Hej!
Problemet gäller en -05:a är egentligen tvådelat:
1 Med tiden har det blivit slack på vajern. Justeringsmuttrarna på änden har nu skruvats till sitt yttersta. En mutter på var sida av konsolen men ingen gänga kvar.
2 Tomgångsvarvet är för lågt. Lägger man båda muttrarna på "insidan" blir tomgångsvarvet bra men kabeln hålls inte kvar mot konsolen.
Nu skulle man ju kunna bocka konsolen lite och problemet är löst...eller?
Det måste finnas ett bättre sätt att höja tomgången utan att förfalla till handpåläggning?
Hälsningar,
Dejan
Hur justerar man gasvajerkablen?
Re: Hur justerar man gasvajerkablen?
Är inte expert på MPI, men generellt skall gasspjället på alla insprutare vara helt stängt när du släpper på gasen. Luftflödet vid tomgång styrs istället av en IAC (Intake Air Control) även ibland kallad "tomgångsmotor". Egentligen är det en motorstyrd luftventil som både ställer in tomgång och dessutom ger lite högre motorvarv när motorn är kall. Det är ECU som kontrollerar detta - och det är inte justerbart. För inte har du väl förgasare i din 05:a, Dejan?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Hur justerar man gasvajerkablen?
Hej!
Tack för svar!
"För inte har du väl förgasare i din 05:a, Dejan?"
Nä, den har original-förknasare.
Tillbaka till ruta ett....
Hälsningar,
Dejan P
Tack för svar!
"För inte har du väl förgasare i din 05:a, Dejan?"
Nä, den har original-förknasare.
Tillbaka till ruta ett....
Hälsningar,
Dejan P