Klonkande fördelningslåda (film)

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
blyfot
Inlägg: 67
Blev medlem: 02 jun 2010 19:27
Ort: finspång östergötland

Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av blyfot »

Kan inte luska ut vad det är som gör detta missljud, låter ej när kardan (främre) är borttagen, har bytt knutkors men ingen skillnad, ingen ligger emot kardan.
Det låter endast när motor/drivlina belastas framåt, inget på motorbroms.

https://m.youtube.com/watch?v=RMLa5oayJU4


Några erfarenheter eller tips?

Passar alla fördelningdlådor till en 2010? Om man skulle testa att byta?

Tack på förhand
Lars andersson

niva 2121 -2010 års modell (till salu)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av rid54 »

Vilken hastighet användes vid filmandet? Låter lite för "långsamt" för att vara kardanvarvtal. Hur låter det om du kör på lågväxel? Kan det sägas följa motorvarvet eller hastigheten? Dvs låter det likadant med 3000 rpm och högsta växeln oavsett hög eller lågväxel i fördelningslådan, eller följer det bilens fart?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
blyfot
Inlägg: 67
Blev medlem: 02 jun 2010 19:27
Ort: finspång östergötland

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av blyfot »

Det känns som det följer bilens fart, har inte testat med lågväxel, får göra det ikväll. Hastigheten är ca 70-80 kmh.

Hissa upp bilen och la mig under och ljudet kommer från fördelningslådan, tänkte om det kunde vara främre lagret i lådan?
Noterade även att glappet i kardan är dubbelt så stort fram än bak på lådan, är detta normalt?
Lars andersson

niva 2121 -2010 års modell (till salu)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av rid54 »

Glapp i kardan... vilken riktning (vridning, "upp-ned", längsled)? Det kan självklart vara nåt i fördelningslådan, men prova köra med lågväxel lite och se om ljudet ändras; det kan vara en ledtråd.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av ahlberg »

Ovanligt att f-lådan hittar på sådana ljud, men om du varit under och lyssnat så är det ju så! Ändrar det sig om du låser mittdiffen?

Stort glapp fram är ovanligt - den axeln är ganska lång och har två lagringar med avstånd emellan. Du har kanske en point där. Bak är bara en stump som brukar glappa rejält.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
blyfot
Inlägg: 67
Blev medlem: 02 jun 2010 19:27
Ort: finspång östergötland

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av blyfot »

Nu har jag provkört, samma ljud vare sig låg eller högväxel samt diff, takten håller sig till hjulens rotationshastighet, glappet är i vridningen , inget upp eller ner/in eller ut.

Det jag tycker är konstigt är att det bara låter när motorn belastas framåt, inget vid motorbroms.


Detta ljud kom efter drivaxelbrottet och det var ju en ganska skaplig smäll drivlinan fick, kan hela kardan fått sig en smäll och krökt sig? Eller kan det va ett lager i framdiffen?
Lars andersson

niva 2121 -2010 års modell (till salu)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av rid54 »

Ljudet från filmen tycker jag antyder "hjulfrekvens" snarare än kardanrelaterat. Vid 70-80 borde kardanljud smattra mer än låta takatakataka i en takt man kunde räkna, nästan. Skulle nog börja med att ta bort framkardan, låsa diffen och provköra. Finns ljudet kvar och är beroende av pådrag, så är det ju definitvt inte i framdiffen. Vidare undersökning kan bli att göra tvärtom... dvs ta bort bakre kardan (och montera främre...) och prova på samma sätt. Finns ljudet kvar och i den frekvensen så skulle jag gissa på nåt "internt", som har att göra med hur saker rör sig internt i fördelningslådan. Om ljudet inte finns när man kör med en kardan bortkopplad, så är det ju läge att börja fundera över axeldiffar och drivknutar i den axel som just då inte är aktiv.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
blyfot
Inlägg: 67
Blev medlem: 02 jun 2010 19:27
Ort: finspång östergötland

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av blyfot »

Jag gar tagit bort o kört utan främre kardan och då är det tyst, trodde knutkors var gågba så de bytte jag, idag när jag monterade ihop det igen så lät det likadant igen.
Ljudet kommer inte från framdelen av bilen så drivknutar osv har jag uteslutit, jag låg under bilen med hjulen snurrandes på femmans växel och försökte se om något slog i drivlinan men såg inget, däremot kunde jag absolut säga atr ljudet kommer ifrån F-lådan.
Lars andersson

niva 2121 -2010 års modell (till salu)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av ahlberg »

Större glapp fram jmf med bak i f-lådan är illavarslande. Tror du skall ta fasta på det. Du kan ju tappa oljan från f-lådan, den avslöjar direkt om det är ett lagerhaveri.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
blyfot
Inlägg: 67
Blev medlem: 02 jun 2010 19:27
Ort: finspång östergötland

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av blyfot »

Glappet är alltså inte upp eller ner utan jag kan snurra kardan längre fram o tillbaka än bak. Har även ett litet oljeläckage vid främre drivaxeln så packboxen har gått iaf. hur avslöjar oljan lagerhaveri samt vilken olja rekomenderas när jag fyller på igen?
Lars andersson

niva 2121 -2010 års modell (till salu)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av ahlberg »

Det kommer metallbitar eller glitter, magnetpluggen full med spån. SAE 80/90 hypoidolja.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
blyfot
Inlägg: 67
Blev medlem: 02 jun 2010 19:27
Ort: finspång östergötland

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av blyfot »

Ok tack
jag var i verkstan och tog bort kardan igen, gubben där trodde en tand gått av på ett drev i lådan men borde det inte låta när kardan är borta då med? Hade fronten lyft så det var bara främre som snurrade.
Lars andersson

niva 2121 -2010 års modell (till salu)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av rid54 »

Alltså: om man provar att vrida kardanaxlarna och dessa är fästa i både f-lådan och i respektive diff, så vet man ju inte vad som begränsar rörelsen. Det verkar osannolikt, att det skulle vara olika mycket "glapp" mellan fram o bakänden av f-lådan, de axlarna sitter ju i samma diff. Däremot kan det vara större glapp i ingående axel till framaxeldiffen, eftersom detta glapp ju inkluderar drivknutarna (utöver främre diffen själv, alltså).

I fördelningslådan så belastas växellådsdelen (hög o lågdelen) av centraldiffen. Den belastningen borde inte vara beroende av om det är en eller två kardanaxlar anslutna (om man antar att centraldifffen är låst...). Dvs det borde inte spela någon roll om du kopplar bort en kardan, om det är fel i själva växellådsdelen i f-lådan, eftersom den då ändå belastas lika mycket oavsett.

Kugghjulen i f-lådan är i ständigt ingrepp. Om det låter oavsett växel i f-lådan, så är det tveksam om felet är i den delen, ljudet borde följa hur kraften går genom växlarna (högväxelparet av kugghjul, eller lågväxelparet).

Du har kört med främre karda borta och då låter det inte. Frågan är om det kan vara ett problem i framdiffen, som via främre kardanaxeln orsakar någon sorts slag/ljud i f-lådan.

Jag är inte ute efter att "ha rätt", utan för att förhoppningsvis bidra till att rätt del blir åtgärdad. Att börja med att byta f-lådan känns lite tveksamt, speciellt som du haft ett drivaxelbrott och framdiffen kan ha tagit stryk av det (liksom den andra drivaxeln...).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
blyfot
Inlägg: 67
Blev medlem: 02 jun 2010 19:27
Ort: finspång östergötland

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av blyfot »

Jag är tacksam för alla svar och ideer då jag är helt lost här, har inte tummen mitt i handen men nu känner jag att jag är ute på djupt vatten när det kommer till drivlinan;)
Jag har själv varit inne på det eftersom det var där smällen inträffade samt tycker jag att kardan eller skruvarna till kardan borde ha tagit skada före fördelningslådan?
När kardanen var på fortfarande så stannade vi ett hjul i taget och ljudet ändrades inte och när jag nu ikväll åkte till jobbet så hörde jag ett tickande från dammplåten (bakom fästet till kardan på f lådan) vid motorbroms, dock inget vid acceleration, att den plötsligt börjat låta är ju pga att jag troligen kom åt den vid demontage men att den låter vid motorbromsning är nytt fenomen vilket jag tycker antyder att något är ur balans?

Dels så gör det saken svårare med felsökning då jag använder bilen dagligen då det är min enda bil så jag kan inte göra stora ingrepp med att tex ta ner framdiff etc utan att veta att jag får ihop den samma dag så jag tar mig till jobbet.
Lars andersson

niva 2121 -2010 års modell (till salu)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Klonkande fördelningslåda (film)

Inlägg av ahlberg »

Med risk för att vara tjatig - tappa ur oljan och leta efter spår av skador. Det gäller även framdiffen. Det går att göra utan att riskera att du inte kommer till jobbet dagen efter. Köp Biltemas billigaste 80-90 olja. Är oljan fin och fri för partiklar så finns det sannolikt inga skador innanför skalet.

Annars - prova att byta: framkardan > f-låda > framdiff > drivaxlar (börja med det enklaste)

Med risk för att vara ännu mer tjatig: Du vet fortfarande inte vad som orsakade ditt första haveri. viewtopic.php?f=2&t=2416&sid=ea765b4391 ... 76a7528eca

Du bytte lite prylar utan att veta orsaken och dessutom blev det inte helt återställt. Hur kan en Hoodoo-höjning orsaka drivaxelbrott bara sådär? Och hur kunde bilen driva trots att du låg i friläge? En drivaxel går inte av om den inte utsätts för ganska stora krafter.

Det finns ett svar på det - och det svaret sätter jag en halv pilsner på att det löser även dina nuvarande problem.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar