Sida 1 av 2

Plogfäste

Postat: 26 dec 2014 10:08
av Virre
Har skaffat mig en plog men innan jag börjar smida till ett Plogfäste på bilen så tänkte vag höra med er om ni vet hur det brukar fästas till bilen?
Synd att uppfinna hjulet igen liksom......

Re: Plogfäste

Postat: 26 dec 2014 12:31
av Josanivski
I min hjärna finns en ritning som jag brukar "plocka fram" ibland och studera,
på den så går det en balk bak till dragkroken. Det främre fästet är dock inte färdigt ännu.

Re: Plogfäste

Postat: 26 dec 2014 12:34
av martin.ivarsson
Vet inte hur det är med bilar, men traktorer är ju oftast fästa ända bak i dragkroken för å inte belastning för håret om man kör på något, många som har blad på lastades och kört dem skeva, kanske något å tänka på?
Händer ju ganska mycket om man drar in i en sten i 20kmh.
Mvh martin

Re: Plogfäste

Postat: 26 dec 2014 15:03
av Virre
Ja det kanske är det bästa att fixera allt vid draget och bara ha något som styr en smula från typ framvagns balken.
Handlar ju inte om några större ytor som ska plogas utan bara min och grannens väg på typ 250m.
Men hellre på den säkra sidan och som sagt så är det rätt stora krafter i rörelse.
Förslag på sammankoppling till draget?
Krav är att det ska vara smidigt och helst utan verktyg.

Re: Plogfäste

Postat: 26 dec 2014 16:56
av Roggan
Vet att dom som använder plog framför bilen ofta sliter ut sin koppling.
Kanske något att tänka på med :roll:

Re: Plogfäste

Postat: 26 dec 2014 17:29
av Virre
En till anledning för stenkrypare mao........
Vill ju så gärna använda plogen nu när jag fick en med vad jag tycker perfekta mått.

Börjar nytt jobb den 2 januari och då plötsligt öppnas än mer oändliga möjligheter för att bygga grejer så få se vad jag hittar där för material.

Re: Plogfäste

Postat: 27 dec 2014 04:53
av Loranga
Har också en ritning i mitt huvud, kan försöka rita upp den när jag kommer åt datorn...

Re: Plogfäste

Postat: 27 dec 2014 09:14
av niva-2121
För flera år sedan hade en kompis sin frontmonterade plog så monterad att draget stod "för smällarna" i färdriktningen och vajrar med kraftiga dragskruvfjädrar som fick ta sido-/diagonalkrafterna från bladet.
Han hade även en liten "375-kronors" ÖB-winsch för att höja bladet. Vad jag minns fungerade detta senare inget vidare. Först och främst gick det bara att höja bladet några cm. Sedan var "tornet" med blocket fult och instabilt.

Monteringen var inte på en Niva utan på en Sukka.

Re: Plogfäste

Postat: 27 dec 2014 19:00
av Virre
Loranga skrev:Har också en ritning i mitt huvud, kan försöka rita upp den när jag kommer åt datorn...
Ja gör gärna det!

Niva-2121: utan att måttat något vidare noga så ser det ut som om min befintliga vinsch kommer fixa jobbet galant.
Sidokrafterna kommer mina schakelfästen i min kofångare att få ta hand om.
Plogen skulle förövrigt behövas nu :(

Re: Plogfäste

Postat: 03 jan 2015 19:15
av Dejan P
För något år sedan hade vi detta uppe i en tråd. Ämnet behandlades utförligt.
Lite kort:
Om vi för ett ögonblick felaktigt låtsas att vikt i kg är kraft kan en plog putta undan med kraften fordonets vikt x friktionen. Det är inte mycket.
Motoreffekten avgör hur fort man kan "putta" snön. Inget annat. Eftersom man bara i begränsad omfattning kan tynga ner en bil är det
däcken som avgör hur tung/djup snö man kan ploga. (Jag förutsätter att plogen är vettigt konstruerad.)
En snöplog är så konstruerad att om den slår i en sten så viker den sej. Samtidigt hoppar den till.
(Motståndet mot "vikning" utgörs t ex av gas- eller skruvfjädrar.) Kopplingen blir inte påverkad av detta. Om den skadas vid plogning
beror det på att man, felaktigt, slirar vid körning.

Det finns ingen teknisk anledning att inte ploga med en bil. Frågan är närmast om det lönar sej eller är tillräckligt kul.
För tyngre fordon finns det en vits med att koppla plogen till draget. Men för en bil innebär det att när plogen hoppar
upp slår dragstången i någonstans. Det finns ingen anledning att krångla till det.
Kunde jag bara komma på hur man gjorde så skulle jag lagt in bilder på ett enkelt fäste och både Suzuki och Niva under plogning.
Dejan P

Re: Plogfäste

Postat: 03 jan 2015 20:03
av Dejan P
Nu har jag kikat på andra trådar med "plog" och finner inte den jag sökte. Men det finns en del matnyttigt i alla fall.
Tråden jag tänker på låg nog i det gamla forumet.
Dejan P

Re: Plogfäste

Postat: 05 jan 2015 14:25
av majsfält
Jag hade en fundering på att fästa en plog mot framvagnsbalken är det en beprövad och dålig idé, eller?
Tanken var ju då att man skulle kunna lyfta bladet lite mer och man slipper ha en stång under bilen.
Vad gäller konstruktion av blad hade jag tänkt mig ungefär som det är på atv:er med fjädrar som tillåter bladet att böja sig framåt.
Plog på en niva kan väl inte vara mycket sämre idé än en plog på en atv.
Det jag upptäckte på fulhjulingen var att när det är så pass med snö att det finns risk att man hänger sig så tar man sig mycket längre med bladet på typ en decimeters höjd, även om det blir trögare att ta sig fram så försvinner risken för att häng sig på underredet plus att bladets vinkel trycker ner framänden så man får bättre fäste.

Jag ska nog testa iaf, så återkommer jag med ev. resultat, men det lär väl knappast bli denna vinter om inte jag blir jävligt inspirerad... :)

Re: Plogfäste

Postat: 05 jan 2015 16:45
av Dejan P
Nu gör jag ett försök med två plogfästen varav det översta (fula) även satt på min Suzuki:
Bild
Bild
Bild[/img]
Bild
Bild
Den översta bilden ska visa det fäste som följde med plogen. Det har flera hål. Hålen passade direkt för "hängslena" på Suzukins framfjädrar. Idiotiskt nog var varje fäste hopsvetsat av två bitar plattjärn och med ett av hålen borrat i svetsfogen.
Belastningsfallet (spjälkning) är ett av de sämsta för svetsar. På det kommer upprepade belastningsväxlingar mellan drag och tryck. Inte bra. Men de fästena höll ändå. De användes, vid behov, på en Suzuki Samurai -90:a mellan 1990 och fram till 2005. Sen hamnade fästena på min Niva -05 en vinter. Sen gjorde jag nya fästen. Om man kikar noga ser man att nu sitter slangklämmorna i fyra hål istället för i två. Fästena är alltså endast fastklämda av friktion. Slangklämmorna har inte rubbats en mm! Större krafter blir det inte vid plogning. (Vägen är en slingrig usel grusväg på cirkus 360 m. Varje plogning kräver minst 3 fram-och-tillbaka för att bli snyggt utförd. Förhoppningsvis läses detta av en av forumets medlemmar som kört denna sträcka själv på barmark under 2014 med min Niva. Kanske bekräftar han detta.) Tyvärr har vintrarna lämnat en del i övrigt att önska så sedan 2005 har det inte plogats många år. Nivan går GENOM snön! Plogning blir mer av ett servicejobb för besökande.
Syns bilderna? Är förklaringen OK? Om detta lyckas för en gammal gubbe så lägger jag in bilder på plogning.
Dejan P

Re: Plogfäste

Postat: 08 jan 2015 08:41
av maggan
Snøbrytning med Niva
https://www.youtube.com/watch?v=LhNqSgYUANE

Dette kanske kan vara lite inspration. Ser iaf ut att funka bra med torr snø.

Re: Plogfäste

Postat: 11 jan 2015 21:51
av Sandbäck
fastsättning bak på draget är det förslagsvis enklast att använda en kulhandske ?