Startspärr-Reservnyckel?
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 25 jan 2015 21:25
Startspärr-Reservnyckel?
Har en Niva 05 på gång.Det saknas reservnyckel med startspärr"mojäng"!
Hur och var fixar man detta?Gåt startspärrfunktionen att koppla bort?
Hur och var fixar man detta?Gåt startspärrfunktionen att koppla bort?
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Det där var nog en 13.000 kr fråga... Tror det finns en tråd här om startspärr/immobilizer utan att det blev helt klart om man kan komma förbi den...
1. Är startspärren aktiverad? En av mina har inte fått den aktiverad och då går det fint utan den lilla pluppen. Det finns en procedur man själv kan göra (har jag hört) för att aktivera, men jag är tveksam till att göra det, trots att jag har "plupparna".
2. Om du har en sån svart kan du ju klara dig tills nåt händer, men du måste också ha en röd, så att du kan lära systemet att hantera nya svarta om du måste byta/skaffa nya. Bara en svart och ingen röd är en dålig situation. Ingen svart, ingen röd = ingen start. Bara en röd = kan funka om du kan få tag i två nya svarta.
3. Tror att systemet liksom fastnar i att behöva låsas upp om väl systemet aktiverats, dvs det går inte att avaktivera permanent, men jag kan ha fel där.
1. Är startspärren aktiverad? En av mina har inte fått den aktiverad och då går det fint utan den lilla pluppen. Det finns en procedur man själv kan göra (har jag hört) för att aktivera, men jag är tveksam till att göra det, trots att jag har "plupparna".
2. Om du har en sån svart kan du ju klara dig tills nåt händer, men du måste också ha en röd, så att du kan lära systemet att hantera nya svarta om du måste byta/skaffa nya. Bara en svart och ingen röd är en dålig situation. Ingen svart, ingen röd = ingen start. Bara en röd = kan funka om du kan få tag i två nya svarta.
3. Tror att systemet liksom fastnar i att behöva låsas upp om väl systemet aktiverats, dvs det går inte att avaktivera permanent, men jag kan ha fel där.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Nu har jag en förgasarniva, så jag vet inte vad jag pratar om, men kolla under mektips->Immobilizer problem eller klicka här:
viewtopic.php?f=7&t=1605&sid=2a4f611937 ... ad9045439d
Vet som sagt inte hur det funkar på nivan men hjälpte en polare med liknande problem och på den bilen satt det en "kabelspiralantenn" runt startlåset som kände av ett rfidchip i nyckeln, så vi pillade ur chippet och antennen och tejpade ihop dessa bakom instrumentpanelen och sen startade den så snällt med reservnyckeln och hans superduperbillarm med fjärrstart...
viewtopic.php?f=7&t=1605&sid=2a4f611937 ... ad9045439d
Vet som sagt inte hur det funkar på nivan men hjälpte en polare med liknande problem och på den bilen satt det en "kabelspiralantenn" runt startlåset som kände av ett rfidchip i nyckeln, så vi pillade ur chippet och antennen och tejpade ihop dessa bakom instrumentpanelen och sen startade den så snällt med reservnyckeln och hans superduperbillarm med fjärrstart...
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Krävs ny ECU om man saknar fungerande nyckel. Finns många som beskriver metoder att komma runt detta, men ingen som bevisligen fungerat.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Min Niva -11 har ingen (inkopplad/ansluten) immobileizer.
De tre nycklar som beskrivs i instruktionsboken fick jag inte med.
I stället har, enligt uppgift, UBBO kopplat förbi via ett 5-poligt microrelä, placerat i motorrummet närmast vänstra A-stolpen.
Fler som har samma arrangemang?
De tre nycklar som beskrivs i instruktionsboken fick jag inte med.
I stället har, enligt uppgift, UBBO kopplat förbi via ett 5-poligt microrelä, placerat i motorrummet närmast vänstra A-stolpen.
Fler som har samma arrangemang?
Forumsponsor
Re: Startspärr-Reservnyckel?
https://www.scribd.com/doc/81035047/43/ ... tic-Charts
Här finns ett engelskt dokument som innehåller ett kapitel om just startspärren. Det som niva-2121 beskriver tror jag det finns ett antal Nivaägare som skulle vilja ha grepp om, dvs hur man lurar ECU att startspärrmodulen är nöjd. Det skulle kunna vara så enkelt som att en tråd ska spänningssättas med någon lämplig spänning, men det är ju inte alls självklart vilken tråd och vilken spänning och om det krävs mer. Det som verkar tydligt är att om man inte har aktiverat systemet från början så funkar det utan de små plupparna. För att kunna göra något överhuvudtaget så behövs en röd plupp. Jag skulle aldrig våga fixa med detta själv, utan det får isåfall nån verkstad ta ansvar för (så får de byta ECU om det skiter sig...).
Här finns ett engelskt dokument som innehåller ett kapitel om just startspärren. Det som niva-2121 beskriver tror jag det finns ett antal Nivaägare som skulle vilja ha grepp om, dvs hur man lurar ECU att startspärrmodulen är nöjd. Det skulle kunna vara så enkelt som att en tråd ska spänningssättas med någon lämplig spänning, men det är ju inte alls självklart vilken tråd och vilken spänning och om det krävs mer. Det som verkar tydligt är att om man inte har aktiverat systemet från början så funkar det utan de små plupparna. För att kunna göra något överhuvudtaget så behövs en röd plupp. Jag skulle aldrig våga fixa med detta själv, utan det får isåfall nån verkstad ta ansvar för (så får de byta ECU om det skiter sig...).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Förutom glödlampor och säkringar har jag även ett 5-poligt microrelä i handskfacket - om det skulle strula.
Men återigen till min fråga - gjorde inte UBBO denna operation seriemässigt innan de levererade bilarna?
Men återigen till min fråga - gjorde inte UBBO denna operation seriemässigt innan de levererade bilarna?
Forumsponsor
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Undrar varför man behöver koppla förbi om startspärren inte är aktiverad? Har inga pluppar till min och det har funkat bra. Har dessutom bytt ecu och det funka lika bra efter det.
Niva-15
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Det där med relä verkar lite hokus-pokus Jag har hört samma som flera andra, att så länge man inte kopplar in startspärrsmodulen så fungerar ECU utan den. Men, efter att kopplat in en gång går det inte att ångra.
Dock, det finns säkert en bra förklaring till reläet..
Dock, det finns säkert en bra förklaring till reläet..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Blev det inte krav på startspärr(stöldskydd) i Europa fr o m 1998 årsmodell på bilar?
Hade en Santana(spanskbyggd Suzuki) som hade eftermonterad equileizer(eller hur f-n det nu stavas).
Den strulade en gång och orsakade mig många grå hårstrån innan jag kom på att en kabel från batteriet hade lossnat ur sin kabelsko.
Såg ut som ett arbete utfört i importhamnen i Södertälje.
Gick bra den gången, men nästa gång har jag kanske inte samma tur.
Lite o t så har jag en gång letat fel på en i Södertälje hamn eftermonterad halvljusautomatik bestående av 3 växlande microrelän i en ny Citroen BX.
Undrar fortfarande om någon mer med nyare Niva också har det lilla 5-poliga växlande microreläet under huven strax nedanför vänstra A-stolpen?
Hade en Santana(spanskbyggd Suzuki) som hade eftermonterad equileizer(eller hur f-n det nu stavas).
Den strulade en gång och orsakade mig många grå hårstrån innan jag kom på att en kabel från batteriet hade lossnat ur sin kabelsko.
Såg ut som ett arbete utfört i importhamnen i Södertälje.
Gick bra den gången, men nästa gång har jag kanske inte samma tur.
Lite o t så har jag en gång letat fel på en i Södertälje hamn eftermonterad halvljusautomatik bestående av 3 växlande microrelän i en ny Citroen BX.
Undrar fortfarande om någon mer med nyare Niva också har det lilla 5-poliga växlande microreläet under huven strax nedanför vänstra A-stolpen?
Forumsponsor
Re: Startspärr-Reservnyckel?
När jag får en chans under helgen ska jag kolla på min '11.
Blinkar det om den röda lysdioden till vänster om ratten, trots reläarrangemanget?
Blinkar det om den röda lysdioden till vänster om ratten, trots reläarrangemanget?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 05 okt 2012 12:39
- Ort: Nora
Re: Startspärr-Reservnyckel?
På min -10 finns relät och lysdioden blinkar men startspärren är aldrig aktiverad så jag kör bara med nyckeln.
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Ludmilla har ingen blinkande röd lysdiod till vänster om ratten.
Däremot en röd blinkande lysdiod på vänster sida om instrumenthuset.
Men den tror jag endast är en falsk "larmblinkare".
Däremot en röd blinkande lysdiod på vänster sida om instrumenthuset.
Men den tror jag endast är en falsk "larmblinkare".
Forumsponsor
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Sitter ett "vanligt" relä nedanför A-stolpen i motorrummet på min '11. Det har styrning (två tunna trådar) och nån last (två tjocka trådar), verkar tveksamt om det har med startspärren att göra, det verkar mer som det styr nån tung förbrukare. Jag fick med en röd o två svarta pluppar och info om att det skulle gå att aktivera startspärren om man ville, men har inte gjort det, skaffade en rattkrycka i stället för de fall man parkerar på nåt suspekt ställe.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Startspärr-Reservnyckel?
Är din Niva också "UBBO-såld" som ny?rid54 skrev:Sitter ett "vanligt" relä nedanför A-stolpen i motorrummet på min '11. Det har styrning (två tunna trådar) och nån last (två tjocka trådar), verkar tveksamt om det har med startspärren att göra, det verkar mer som det styr nån tung förbrukare. Jag fick med en röd o två svarta pluppar och info om att det skulle gå att aktivera startspärren om man ville, men har inte gjort det, skaffade en rattkrycka i stället för de fall man parkerar på nåt suspekt ställe.
Köpte du bilen ny?
Var detta relä monterat redan då?
Gick ut och kollade min -11 och microrelät.
1 tunn röd till vardera 85 & 86. Uppskattningsvis 0,5 kvmm.
1 tjock röd till vardera 30 & 87. Uppskattningsvis 4.0 kvmm.
Verkar troligt, som du skriver, att de tjocka går till någon strömkrävande apparat med tanke på kabelarean.
Går inte att följa de 4 kablarna eftersom de går in i ett hölje som inte verkar eftermonterat.
Forumsponsor