Startspärr-Reservnyckel?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
nosliwladaniva
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 jan 2015 21:25

Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av nosliwladaniva »

Har en Niva 05 på gång.Det saknas reservnyckel med startspärr"mojäng"!
Hur och var fixar man detta?Gåt startspärrfunktionen att koppla bort? :?:
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av rid54 »

Det där var nog en 13.000 kr fråga... Tror det finns en tråd här om startspärr/immobilizer utan att det blev helt klart om man kan komma förbi den...

1. Är startspärren aktiverad? En av mina har inte fått den aktiverad och då går det fint utan den lilla pluppen. Det finns en procedur man själv kan göra (har jag hört) för att aktivera, men jag är tveksam till att göra det, trots att jag har "plupparna".

2. Om du har en sån svart kan du ju klara dig tills nåt händer, men du måste också ha en röd, så att du kan lära systemet att hantera nya svarta om du måste byta/skaffa nya. Bara en svart och ingen röd är en dålig situation. Ingen svart, ingen röd = ingen start. Bara en röd = kan funka om du kan få tag i två nya svarta.

3. Tror att systemet liksom fastnar i att behöva låsas upp om väl systemet aktiverats, dvs det går inte att avaktivera permanent, men jag kan ha fel där.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av majsfält »

Nu har jag en förgasarniva, så jag vet inte vad jag pratar om, men kolla under mektips->Immobilizer problem eller klicka här:
viewtopic.php?f=7&t=1605&sid=2a4f611937 ... ad9045439d

Vet som sagt inte hur det funkar på nivan men hjälpte en polare med liknande problem och på den bilen satt det en "kabelspiralantenn" runt startlåset som kände av ett rfidchip i nyckeln, så vi pillade ur chippet och antennen och tejpade ihop dessa bakom instrumentpanelen och sen startade den så snällt med reservnyckeln och hans superduperbillarm med fjärrstart...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av ahlberg »

Krävs ny ECU om man saknar fungerande nyckel. Finns många som beskriver metoder att komma runt detta, men ingen som bevisligen fungerat.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av niva-2121 »

Min Niva -11 har ingen (inkopplad/ansluten) immobileizer.
De tre nycklar som beskrivs i instruktionsboken fick jag inte med.
I stället har, enligt uppgift, UBBO kopplat förbi via ett 5-poligt microrelä, placerat i motorrummet närmast vänstra A-stolpen.
Fler som har samma arrangemang? :?
:roll:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av rid54 »

https://www.scribd.com/doc/81035047/43/ ... tic-Charts

Här finns ett engelskt dokument som innehåller ett kapitel om just startspärren. Det som niva-2121 beskriver tror jag det finns ett antal Nivaägare som skulle vilja ha grepp om, dvs hur man lurar ECU att startspärrmodulen är nöjd. Det skulle kunna vara så enkelt som att en tråd ska spänningssättas med någon lämplig spänning, men det är ju inte alls självklart vilken tråd och vilken spänning och om det krävs mer. Det som verkar tydligt är att om man inte har aktiverat systemet från början så funkar det utan de små plupparna. För att kunna göra något överhuvudtaget så behövs en röd plupp. Jag skulle aldrig våga fixa med detta själv, utan det får isåfall nån verkstad ta ansvar för (så får de byta ECU om det skiter sig...).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av niva-2121 »

Förutom glödlampor och säkringar har jag även ett 5-poligt microrelä i handskfacket - om det skulle strula.
Men återigen till min fråga - gjorde inte UBBO denna operation seriemässigt innan de levererade bilarna? :roll:
Forumsponsor
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av wadsbo »

Undrar varför man behöver koppla förbi om startspärren inte är aktiverad? Har inga pluppar till min och det har funkat bra. Har dessutom bytt ecu och det funka lika bra efter det.
Niva-15
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av ahlberg »

Det där med relä verkar lite hokus-pokus :) Jag har hört samma som flera andra, att så länge man inte kopplar in startspärrsmodulen så fungerar ECU utan den. Men, efter att kopplat in en gång går det inte att ångra.

Dock, det finns säkert en bra förklaring till reläet..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av niva-2121 »

Blev det inte krav på startspärr(stöldskydd) i Europa fr o m 1998 årsmodell på bilar? :?
Hade en Santana(spanskbyggd Suzuki) som hade eftermonterad equileizer(eller hur f-n det nu stavas).
Den strulade en gång och orsakade mig många grå hårstrån innan jag kom på att en kabel från batteriet hade lossnat ur sin kabelsko. :evil:
Såg ut som ett arbete utfört i importhamnen i Södertälje. :shock:
Gick bra den gången, men nästa gång har jag kanske inte samma tur. :oops:
Lite o t så har jag en gång letat fel på en i Södertälje hamn eftermonterad halvljusautomatik bestående av 3 växlande microrelän i en ny Citroen BX. :evil:

Undrar fortfarande om någon mer med nyare Niva också har det lilla 5-poliga växlande microreläet under huven strax nedanför vänstra A-stolpen?
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av rid54 »

När jag får en chans under helgen ska jag kolla på min '11.
Blinkar det om den röda lysdioden till vänster om ratten, trots reläarrangemanget?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
pi_fransson
Inlägg: 31
Blev medlem: 05 okt 2012 12:39
Ort: Nora

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av pi_fransson »

På min -10 finns relät och lysdioden blinkar men startspärren är aldrig aktiverad så jag kör bara med nyckeln.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av niva-2121 »

Ludmilla har ingen blinkande röd lysdiod till vänster om ratten.
Däremot en röd blinkande lysdiod på vänster sida om instrumenthuset.
Men den tror jag endast är en falsk "larmblinkare".
:roll:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1482
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av rid54 »

Sitter ett "vanligt" relä nedanför A-stolpen i motorrummet på min '11. Det har styrning (två tunna trådar) och nån last (två tjocka trådar), verkar tveksamt om det har med startspärren att göra, det verkar mer som det styr nån tung förbrukare. Jag fick med en röd o två svarta pluppar och info om att det skulle gå att aktivera startspärren om man ville, men har inte gjort det, skaffade en rattkrycka i stället för de fall man parkerar på nåt suspekt ställe.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Startspärr-Reservnyckel?

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev:Sitter ett "vanligt" relä nedanför A-stolpen i motorrummet på min '11. Det har styrning (två tunna trådar) och nån last (två tjocka trådar), verkar tveksamt om det har med startspärren att göra, det verkar mer som det styr nån tung förbrukare. Jag fick med en röd o två svarta pluppar och info om att det skulle gå att aktivera startspärren om man ville, men har inte gjort det, skaffade en rattkrycka i stället för de fall man parkerar på nåt suspekt ställe.
Är din Niva också "UBBO-såld" som ny?
Köpte du bilen ny?
Var detta relä monterat redan då?

Gick ut och kollade min -11 och microrelät.
1 tunn röd till vardera 85 & 86. Uppskattningsvis 0,5 kvmm.
1 tjock röd till vardera 30 & 87. Uppskattningsvis 4.0 kvmm.

Verkar troligt, som du skriver, att de tjocka går till någon strömkrävande apparat med tanke på kabelarean.

Går inte att följa de 4 kablarna eftersom de går in i ett hölje som inte verkar eftermonterat. :?

:roll:
Forumsponsor
Skriv svar