hög tomgång

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva_offrode
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 sep 2013 08:11

hög tomgång

Inlägg av niva_offrode »

Haj
Skaffade mig en niva igen för ett tag sen efter att jag saknat min gammla som jag sålde, denna gången köpte jag en 96 med 1,7i så den motorn har jag inte så mycket kunskag om då min andra va en 87 med 1,6

Mitt problem är att den har en tomgång på 2000varv o har en liten tendens till att hänga sig på gasen innan den släpper den om man gasar på
Någon som har tips på vad det kan vara som är fel o vad man skall göra åt den den har ståt stila i ca3år kan jag ju till lägga
Evil__Knievel
Inlägg: 107
Blev medlem: 24 sep 2012 12:02
Ort: Glössbo Bollnäs

Re: hög tomgång

Inlägg av Evil__Knievel »

Sitter en givare vid gasspjället! Prova byt den. Trottel position sensor tror jag den heter
MVH
Per Fredin

Niva-06
Passat-05
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: hög tomgång

Inlägg av ahlberg »

Håller med. Men, motorstyrningen är lite lurig och när man släpper gasen kan den hålla lite högt varval någon sekund innan den går ner - tror det är för att fixa något avgasvärde.. På en tbi fick jag även byta IAC ("tomgångsmotorn") men då var det fel på andra hållet - alldeles för låg tomgång. Förresten, gasvajern är lite trist, tycker du den känns trög och ryckig så ta hem en ny. De slits.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva_offrode
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 sep 2013 08:11

Re: hög tomgång

Inlägg av niva_offrode »

tack för tippsen få återkomma sen med reultat
Kurt Berggren
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 dec 2008 00:12
Ort: Mölndal

Re: hög tomgång

Inlägg av Kurt Berggren »

Ja prova att byta trottelsensorn, det löste mitt problem som jag levt med i 2 år
Om du knackar lite på sensorn och det ändrar sig så är det säkert samma problem.
Obd2 mätaren sa att det var p0102, luftmassemätaren. Men det var trottelsensorn.
Lycka till.
Niva -15
yaris - 14
Cyckel 10 växlad -04
Skriv svar