris Widetrack -08
Volvo BM 320 -64
Niva-rookie
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 jan 2010 11:19

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av Niva-rookie »

Nu är det nära att det blir en dykattraktion av Niva skrället. :twisted:

Allt är ihopskruvat igen, men den vill inte starta. Allt verkar fungera utom just den lilla detaljen att motorn inte startar, inte den minsta lilla tändnings vilja finns det. :o
Ändå så får den bensin, pumpen går och stiften blir blöta.
Gnista finns på stiften.
Markeringarna på veven och kammen stämmer överens så gott det går att få till det (samt dubbelkollat).

Jag får inga felkoder efter att ha gnott på startmotorn ett tag.

Som sagt, vad jag kan se och förstå så är att som det ska. Utom just den lilla detaljen att den vägrar starta, förutsättningarna finns där, men,,,,,,,,,,,,,,?

Några ideer och förslag? Hade hoppats på att få igång den till jakten men det verkar hopplöst nu :cry:
Höres, Niva-rookie

Niva -07
Hundkoja -91
SAAB 9-5 -04
Nissan Leaf -15
Polaris Widetrack -08
Volvo BM 320 -64
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av Loranga »

Kanske lite uppenbart men man kan ju ändå påminna, alla kontakter till givare, spjällhus osv anslutna?
Huvudjorden? Min gick pannkaka av uppenbara skäl när jorden hängde lös...
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Är det topplockspackningen som gått?

Inlägg av ahlberg »

Gnista i "fria luften" och gnista i en bensinfuktig cylinder är inte samma sak. Blås stiften torra och lufta ur cylindrarna. Ev kanske testa klassisk "bogsera igång"?

Är tändkablarna rätt monterade?

Jordflätan till toppen på plats?

Vevaxelgivaren?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar