Byta till 5växlad låda..
Byta till 5växlad låda..
Jag har tänkt att ta och provköra min reservdelsniva -86 och se om lådan(5vxl) verkar kry, om den är det så tänkte jag byta ut min 4vxl mot den 5växlade.
Jag har läst lite här och där och det verkar som att man ska sträcka nåt och byta nåt medans man har den ute, även kolla i den för att se om den är kry.
Är det nån som har en guide eller kan skriva nån instruktion på detta, vad som måste flyttas med, ändra, serva osv?
Jag har läst ahlbergs guide för att ta lös lådan men sen står jag nog där med 2 lådor på garagegolvet
Jag har läst lite här och där och det verkar som att man ska sträcka nåt och byta nåt medans man har den ute, även kolla i den för att se om den är kry.
Är det nån som har en guide eller kan skriva nån instruktion på detta, vad som måste flyttas med, ändra, serva osv?
Jag har läst ahlbergs guide för att ta lös lådan men sen står jag nog där med 2 lådor på garagegolvet
Re: Byta till 5växlad låda..
Det som är enkelt att kolla när man ändå ha lådan urtagen ur bilen är om muttern längst bak på lådan är lös.
En annan sak som brukar behöva åtgärdas ibland är en stor "konkav" bricka mellan kopplingskåpan och växellåds huset, denna brukar gå i bitar och det märks i växlar som hoppar ur och liknande.
Du måste ta loss kopplingskåpan på lådan för att kunna kolla om den är hel eller inte (ev måste du byta packning om du tar loss detta)
Bytte från 4vxl till 5vxl på min Niva i sommras, det enda du behöver flytta med från "donator bilen" är balken som växellådan är fäst vid i bak-kant.
Balken + fästet med gummibussningen är det som skiljer.
Lövånger........det är ju nästgårds, trevligt med Niva grannar!
En annan sak som brukar behöva åtgärdas ibland är en stor "konkav" bricka mellan kopplingskåpan och växellåds huset, denna brukar gå i bitar och det märks i växlar som hoppar ur och liknande.
Du måste ta loss kopplingskåpan på lådan för att kunna kolla om den är hel eller inte (ev måste du byta packning om du tar loss detta)
Bytte från 4vxl till 5vxl på min Niva i sommras, det enda du behöver flytta med från "donator bilen" är balken som växellådan är fäst vid i bak-kant.
Balken + fästet med gummibussningen är det som skiljer.
Lövånger........det är ju nästgårds, trevligt med Niva grannar!
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Byta till 5växlad låda..
Jo, inte så långt lill lule.. alla andra verkar ju bo neråt medelhavet
Är det ett visst moment muttern längst bak ska dras med?
Är det brickan vid den röda pilen som man ska kolla?
Är det ett visst moment muttern längst bak ska dras med?
Är det brickan vid den röda pilen som man ska kolla?
Re: Byta till 5växlad låda..
Har för mig att det är 8-10kg den skall dras........använd gänglåsning om den är lös och du måste dra den.
Det du markerat med en röd pil är en O-ring som tätar mellan kåpan och "röret" som urtramp. lagret glider på.
Brickan jag pratar om sitter mellan kopplingskåpan och växellåds-huset, den har i uppgift att hålla ingående lager på plats och är ca 80mm stor (you cant miss it).
Det du markerat med en röd pil är en O-ring som tätar mellan kåpan och "röret" som urtramp. lagret glider på.
Brickan jag pratar om sitter mellan kopplingskåpan och växellåds-huset, den har i uppgift att hålla ingående lager på plats och är ca 80mm stor (you cant miss it).
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Byta till 5växlad låda..
Som en inflik har jag aldrig lagt i 5:an.... vad ska man med den till?
Mvh Stefan, 1600 5-speed
Mvh Stefan, 1600 5-speed
Re: Byta till 5växlad låda..
Då man kör E4 och inte vill ligga på 5000rpm i 110 tänkte jag.
Re: Byta till 5växlad låda..
Stämmer det som jag läst att det står i manualerna att man inte får lägga in 5an under en viss hastighet? Om det är så, varför får man inte göra det?
Re: Byta till 5växlad låda..
Det är en uppfattning som vissa har, att man inte skall segdra på femman eftersom den är lite "vingligt" konstruerad som ett påhäng längst bak på lådan. En annan aspekt är att den är beorende av stänksmörjning som även den funkar bäst när det är lite snurr på grejorna så att oljan slaskar runt på ett trevlig och slaskigt sätt.
Men, i min värld finns det andra betydligt allvarligare faktorer som påverkar lådans livslängd, som att kolla mutter på utgående axel, vara beredd att byta tryckbricka för ingående lager samt att följa oljebytesintervallerna. Vill man vara extra rädd om sin låda rekommenderar jag en semisyntet som garanterat stänksmörjer som den skall även när det är minus ute. Men det är bara mina 2 pence...
Men, i min värld finns det andra betydligt allvarligare faktorer som påverkar lådans livslängd, som att kolla mutter på utgående axel, vara beredd att byta tryckbricka för ingående lager samt att följa oljebytesintervallerna. Vill man vara extra rädd om sin låda rekommenderar jag en semisyntet som garanterat stänksmörjer som den skall även när det är minus ute. Men det är bara mina 2 pence...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta till 5växlad låda..
Jag har oxå hört och läst om att man inte skall köra på femman under 80km/h, har funderat på VARFÖR det skulle vara så och har inte kommit till nån bra förklaring. Ett bra tips är nog som Ahlberg säger att kolla muttern baktill på lådan samt att använda en bra olja som smörjer även när det är kallt.
Själv kör jag på heltsyntet-olja i hela drivlinan....och jag kan lova att det märktes skillnad när jag bytte oljan (även sommartid). Efter det så rullar bilen när man kör......och trampar in kopplingen, tidigare kändes som man hade en liten fall-skärm bakom bilen.
Själv kör jag på heltsyntet-olja i hela drivlinan....och jag kan lova att det märktes skillnad när jag bytte oljan (även sommartid). Efter det så rullar bilen när man kör......och trampar in kopplingen, tidigare kändes som man hade en liten fall-skärm bakom bilen.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Byta till 5växlad låda..
Jeg leste noe om at GL-5 olje ikke skulle være bra. Det skulle visst være noe i den oljen som ikke var bra for det gullfargete metallet. Regner med at det var gafflene de tenkte på da. Man skulle heller bruke GL-4 fremfor GL-5, slik jeg forstod det. Er det noe sannhet i dette, eller er det bare tull??
Noen anbefaler også LS olje. Jeg har forstått det slik at LS olje bare er nødvenig hvis man har diffbrems, og det er jo ikke i noen av nivaens lådar.
Noen anbefaler også LS olje. Jeg har forstått det slik at LS olje bare er nødvenig hvis man har diffbrems, og det er jo ikke i noen av nivaens lådar.
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
Re: Byta till 5växlad låda..
Det talades om detta på gamla forumet oxå och jag tror vi kom fram till att det inte kan stämma........
Den rekommenderade oljetypen är GL5 och det är vad jag använder i min bil.
Den rekommenderade oljetypen är GL5 och det är vad jag använder i min bil.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Byta till 5växlad låda..
Fint, da holder jeg meg til biltemaoljen, helt til jeg finner et enda rimeligere alternativ.
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Byta till 5växlad låda..
Ta en som upptyller BÅDE 4 och 5 så är du 100% säker.
GL5 är inte GARANTERAD att spara gulmetaller. Men jag tror egentligen inte det finns någon gl5 i handeln i dag som fräter på dem.
GL-4 har garanti att vara skonsam mot gulmetaller.
Sannolikt är det inga frätkänsliga legeringar alls i nivalådorna. Åtminstone inte på Niva-2:or.
/M
GL5 är inte GARANTERAD att spara gulmetaller. Men jag tror egentligen inte det finns någon gl5 i handeln i dag som fräter på dem.
GL-4 har garanti att vara skonsam mot gulmetaller.
Sannolikt är det inga frätkänsliga legeringar alls i nivalådorna. Åtminstone inte på Niva-2:or.
/M
Re: Byta till 5växlad låda..
Åfan, finns inte en chans att jag får upp min i 110! Tror inte jag varit över 80, och då får man hålla i ett tag...Andreas skrev:Då man kör E4 och inte vill ligga på 5000rpm i 110 tänkte jag.
Re: Byta till 5växlad låda..
Och jag som tycker min är seg.......men den har varit och nosat på 120km/h redan när den var 4 växlad.AoSNiva skrev:Åfan, finns inte en chans att jag får upp min i 110! Tror inte jag varit över 80, och då får man hålla i ett tag...
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.