Lada vs Daihats o Suzuki

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
E4a
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2009 21:40
Ort: Sundsvall (Johannedal och Stöde)

Lada vs Daihats o Suzuki

Inlägg av E4a »

Hej

Är förvisso Nivafrälst men det går inte att förneka att det är kul att kunna cabba ned också. Fanns tydligen ett savanna utförande på Nivan en gång som var typ som Vitaran men den togs visst inte in i svedala. Funderar på att vara otrogen med en Daihatsu feroza eller rocky, ev en suka vitara. De ser bra ut, finns till ett lågt pris och har avtagbart tak vilket är ett plus mer än Nivan men frågan är om någon har erfarenhet av att jämföra dem med tanke på komfort o framkomlighet. Eftersom jag inte kör hård terräng så är ju Nivan lite overkill även om den fyller sin funktion med bravur till ett litet pris så vore det kul att få glassa lite i solen med vind i håret.
Belvedere -59, vilande projekt
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
Alf
Inlägg: 115
Blev medlem: 13 mar 2010 11:12
Ort: Uppsala

Re: Lada vs Daihats o Suzuki

Inlägg av Alf »

Hej!
Jag har min Niva som leksak endast.
Skulle jag ha den för dagligt bruk skulle man ju få mecka jämt! Det är förvisso kul men inte när den måste funka varje dag.
Mångfald förnöjer!!
Kör på rockyn!!

/Alf
Lada Niva 1,7i -04
Amazon -65
Ford 4610 -87
Fiat 128 3P -76
Fiat 128 3P -76
E4a
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2009 21:40
Ort: Sundsvall (Johannedal och Stöde)

Re: Lada vs Daihats o Suzuki

Inlägg av E4a »

Inte många åsikter i detta ämne, är det quisling varning?
Belvedere -59, vilande projekt
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Lada vs Daihats o Suzuki

Inlägg av Nivanörden »

Ett nischat forum är väl kanske inte det bästa stället för att få en objektiv jämförelse... :mrgreen:
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lada vs Daihats o Suzuki

Inlägg av ahlberg »

Tja, jag tror inte det finns mycket prestige eller märkesfanatism här - jag misstänker att avsaknaden av svar beror på att de flesta helt enkelt inte har någon erfarenhet av att köra Rocky eller Vitara och kan inte jämföra framkomlighet eller komfort. Generellt har ju bilar med tyg- eller plasttak sämre komfort avseende buller, drag och värme. Framkomligheten skiljer nog inte mycket, i alla fall om du jämför bilarna med originalhjul och fjädring. Alla kan modifieras till små terrängmonster om man vill. Du har även säkerhetsaspekten - att volta med en bil utan tak är inget kul.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Lada vs Daihats o Suzuki

Inlägg av Markus Almroth »

Inte helt sant faktiskt. Har du ett kapell som _håller tätt_ och är fodrat brukar värmekomforten vara mycket bättre. Kupén blir varm mycker fortare.

I övrigt har jag skruvat lite Daihatsu däremot och det var GM rakt igenom (om jag inte minns helt fel iaf), billiga delar och vettig konstruktion, men inget upphetsande.

Komforten.. tja. eh.

Niva är faktiskt inte så jävla dum om man bara allajnar lådorna ordentligt kan man få ner ljudnivån rätt bra med dämpning. Nivan är ju faktiskt en förhållandevis modern konstruktion i terrängsammanhang med spiralfjädrar och självbärande kaross. Visserligen stel bakaxel som ger mycket fjädrande vikt, men jag tycker inte det är något stort problem.

En kul modd vore förstås att montera en framdiff även bak i kombination med delar från ngn lämplig bakvagn, men jag tror faktsiskt inte komforten skulle bli så mycket bättre.

/M
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lada vs Daihats o Suzuki

Inlägg av rid54 »

Det fann någon sorts Jeep-lookalike som kallades MUTT, som hade individuell upphängning runt om. Det ansågs avancerat och även bra för köregenskaperna, med ett undantag. Nämligen om bilen är tungt lastad och körs så att bakvagnen fjädrar ned maximalt i någon ojämnhet. Bakre diffen kan då slå i även ett litet hinder på "rätt" ställe. Det kan inte hända med en stel axel, markhöjden till diffen är konstant. Det är inte omöjigt att rysk konservatism här har sammanfallit med rimliga krav på en terrängbil....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar