Vilken årsmodell började insprutningsmotorerna?
-
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
- Ort: Smygehamn
- Kontakt:
Vilken årsmodell började insprutningsmotorerna?
Har börjat bli sugen på en Niva med förgasarmotor. Vill ha en så ny som möjligt, vilket år var det sista med förgasarmotor i Sverige?
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Vilken årsmodell började insprutningsmotorerna?
I Sverige började insprutarna säljas som årsmodell 1995. Mellan 1988-1994 fanns den ökända förgasaren med mycket spännande sladdar, ventiler och annat lustigt.
Varför vill du ha en förgasarmotor? Enklare? Driftsäkrare? Leta årsmodell före 1988 i så fall. Årsmodell 1983 och tidigare har ju fördelen av att vara skattefria!
Jag gick ifrån förgasare till insprut och har inte ångrat det. Men som sagt börjar insprutet krabba för mycket kan det vara svårare att reparera.
Varför vill du ha en förgasarmotor? Enklare? Driftsäkrare? Leta årsmodell före 1988 i så fall. Årsmodell 1983 och tidigare har ju fördelen av att vara skattefria!
Jag gick ifrån förgasare till insprut och har inte ångrat det. Men som sagt börjar insprutet krabba för mycket kan det vara svårare att reparera.
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 28 nov 2008 16:22
- Ort: Tungelsta
Re: Vilken årsmodell började insprutningsmotorerna?
Har du tur kan du hitta en privatimporterad/flyttgods med förgasare! http://www.blocket.se/stockholm/Lada_Ni ... 4.htm?aw=1
-10
Wrangler -97
Excursion -01
SJ410 -85
Cx5 -15
Wrangler -97
Excursion -01
SJ410 -85
Cx5 -15
Re: Vilken årsmodell började insprutningsmotorerna?
Det tidiga sprutet som kom ca -96 och var kvar till runt -00 är otroligt driftsäkert. På köpet får du ju dessutom ett tändsystem helt utan rörliga delar, som är vida överlägset Ladas riktigt dåliga fördelare. Du slipper allt kludd med brytarjustering, tändinställning och glappiga fördelaraxlar. Jag har inget emot enkla lösningar, om de är bra. Men även om Ladas förgasare är driftsäkra så får du mer effekt, mer vrid och bättre bränsleekonomi med sprutet. Felsökning är även det enkelt på sprutet, systemet talar oftas om för dig var felet sitter, antingen med blink, eller med diagnosinterfacet (som du lödar ihop själv)
Det nya sprutet har två sårbara punkter, tempgivare och kamaxelgivare - men när de funkar så är det ett riktig bra sprut.
Men, jag respekterar de som gillar mekaniska lösningar - det är en smaksak! Huvudsaken är att man trivs med det man har under huven..
Det nya sprutet har två sårbara punkter, tempgivare och kamaxelgivare - men när de funkar så är det ett riktig bra sprut.
Men, jag respekterar de som gillar mekaniska lösningar - det är en smaksak! Huvudsaken är att man trivs med det man har under huven..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Vilken årsmodell började insprutningsmotorerna?
Jag kan väl sträcka mig till att 95 är ca 96... Men de första insprutarna såldes som årsmodell 1995 i Sverige, har själv en sån i familjen. Svensksåld med nya bakluckan är ett bra riktmärke!ahlberg skrev:Det tidiga sprutet som kom ca -96 ...
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut