Broms problem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Broms problem

Inlägg av rid54 »

Dubbelkolla det där med spel mellan backar och kolvar i bakaxeln. Låter inte sunt; backarna ska bära mot kolvarna och hållas på plats med returfjädrarna. De självjusterande bromscylindrarna (som finns på Nivor efter nåt visst datum) gör att kolvarna inte går helt tillbaka, utan bara tillräckligt för att backarna ska släppa från trumman. Du kan behöva trycka till ordentligt för att kolvarna ska åka ut ordentligt (trumman på plats!). Justeringssystemet bygger på friktion... Kolvens rörelse begränsas av en fjädrande ring som håller kolven i rätt läge, som alltså ändras vartefter backarna slits, men då måste man emellanåt bromsa så hårt att kolven och ringen åker ut till det "nya läget".

Kolla även framhjulslagren. Om det är illa glappigt så kommer det finnas risk att kolvarna fram pressas tillbaka i oken mer än det är tänkt pga bromsskivans rörelse i sidled; det blir då för mycket "glapp" att ta upp med bara ett pedaltryck
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Broms problem

Inlägg av ahlberg »

Ja, såklart.. Kolla att inte dina hjulcylindrar har svampformade huvuden utan är rundade som en fingertopp. Svamparna åker tillbaka hela vägen, som Rid54 beskriver.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Broms problem

Inlägg av svedberg »

Får nog bli en söndag i garaget, tack för alla tips!
Återkopplar i kväll :)
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Broms problem

Inlägg av svedberg »

Såja, nu har jag fått hem hjullager och lite annat roligt från ladapower.
Hur byter jag hjullager fram, måste jag ta bort navet eller räcker det med att skivan demonteras?
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Broms problem

Inlägg av svedberg »

Citerar mig själv här..
svedberg skrev:Såja, nu har jag fått hem hjullager och lite annat roligt från ladapower.
Hur byter jag hjullager fram, måste jag ta bort navet eller räcker det med att skivan demonteras?
Navet var ju pressat i skivan så det fick sitta kvar där.
Båda sidor är bytta och inget mera glapp i skivan, dock kvarstår problemet med att bromsverkan upphör efter en stunds körning utan att bromsa.
Noterade även att bromsvätskan har blivit smutsig..

Kom med flera tips gärna! :)
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Broms problem

Inlägg av rid54 »

Märkligt, må jag säga... Men:

Om du inte har nåt läckage utåt, så måste det ha med "det mekaniska" att göra. Det enda som kan ge sådana problem, är att någon kolv får för lång rörelseväg. På normalt fungerande bromsar går alla kolvar tillbaka i den takt man släpper pedalen, dvs det är normalt inte någon form av fördröjning i systemet. De främre kolvarna (i skivbromsoket) har inga verkliga returfjädrar, de hålls inom sitt rörelseområde av kolvpackningarna. Dessa tillåter nån millimeters rörelse innan packningen glider på kolven och där har man alltså returfjäderfunktionen. De justerar sig själva. Bakbromsarna har endera en mekanisk, manuell justering för att kompensera för slitaget på backarna, eller så har de sjävljusterande bromscylindrar (senare modell). Finns det mekanisk justering och backarna är ojusterade får man ditt fenomen, men då borde det vara konsekvent hela tiden och inte komma efter en stund och problemet borde gå att identifiera om man tar loss trumman. Är det självjusterande cylindrar ska fenomenet inte kunna uppkomma, eftersom bromskolvarnas viloläge förskjuts utåt vartefter backarna slits och det inte ska bli nån "dödgång" i systemet. Justeranordningen i cylindrarna ska motstå returfjäderkraften.

Jag skulle kunna tänka mig två scenarier just nu:
1. Någon bakre cylinder har en dålig justeranordning och den går tillbaka pga returfjädern, men det går sakta och gör att det känns OK (en stund) när man väl "pumpat ut" kolven i den cylindern.

2. Det är ett fel i huvudcylindern. Någon kolvpackning är dålig och tappar tätningen när man inte rört pedalen på ett tag. Packningarna i huvudcylindrar är ofta lite "skålformade" för att täta bättre ju högre mottrycket är. När materialet blir gammalt kan de börja "skrumpna" lite och då läcker de lite runt kanterna innan trycket byggs upp (när man trampar på bromsen) och det ger dödgång i pedalen. När packningarna motionerats lite känns det normalt ett tag, men det blir ju aldrig bra av sig självt, utan packningarna måste bytas.

Om du har smuts i bromsvätskan bör den bytas.

Ovanstående är inte baserat på några mer komplexa ingrepp i Nivans bromssystem utan mer på ritningar och text om Nivabromsarna + en hel del mekande med bromsar på andra bilar. Det är inte mycket som skiljer i principerna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Broms problem

Inlägg av IvaniNivan »

På en Niva -96 som stått ett tag så var det problem med bakbromsarna.
Felet på den var att kolvarna i bromscylindrarna kärvat fast så de pressade inte ut bromsbackarna men luftningen funkade som den skulle.
Jag löste det genom att knacka/pressa ut kolvarna i bromscylindrarna, rengöra och hena ur dem, sedan smörjde jag med siliconfett och monterade ohop och sedan har det funkat perfekt.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Skriv svar