Startvev

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.

Re: Startvev

Inläggav Sjobbe » 08 sep 2018 22:03

Tänkte också testa att starta min med vev, dock är jag lite rädd :D Här kommer kanske några dumma frågor.

Har hört historier om personer som armar avslagna (brutna) då veven slagit runt - Hur undviker man det?
Har provat en gång och då drog jag ett halvt varv, sen fjädrade veven tillbaka. Tur nog så han jag dra undan händerna.

När bilen startar, finns det risk att veven snurrar i motorns hastighet.. typ som en propeller?

Kan någon skriva en utförlig beskrivning. Som jag läst tidigare ska det alltså va:
Tänding på, Choke om det behövs. Start kl4. Veva medurs. Ryck (ungefär som att dra igång en skoter eller båtmotor).
Sen är ju frågan, vågar man hålla i veven eller släpper eller drar ut den i rycket? :D
Sjobbe
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Re: Startvev

Inläggav niva-2121 » 09 sep 2018 08:22

Kan bidra med mina drygt 40 års erfarenhet av en annan bil som från start, 1948, haft vev som standardutrustning t o m sista årsmodellen 1990, som jag har en.
Veva runt några varv först så att flottörhuset av bränslepumpen fylls.
Därefter slår man på tändningen.
Uppsöker med veven "kompressionsläget".
Med öppen hand = EJ TUMMEN RUNT VEVEN, knycker/snärtar man till.

B t w så hade jag långt framskridna planer på att "ordna vevstart" på min Niva -11.
En donator fanns på Malmbyskroten.
Vad som behövdes var:
vevaxelklon
kylaren (som är mindre/lägre än nyare kylaren)
veven
stötfångaren (med hål för veven)

På inrådan av erfarna NIVA-åkare avråddes från byte till den mindre kylaren, eftersom den "stora/nya" kylaren anses för liten även den, i alla fall om man åker i skogen.
Sårre bidde ingen vev på Ludmilla.
Forumsponsor
niva-2121
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Strängnäs

Re: Startvev

Inläggav rid54 » 09 sep 2018 08:53

Det har ju kommit bra tips och du har ju redan fått info, verkar det, men ändå:

Ja, man drar i veven. Personligen ser jag till att få undan handen, eftersom det blir okul om motorn slår bakåt (handtaget över mellanhanden eller så). Klon i vevaxeln är formad så att veven trycks ut när motorn startar, den saken behöver man inte tänka på.

Nivan har väl handtag på matarpumpen? Då kan man "fylla förgasaren" med ett par tryck där.

Ett par varv utan tändning men med choken aktiverad fyller insugningsröret med bensin/luft = större chans till tändning på första draget. Om choken ska vara utdragen under själva startförsöket beror på om motorn är varm eller inte.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 1000
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Föregående

Återgå till FrågeLadan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron