Sida 1 av 2

Startvev

Postat: 21 jun 2015 19:47
av martin.ivarsson
Hej.
byggde mig en startvev i dag.
Men kan inte få igång bilen med den.
Snurrar den medurs, set mot bilen (moturs sittandes i bilen)
Trots att bilen var varm så ville den inte ens hosta till.
Jag kände dock att motorn gick runt.
tändningen på.
Mvh martin

Re: Startvev

Postat: 22 jun 2015 09:27
av ahlberg
Det kräver viss teknik, har du använt startvev tidigare? Man måste få till en "knyck".

Re: Startvev

Postat: 22 jun 2015 13:18
av martin.ivarsson
Har ju inte gjort det,
Men tänker typ som en båtmotor?
Gammal gräsklippare eller så kanske?
Men tycker den borde hostat lite?

Sen var det ju bara motton typ ett halv varv.

Re: Startvev

Postat: 23 jun 2015 08:20
av ahlberg
Nej, inte som båtmotor eller gräsklippare. Du "rycker" mer än "vevar"..

Ställ veven kl 4. Lite tryck nedåt-vänster och sedan ordentligt ryck uppåt. Tänk som om det är en encylindrig motor.

Självklart måste motorn vara lättstartad i vanliga fall, annars går det inte.

Re: Startvev

Postat: 23 jun 2015 18:37
av martin.ivarsson
Tack för tipset.
nu ska här provas☺

Re: Startvev

Postat: 23 jun 2015 19:33
av martin.ivarsson
Testat!
Å det funkade på första rycket, kall bil.
tack så mycket för hjälpen.

Har även monterat min winsch i dag,
Men nu behöver jag ju aldrig vara rädd att dra ut strömmen.
då tar jag bara fram min fina rostfria vev☺

Re: Startvev

Postat: 23 jun 2015 21:47
av niva-2121
martin.ivarsson skrev:Testat!
Å det funkade på första rycket, kall bil.
tack så mycket för hjälpen.

Har även monterat min winsch i dag,
Men nu behöver jag ju aldrig vara rädd att dra ut strömmen.
då tar jag bara fram min fina rostfria vev☺
Hur klarar du att veva igång motorn med winschen på plats? :shock:
Har du winschen bak? :?
:roll:

Re: Startvev

Postat: 23 jun 2015 21:52
av niva-2121
Hade tankar på att plocka startklon, framstötfångaren och veven från en äldre Niva till min "elva". :D
Men mina mätningar visar att det "skiter sig" på att de nyare bilarnas kylare är större = djupare neråt. :o
Sårrebiddeingetavmede. :cry:

Re: Startvev

Postat: 24 jun 2015 22:09
av martin.ivarsson
Gjorde en egen vev, så den är 10cm längre än en orginal och winschens fästplattas undre balk ligger ett rör isvetsat så att det går i.
Men det är på millimetern☺

Re: Startvev

Postat: 26 jun 2015 04:10
av AlterEgo
martin.ivarsson skrev:Men nu behöver jag ju aldrig vara rädd att dra ut strömmen.
då tar jag bara fram min fina rostfria vev☺
Fast du behöver lite kräm kvar i batteriet till tändningen. Har det fått återhämtat sig en stund så går det.

Jag har mest erfarenhet av att veva igång gamla traktorer, och det på samma sätt som Ahlberg beskriver. Dom har ofta manuell tändförställning och kan slå tillbaka ganska hårt om dom baktänder. Så för säkerhets skull, ha tummen på samma sida om veven som dom andra fingrarna när du vevar. Risken är mindre på en Niva som har vakuum-styrd förställning.

Re: Startvev

Postat: 26 jun 2015 07:55
av ahlberg
Baktändning är en risk - som sagt måste man vara säker på att bilen är i ordning i övrigt och att anledningen till att man vevstartar enbart är urladdat batteri eller kass startmotor.

Re: Startvev

Postat: 26 jun 2015 08:20
av niva-2121
En av mina andra bilar(med tändningslåset på rätt sida, runda lampor, höga smala hjul, utan vare sig fönsterhissar eller centrallås m m) brukar jag på vintern "mjuka upp" med veven och ibland även veva igång. Har haft tur, under de 40 år jag umgåtts med bilmodelen, och aldrig "slagit av tummen" = råkat ut för baktändning.
;)

Re: Startvev

Postat: 26 jun 2015 10:32
av rid54
Jag har faktiskt varit med om fenomenet baktändning under vevning. Tack och lov hade jag fått bra instruktioner... Det jag tror är bra att tänka på är att verkligen lägga energi i själva rycket, så att vevaxeln får lite fart mot/över ÖDP och se till att dra undan handen i samma rörelse. Att trycka veven mot kompression är ju inte att tänka på när tändningen är påslagen! Däremot har jag intrycket att om man inleder med ett par varv med veven med avslagen tändning och choken i, när motorn är kall, ger det större chanser att lyckas när man sedan provar själva startrycket.

Re: Startvev

Postat: 26 jun 2015 12:24
av niva-2121
På "en av mina andra bilar med tändningslåset......" kan man själv bestämma hur startklon ska stå för att kompressionsläget ska "hamn rätt". :D
Men det kan man väl inte på Niva´n? :o
Annat än med shims under "skallen"? :?

Re: Startvev

Postat: 26 jun 2015 19:10
av ahlberg
Nej, inte by design i alla fall.. förvånansvärt nog verkar klockan-4-principen ändå funka hyfsat..