Keramisk värmekran

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Keramisk värmekran

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Nån som testat denna variant?

Verkar gå att skruva isär oxå, klar fördel...

Kostade bara cirka 160 pix från Ukraina...

Hälsn Jan
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Keramisk värmekran

Inlägg av Larsson »

Har en keramisk i min Niva sedan många år......funkar och gör det den ska....
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Keramisk värmekran

Inlägg av Virre »

Varför byts den ut och hur ser den keramiska ut?
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Keramisk värmekran

Inlägg av Larsson »

Originalkranarna har en tendens att börja läcka, i allafall på de äldre Nivorna.

Den keramiska kranen ser i stort sett likadan ut som den gamla, bara innandömet som är annorlunda.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Keramisk värmekran

Inlägg av Virre »

Tackar;-)
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Keramisk värmekran

Inlägg av PEK »

Hej alla,

Någon som vet var man hittar att köpa en sån här. Upptäckte idag att min originalkran tömt ut det mesta av kylarvattnet på passagerargolvet, bilen gick en smula varmt... Nu när jag ändå måste byta är det väl lika bra att byta till bästa möjliga.

God jul!
Grön Niva -13
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Keramisk värmekran

Inlägg av PEK »

Det är aldrig bara en sak. Kort stund efter att jag skrivit ovan skulle jag åka en sväng för att skjutsa dottern till fotbollsträning. Det blev bogsering till verkstan istället med trasig fläktrem och batteritorsk. Nu skulle den ju iofs dit i alla fall på tisdag eftersom besiktningen varken gillade det trasiga avgasröret eller den glappa styrleden eller de felinställda lyktorna. Den är inte helt lätt att gilla Nivan...
Grön Niva -13
Användarens profilbild
Pilz
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44
Ort: Hückelhoven / Tyskland

Re: Keramisk värmekran

Inlägg av Pilz »

Larsson skrev: 24 jan 2014 07:46 Originalkranarna har en tendens att börja läcka, i allafall på de äldre Nivorna.

Den keramiska kranen ser i stort sett likadan ut som den gamla, bara innandömet som är annorlunda.
Ingenting har förändrats under de senaste decennierna. Detta problem finns också med nuvarande Niva. :(
Det finns två olika keramisk värmekran, en pressad och en skruvad. Den pressade uppvärmningskranen läckte också efter 6 månader. Otur, dålig kvalitet? Jag vet inte.
PEK skrev: 14 dec 2019 17:04 Det är aldrig bara en sak. Kort stund efter att jag skrivit ovan skulle jag åka en sväng för att skjutsa dottern till fotbollsträning. Det blev bogsering till verkstan istället med trasig fläktrem och batteritorsk. Nu skulle den ju iofs dit i alla fall på tisdag eftersom besiktningen varken gillade det trasiga avgasröret eller den glappa styrleden eller de felinställda lyktorna. Den är inte helt lätt att gilla Nivan...
Niva är inte en bil, det är ett tidsfördriv. ;)
Se alltid framåt.

helsingar
Stefan

--------------------------
Larsson skrev: 24 jan 2014 07:46 Originalkranarna har en tendens att börja läcka, i allafall på de äldre Nivorna.

Den keramiska kranen ser i stort sett likadan ut som den gamla, bara innandömet som är annorlunda.
In den letzten Jahrzenten hat sich daran nichts geändert. Dieses Problem besteht auch noch bei den neuen Nivas. :(
Es gibt zwei verschiedene Keramik-Heizungshähne, einen verpressten und einen verschraubten. Der verpresste Heizungshahn war bei mir nach 6 Monaten auch undicht. Pech, schlechte Qualität? Ich weiss es nicht.
PEK skrev: 14 dec 2019 17:04 Det är aldrig bara en sak. Kort stund efter att jag skrivit ovan skulle jag åka en sväng för att skjutsa dottern till fotbollsträning. Det blev bogsering till verkstan istället med trasig fläktrem och batteritorsk. Nu skulle den ju iofs dit i alla fall på tisdag eftersom besiktningen varken gillade det trasiga avgasröret eller den glappa styrleden eller de felinställda lyktorna. Den är inte helt lätt att gilla Nivan...
Der Niva ist kein Auto, er ist ein Hobby. ;)
Immer vorwärts blicken.

Grüsse
Stefan
dea
Inlägg: 343
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Keramisk värmekran

Inlägg av dea »

Kanske läge för mig att kolla den också, då jag har ett litet läckage som jag inte hittat än. Har original kran från 2015 hoppades på att det bara var kylaren som läckte innan.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Keramisk värmekran

Inlägg av ahlberg »

Jag har inte hört något på senaste tiden om kranar av dålig kvalitet, så tror du kan köpa hos valfri känd leverantör.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar