Ny på forumet, med en fråga..
Ny på forumet, med en fråga..
Först av allt.
Hej ALLA ett mycket bra forum som jag har varit inne på ofta men inte varit medlem på. Så nu är det fixat
Jag har en Niva såklart, från 2009 som jag såklart är nöjd med.
Har en fråga däremot som jag inte har lyckats hitta bra svar på, då borde man kunna få ett bra svar här.
Jag var i/på Sanlycke i lördags, en mycket trevlig/lärorik lördag. Jag och min polare körde överallt och tyckte så klart att vi
hade världens häftigaste bil. Vi blev kaxigare och kaxigare tills vi till sist körde fast i ett träsk
Min fråga till alla er.
Vi hade 2 hjul nere i träsket, de andra 2 stod på en "väg". Dom 2 hjulen uppe på "vägen" spann. Men de 2 nere träsket rörde sej INTE.
Hur funkar orginal diffen, Är det inte så att det skall försöka driva på de andra två också??
Det var en Niva ägare där ute men jag hittade inte honom sen så jag kunde inte fråga på plats.
Hoppas att någon kan förklara lite hur orginal diffen funkar....
Hej ALLA ett mycket bra forum som jag har varit inne på ofta men inte varit medlem på. Så nu är det fixat
Jag har en Niva såklart, från 2009 som jag såklart är nöjd med.
Har en fråga däremot som jag inte har lyckats hitta bra svar på, då borde man kunna få ett bra svar här.
Jag var i/på Sanlycke i lördags, en mycket trevlig/lärorik lördag. Jag och min polare körde överallt och tyckte så klart att vi
hade världens häftigaste bil. Vi blev kaxigare och kaxigare tills vi till sist körde fast i ett träsk
Min fråga till alla er.
Vi hade 2 hjul nere i träsket, de andra 2 stod på en "väg". Dom 2 hjulen uppe på "vägen" spann. Men de 2 nere träsket rörde sej INTE.
Hur funkar orginal diffen, Är det inte så att det skall försöka driva på de andra två också??
Det var en Niva ägare där ute men jag hittade inte honom sen så jag kunde inte fråga på plats.
Hoppas att någon kan förklara lite hur orginal diffen funkar....
Re: Ny på forumet, med en fråga..
Hej och välkommen!
När du låser mittdiffen(den du har spak till) så driver bilen lika mycket fram som bak.
Men sen har du även två diffar till i fram- respektive bakaxeln som original skickar kraften till det hjul som går snabbast/lättast på den axeln, det är dessa som man kan byta ut mot torsen/lsd eller liknande.
Med andra ord, om du inte har mittdiffen låst så har du i praktiken "enhjulsdrift", lyft ett hjul från marken så snurrar det men dom andra står still.
Med mittdiffen låst så har du "tvåhjulsdrift", det driver alltid på minst ett hjul fram och ett hjul bak, så även om du lyfter upp bak eller framändan så kommer bilen vilja röra på sig. Men om du lyfter ett hjul fram och ett bak så kommer dessa snurra men inte dom andra, detta kan hända om du kör snett över ett dike tex och bilen blir hängande på höger fram och vänster bak eller tvärtom. Eller om du har dåligt fäste på ena sidan bilen.
Byter du ut en av axeldiffarna får du "trehjulsdrift" och byter du bägge får du "fyrhjulsdrift". Typ.
Det stog inte i ditt inlägg om det var framhjulen/bakhjulen som var på "vägen" eller om det var höger/vänster hjulpar. Om det var höger/vänster hjulpar så är det helt normalt men om det var fram/bak så bör du nog kolla upp mittdiffen...
Hoppas det var lite klarare, annars kan säkert nån mer pedagogisk medlem förklara bättre.
När du låser mittdiffen(den du har spak till) så driver bilen lika mycket fram som bak.
Men sen har du även två diffar till i fram- respektive bakaxeln som original skickar kraften till det hjul som går snabbast/lättast på den axeln, det är dessa som man kan byta ut mot torsen/lsd eller liknande.
Med andra ord, om du inte har mittdiffen låst så har du i praktiken "enhjulsdrift", lyft ett hjul från marken så snurrar det men dom andra står still.
Med mittdiffen låst så har du "tvåhjulsdrift", det driver alltid på minst ett hjul fram och ett hjul bak, så även om du lyfter upp bak eller framändan så kommer bilen vilja röra på sig. Men om du lyfter ett hjul fram och ett bak så kommer dessa snurra men inte dom andra, detta kan hända om du kör snett över ett dike tex och bilen blir hängande på höger fram och vänster bak eller tvärtom. Eller om du har dåligt fäste på ena sidan bilen.
Byter du ut en av axeldiffarna får du "trehjulsdrift" och byter du bägge får du "fyrhjulsdrift". Typ.
Det stog inte i ditt inlägg om det var framhjulen/bakhjulen som var på "vägen" eller om det var höger/vänster hjulpar. Om det var höger/vänster hjulpar så är det helt normalt men om det var fram/bak så bör du nog kolla upp mittdiffen...
Hoppas det var lite klarare, annars kan säkert nån mer pedagogisk medlem förklara bättre.
Re: Ny på forumet, med en fråga..
Hej Thage och välkommet till forumet och Sandlycke.
Tyvärr kunde jag inte närvara på Sandlycke i lördags och lära känna dig, men nästa "sista lördagen i månaden" ska jag försöka hålla mig frisk och komma.
Beträffande att 2 hjul(på samma axel) spinner så beror det på att du inte aktiverat fördelningslådans diffrentialspärr.
Den lilla spaken frammåt.
Lite förenklat, och kanske inte heeelt rätt, kan man säga att "båda småspakarna mot varandra vid terrängkörning" och tvärt om vid DD(Daily Driving).
En "riktig terrängbils adelsmärke" är att den har fördelningslåda med, förutom hög- och lågväxel, även har en mellandiffrential i fördelningslådan som både går att köra med öppen eller låst.
Någonting som t ex Jeep Wrangler Rubicon saknar på t o m 2015(och förmodligen även 2016) års modeller.
Att "riktiga terrängbilar" har mellandiffrential mellan axlarna är lika naturligt som att "alla normala" bilar har diffrential mellan drivhjulen.
Om inte diffrentialen fanns så skulle bilen vara mer svårmanövrerad vid kurvtagning emedan endera drivhjulet skulle tvingas slira (släpa eller snurra för fort) så att bilen skulle mista greppet på det ena drivhjulet.
Samma sak med att ha en diffrential mellan axlarna på en 4x4-bil.
Genom detta arrangemang kan man t ex en varuhusparkering svänga tvärt när man parkerar. En Jeep Wrangler skulle tvingas hasa med endera fram- eller bakaxeln. Om man inte lägger ur 4X4-läget.
Hoppas jag förklarat finessen med Nivan´s förnämliga fördelningslåda, och hur den ska brukas.
B t v så har även Land Rover, Toyota LandCruiser, Mercedes Geländewagen m fl fördelningslåda "av Nivatyp". Men Niva´n tror jag var bland de första.
Tyvärr kunde jag inte närvara på Sandlycke i lördags och lära känna dig, men nästa "sista lördagen i månaden" ska jag försöka hålla mig frisk och komma.
Beträffande att 2 hjul(på samma axel) spinner så beror det på att du inte aktiverat fördelningslådans diffrentialspärr.
Den lilla spaken frammåt.
Lite förenklat, och kanske inte heeelt rätt, kan man säga att "båda småspakarna mot varandra vid terrängkörning" och tvärt om vid DD(Daily Driving).
En "riktig terrängbils adelsmärke" är att den har fördelningslåda med, förutom hög- och lågväxel, även har en mellandiffrential i fördelningslådan som både går att köra med öppen eller låst.
Någonting som t ex Jeep Wrangler Rubicon saknar på t o m 2015(och förmodligen även 2016) års modeller.
Att "riktiga terrängbilar" har mellandiffrential mellan axlarna är lika naturligt som att "alla normala" bilar har diffrential mellan drivhjulen.
Om inte diffrentialen fanns så skulle bilen vara mer svårmanövrerad vid kurvtagning emedan endera drivhjulet skulle tvingas slira (släpa eller snurra för fort) så att bilen skulle mista greppet på det ena drivhjulet.
Samma sak med att ha en diffrential mellan axlarna på en 4x4-bil.
Genom detta arrangemang kan man t ex en varuhusparkering svänga tvärt när man parkerar. En Jeep Wrangler skulle tvingas hasa med endera fram- eller bakaxeln. Om man inte lägger ur 4X4-läget.
Hoppas jag förklarat finessen med Nivan´s förnämliga fördelningslåda, och hur den ska brukas.
B t v så har även Land Rover, Toyota LandCruiser, Mercedes Geländewagen m fl fördelningslåda "av Nivatyp". Men Niva´n tror jag var bland de första.
Senast redigerad av niva-2121 den 03 feb 2015 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
Forumsponsor
Re: Ny på forumet, med en fråga..
Hej.
Du har fått bra kommentarer redan och jag kan inte tillföra mer än lite resonemang kring 4WD allmänt. Det finns idag många bilar med s.k. AWD och som i reklamen beskrivs som utrustade med nån elektronhjärna som "styr över drivkraften där den gör nytta". Rent nonsens i och för sig, men det visar på ett problem med att driva fram en bil. För det första måste man nästan ha greppet om detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialv%C3%A4xel för att kunna bedöma vad som sägs om hur en viss bil är byggd. Som nämnts av andra här så har Niva och några andra exklusiva 4X4 en differential även mellan fram- och bakaxel. Det leder till att man KAN i värsta fall få stopp om ett hjul står på en isfläck. Det är INTE så att all kraft går till det hjulet, som det brukar beskrivas. Differentialerna gör att alla hjul får samma kraft, hela tiden. Om friktionen gör att ett hjul slirar, så slirar det ju, såklart och då har det inte mycket friktion kvar mot underlaget. Den "kvarvarande" kraften, dvs den friktion som faktiskt finns, gör att viss kraft ändå finns i drivningen och den kan då bli drivkraft på de andra hjulen, men det kanske inte räcker till att driva bilen framåt. Det är ju inte så att de stillastående hjulen plötsligt blir kraftlösa.
I det läget kopplar Nivaägaren in sin spärr för centraldiffen. Bilen förvandlas då till en teknisk kopia av en Jeep eller LandRover av klassisk modell: fram- och bakaxel kopplas ihop med en klokoppling (fast) och då måste minst ett hjul i framaxeln OCH ett i bakaxeln slira för att man ska ha kört fast. Detta är det läge som många moderna "AWD"-bilar har när deras Haldex eller viskokoppling har fattat att man kört fast. Med dessa bilar måste man alltså slira med den normala drivaxeln för att bilen ska fatta att det är halt och bli "fyrhjulsdriven", man kan inte koppla in fyrhjulsdriften själv normalt. Kommer man ingen vart i det läget så behöver man diffspärrar på fram- och/eller bakaxel (som gamla militärbilar typ "Valpen") där man kan spärra båda axeldiffarna. Då räcker det med att ett hjul har grepp så kommer man vidare.
Finessen med Nivans modell är att alla hjulen driver hela tiden och utan att det spänner mellan hjulen i kurvor/manövrer. Det gör att risken att tappa greppet från första början är minimerat och därmed är mycket vunnet. I en offroad-träningssituation så vill man ju oftast testa gränserna lite och provocera, men i ett "skarpt läge" är det faktiskt rätt väsentligt att inte tappa greppet från början! Detta eftersom slirfriktionen (när hjulet börjar spinna) nästan alltid är lägre än friktionen när hjulet driver normalt. Är man i ett läge där det är viktigt på allvar att inte fastna, är man glad för att slippa hjulspinn överhuvudtaget. Som vädret är nu i Sthlm är man lite stöddig med en Niva, det är inga svårigheter att ta sig in och ut på parkeringar etc trots snövallar och slemmig modd och trots den blygsamma motorn är det faktiskt möjligt att vinna vid trafikljusen (eftersom det liksom inte släpper när alla hjulen jobbar ihop). Sen är bilen inte så tung, heller, vilket är en stor fördel.
Du har fått bra kommentarer redan och jag kan inte tillföra mer än lite resonemang kring 4WD allmänt. Det finns idag många bilar med s.k. AWD och som i reklamen beskrivs som utrustade med nån elektronhjärna som "styr över drivkraften där den gör nytta". Rent nonsens i och för sig, men det visar på ett problem med att driva fram en bil. För det första måste man nästan ha greppet om detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialv%C3%A4xel för att kunna bedöma vad som sägs om hur en viss bil är byggd. Som nämnts av andra här så har Niva och några andra exklusiva 4X4 en differential även mellan fram- och bakaxel. Det leder till att man KAN i värsta fall få stopp om ett hjul står på en isfläck. Det är INTE så att all kraft går till det hjulet, som det brukar beskrivas. Differentialerna gör att alla hjul får samma kraft, hela tiden. Om friktionen gör att ett hjul slirar, så slirar det ju, såklart och då har det inte mycket friktion kvar mot underlaget. Den "kvarvarande" kraften, dvs den friktion som faktiskt finns, gör att viss kraft ändå finns i drivningen och den kan då bli drivkraft på de andra hjulen, men det kanske inte räcker till att driva bilen framåt. Det är ju inte så att de stillastående hjulen plötsligt blir kraftlösa.
I det läget kopplar Nivaägaren in sin spärr för centraldiffen. Bilen förvandlas då till en teknisk kopia av en Jeep eller LandRover av klassisk modell: fram- och bakaxel kopplas ihop med en klokoppling (fast) och då måste minst ett hjul i framaxeln OCH ett i bakaxeln slira för att man ska ha kört fast. Detta är det läge som många moderna "AWD"-bilar har när deras Haldex eller viskokoppling har fattat att man kört fast. Med dessa bilar måste man alltså slira med den normala drivaxeln för att bilen ska fatta att det är halt och bli "fyrhjulsdriven", man kan inte koppla in fyrhjulsdriften själv normalt. Kommer man ingen vart i det läget så behöver man diffspärrar på fram- och/eller bakaxel (som gamla militärbilar typ "Valpen") där man kan spärra båda axeldiffarna. Då räcker det med att ett hjul har grepp så kommer man vidare.
Finessen med Nivans modell är att alla hjulen driver hela tiden och utan att det spänner mellan hjulen i kurvor/manövrer. Det gör att risken att tappa greppet från första början är minimerat och därmed är mycket vunnet. I en offroad-träningssituation så vill man ju oftast testa gränserna lite och provocera, men i ett "skarpt läge" är det faktiskt rätt väsentligt att inte tappa greppet från början! Detta eftersom slirfriktionen (när hjulet börjar spinna) nästan alltid är lägre än friktionen när hjulet driver normalt. Är man i ett läge där det är viktigt på allvar att inte fastna, är man glad för att slippa hjulspinn överhuvudtaget. Som vädret är nu i Sthlm är man lite stöddig med en Niva, det är inga svårigheter att ta sig in och ut på parkeringar etc trots snövallar och slemmig modd och trots den blygsamma motorn är det faktiskt möjligt att vinna vid trafikljusen (eftersom det liksom inte släpper när alla hjulen jobbar ihop). Sen är bilen inte så tung, heller, vilket är en stor fördel.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Ny på forumet, med en fråga..
Tack för alla svar så snabbt.
Jag hade båda små växelspakarna mot varann. Men jag hade höger fram och höger bak i träsket. Det två vänstra stod på den hala "vägen".
Om jag har fattat er rätt så var det det som gjorde att det blev som det blev? Jag körde mycket bil i lumpen och trodde att diffen funkade
som på en "valp". Men båda vänster hjulen spann, så då borde det väl inte vara nåt fel på diffen??
Jag hade båda små växelspakarna mot varann. Men jag hade höger fram och höger bak i träsket. Det två vänstra stod på den hala "vägen".
Om jag har fattat er rätt så var det det som gjorde att det blev som det blev? Jag körde mycket bil i lumpen och trodde att diffen funkade
som på en "valp". Men båda vänster hjulen spann, så då borde det väl inte vara nåt fel på diffen??
Re: Ny på forumet, med en fråga..
Absolut inget fel, det var en klassisk situation där axeldiffarna är aktiva... om du kunnat låsa fram- eller bakdiff (som på en Valp) hade det varit en annan situation.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Ny på forumet, med en fråga..
Lösningen på ditt problem den gången kan ha varit en torsendiffrential i bakaxeln.
Förbättrar framkomligheten betydligt.
Lägg gärna ut var du bor. Gissar inte allt för långt från Sandlycke/Strängnäs.
Förbättrar framkomligheten betydligt.
Lägg gärna ut var du bor. Gissar inte allt för långt från Sandlycke/Strängnäs.
Forumsponsor
Re: Ny på forumet, med en fråga..
Var jag bor, jag bor i Sthlm. Om ni ser en blå Niva vid centralstationen så är det min man ser inte många där.
Och nej det är inte så långt till Sandlycke, om man frågar min fru så är det för långt för att åka Niva.....Men hon har en egen bil
Jag kör ibland till Härjedalen då kan även jag tycka att det är lite långt. Men väl framme i skogen så är jag SÅ nöjd.
Och nej det är inte så långt till Sandlycke, om man frågar min fru så är det för långt för att åka Niva.....Men hon har en egen bil
Jag kör ibland till Härjedalen då kan även jag tycka att det är lite långt. Men väl framme i skogen så är jag SÅ nöjd.
Re: Ny på forumet, med en fråga..
Om någon klagar på att Niva´n inte lämpar sig för långkörning, original = ohöjd + std-däck, så vill jag protestera.
I april körde jag närmare 55 mil på cirka 5 timmar, 2 raster borträknat = träffade Virre utanför Jönköping + tankade i Linköping, med en bränsleförbrukning på under litern per mil.
Jag är definitivt ingen ung atlet utan i stället en gammal överviktig och överårig gubbe med reumatiska problem.
Men, det är klart, jag jämför med Defender och 2CV.
I april körde jag närmare 55 mil på cirka 5 timmar, 2 raster borträknat = träffade Virre utanför Jönköping + tankade i Linköping, med en bränsleförbrukning på under litern per mil.
Jag är definitivt ingen ung atlet utan i stället en gammal överviktig och överårig gubbe med reumatiska problem.
Men, det är klart, jag jämför med Defender och 2CV.
Forumsponsor