Max släpvagnsvikt 5d lada niva

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Morehk
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 maj 2009 23:48
Ort: Sörberge

Max släpvagnsvikt 5d lada niva

Inlägg av Morehk »

Hejsan alla

Jag har börjat sakna min niva nu på senare tid efter att snön fallit tjockt

Problemet är att en 3D niva får bara dra 1490kg på kroken, och jag måste kunna dra 1500kg pga av biltrailer.
Är det nån som har koll på hur mycket man får dra bakom en 5dörrars variant?
sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: Max släpvagnsvikt 5d lada niva

Inlägg av sulfido »

Hej
Siffran 1490 är väl inte totalvikt numera utan en begränsning i antingen draget eller bilens dragbalk.
Om du har en trailer med 1500 kg totalvikt borde inte vara något problem att haka på så länge bruttovikt inte överskrider 1490 kg.
Jag är inte 100 på detta men har för mig att vid vägning skall man använda en marginal på 50 kg per hjul, så det finns lite spelrum.

Min -87:a får dra 1500 på kulan men max totalvikt på vagn vid B-kort är 1910 kg. Med BE-kort får man haka på en vagn med 2660 kg totalvikt, men då blir det ju inte hög nyttolast.

Har du kollat transportstyrelsens släpvagnskalkylator?

God Jul
sulfido
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
Morehk
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 maj 2009 23:48
Ort: Sörberge

Re: Max släpvagnsvikt 5d lada niva

Inlägg av Morehk »

Jo så är det ju, och det avser den maximala totalvikt som får dras bakom den bilen, och då spelar det i lagens mening ingen roll att du kör den olastad, du får ändå inte köra släpet bakom
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Max släpvagnsvikt 5d lada niva

Inlägg av Vazmannen »

Min 96:a får dra 1600 på B-kort...

Hälsn Jan
Morehk
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 maj 2009 23:48
Ort: Sörberge

Re: Max släpvagnsvikt 5d lada niva

Inlägg av Morehk »

Kan du göra ett uttdrag från transportstyrelsen på den Vazmannen? Kanske går att typa upp en annan isånnfall
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Max släpvagnsvikt 5d lada niva

Inlägg av Vazmannen »

Ska kolla utdraget...

Vilken årsmodell hade du?

Tror det var lättare när Lada Sweden typade in bilarna...

1500 är ju en magisk gräns och säljargument för bilen...

Hälsn Jan
sulfido
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: Max släpvagnsvikt 5d lada niva

Inlägg av sulfido »

Kanske missförstår ditt problem men jag antar att du har ett släp med 1500kg totalvikt. Med de regler som gällde tidigare fick du inte dra detta med en bil med 1490kg max släpvikt.
För två år sedan ändrades körkortsreglerna så att denna siffra inte längre gäller totalvikt, numera är detta max bruttovikt.
En personbil får dra ett släp med totalvikt:
Max sammanlagd totalvikt 3500kg -bilens totalvikt ex 1590kg = 1910 kg (totalvikt). Om man överskrider denna totalvikt kan man fällas för olovlig körning.
Om bilen har en max släpvagnsvikt på 1490kg kan man lagligt koppla ett släp med 1500kg totalvikt men man får lasta 10kg mindre än släpets maxlast. Överskrider man denna lastvikt för man böta för övervikten, som kan bli ganska dyrt, men det påverkar inte körkortinnehavet.
Detta gäller B-kort.

Ang. mitt tidigare påstående om 50kg "rabatt" per hjul så verkar det som att det kanske är inaktuellt numera då polisen skaffat noggrannare vågar.

De vikter som står på ett regbevis som är äldre än 2år kan alltså vara inaktuella. Kolla på Transportstyrelsens hemsida för ett uppdaterat regbevis.

http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork ... origheter/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -bil-dra-/

Har jag missuppfattat något hoppas jag att jag blir rättad.

sulfido
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
Morehk
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 maj 2009 23:48
Ort: Sörberge

Re: Max släpvagnsvikt 5d lada niva

Inlägg av Morehk »

Den biten hade jag totalt missat att man nu faktiskt får lasta släpet mindre bara för att få köra det. jag tycker jag läst böckerna fram o tillbaka nu så många gånger men missat den punkten!

Kanon o tackar! Nu ska jag kolla med en kompis om man kan låna dennes niva för o känna hur det är att dra släpet med nivan =)
Skriv svar