Vad gick sönder nu då?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Sjobbe
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 jun 2013 23:16
Ort: Umeå

Vad gick sönder nu då?

Inlägg av Sjobbe »

Ok, har rostlagat dag ut och dag in nu 3 dagar och har endast kört nivan till och från garage dessa dagar. Blivit inte många km sen jag köpte den.
Jag var så fruktansvärt glad efter att fått ihop framvagn m,m efter allt svetsande att jag va tvungen att bjuda på ett glädjeskutt. Sätter mig sen i bilen och ska köra ut den då mitt leende snabbt byts ut till sura miner.

Är ingen stormekare, visst har jag mina misstankar men jag blev så less när detta hände så jag bara lämnade skiten utan felsökning och drog hem och vilade upp mig. Så tänkte kolla om någon här kan gissa vad och så kanske jag kan börja felsöka på rätt ställe när jag återvänder.

Bilen startar, växlarna går i utan problem... Men när jag släpper upp kopplingen så rosslar, krasar det bara och jag tar mig ingenstans. Har bak/drivaxeln gått sönder?

Har hört detta fel komma så jag får skylla mig själv lite men tänkte att en tripp till garaget borde den ju tåla. Sista trippen hörde jag oljudet när jag rullade utan gaspådrag, det försvann dock såfort jag gav gas.

Vad har troligast gått sönder?
Hur konstaterar jag detta?
Någon som har delen till salu?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vad gick sönder nu då?

Inlägg av rid54 »

Det låter som drivningen släppt någonstans. Steg 1: lägg i spärren för centraldiffen. Om det driver då, så är det avbrott i drivningen till nåt av hjulen. För att avgöra var felet är, be nån titta under bilen när du försöker köra (utan diffspärr). Den kardanaxel som snurrar är kopplad till den defekta axeln. Det kan ju vara en drivknut fram som gett sig och då bör framkardan och en främre drivaxel snurra (fast bilen står still). Snurrar bakre kardan är felet i bakaxeln (drivaxel eller diffras). Om du inte gjort några våldsamheter så skulle jag tippa att en främre knut gått sönder.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vad gick sönder nu då?

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: Snurrar bakre kardan är felet i bakaxeln (drivaxel eller diffras).
I mitt fall, som upplevde samma sak, var det diffras = de små solhjulen var i bitar som malts ner av kronhjul & pinjong.
Hoppas för din del att det "bara" är en drivaxel.
Jag kunde ta mig hem med framhjulsdrift i o m att jag spärrat mellandiffen.
Tur i oturen att jag bara hade bortåt 10 mil hem(Nyköping - Strängnäs).
Forumsponsor
Roggan
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2011 15:29
Ort: Rödeby

Re: Vad gick sönder nu då?

Inlägg av Roggan »

Jag är ju heller ingen mästarmekaniker men det första jag skulle kolla är att spaken för hög-låg inte hamnat i neutralen :?
Den som inte är ett föredöme får istället vara ett varnande exempel
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
Skriv svar