Hej
Är förvisso Nivafrälst men det går inte att förneka att det är kul att kunna cabba ned också. Fanns tydligen ett savanna utförande på Nivan en gång som var typ som Vitaran men den togs visst inte in i svedala. Funderar på att vara otrogen med en Daihatsu feroza eller rocky, ev en suka vitara. De ser bra ut, finns till ett lågt pris och har avtagbart tak vilket är ett plus mer än Nivan men frågan är om någon har erfarenhet av att jämföra dem med tanke på komfort o framkomlighet. Eftersom jag inte kör hård terräng så är ju Nivan lite overkill även om den fyller sin funktion med bravur till ett litet pris så vore det kul att få glassa lite i solen med vind i håret.
Lada vs Daihats o Suzuki
Lada vs Daihats o Suzuki
Belvedere -59, vilande projekt
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
Re: Lada vs Daihats o Suzuki
Hej!
Jag har min Niva som leksak endast.
Skulle jag ha den för dagligt bruk skulle man ju få mecka jämt! Det är förvisso kul men inte när den måste funka varje dag.
Mångfald förnöjer!!
Kör på rockyn!!
/Alf
Jag har min Niva som leksak endast.
Skulle jag ha den för dagligt bruk skulle man ju få mecka jämt! Det är förvisso kul men inte när den måste funka varje dag.
Mångfald förnöjer!!
Kör på rockyn!!
/Alf
Lada Niva 1,7i -04
Amazon -65
Ford 4610 -87
Fiat 128 3P -76
Fiat 128 3P -76
Amazon -65
Ford 4610 -87
Fiat 128 3P -76
Fiat 128 3P -76
Re: Lada vs Daihats o Suzuki
Inte många åsikter i detta ämne, är det quisling varning?
Belvedere -59, vilande projekt
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
Kleinbus -77, gul och fin
Niva -80 (-79), på bättringsvägen
Många Mc i olika stadier
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Lada vs Daihats o Suzuki
Ett nischat forum är väl kanske inte det bästa stället för att få en objektiv jämförelse...
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Lada vs Daihats o Suzuki
Tja, jag tror inte det finns mycket prestige eller märkesfanatism här - jag misstänker att avsaknaden av svar beror på att de flesta helt enkelt inte har någon erfarenhet av att köra Rocky eller Vitara och kan inte jämföra framkomlighet eller komfort. Generellt har ju bilar med tyg- eller plasttak sämre komfort avseende buller, drag och värme. Framkomligheten skiljer nog inte mycket, i alla fall om du jämför bilarna med originalhjul och fjädring. Alla kan modifieras till små terrängmonster om man vill. Du har även säkerhetsaspekten - att volta med en bil utan tak är inget kul.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Lada vs Daihats o Suzuki
Inte helt sant faktiskt. Har du ett kapell som _håller tätt_ och är fodrat brukar värmekomforten vara mycket bättre. Kupén blir varm mycker fortare.
I övrigt har jag skruvat lite Daihatsu däremot och det var GM rakt igenom (om jag inte minns helt fel iaf), billiga delar och vettig konstruktion, men inget upphetsande.
Komforten.. tja. eh.
Niva är faktiskt inte så jävla dum om man bara allajnar lådorna ordentligt kan man få ner ljudnivån rätt bra med dämpning. Nivan är ju faktiskt en förhållandevis modern konstruktion i terrängsammanhang med spiralfjädrar och självbärande kaross. Visserligen stel bakaxel som ger mycket fjädrande vikt, men jag tycker inte det är något stort problem.
En kul modd vore förstås att montera en framdiff även bak i kombination med delar från ngn lämplig bakvagn, men jag tror faktsiskt inte komforten skulle bli så mycket bättre.
/M
I övrigt har jag skruvat lite Daihatsu däremot och det var GM rakt igenom (om jag inte minns helt fel iaf), billiga delar och vettig konstruktion, men inget upphetsande.
Komforten.. tja. eh.
Niva är faktiskt inte så jävla dum om man bara allajnar lådorna ordentligt kan man få ner ljudnivån rätt bra med dämpning. Nivan är ju faktiskt en förhållandevis modern konstruktion i terrängsammanhang med spiralfjädrar och självbärande kaross. Visserligen stel bakaxel som ger mycket fjädrande vikt, men jag tycker inte det är något stort problem.
En kul modd vore förstås att montera en framdiff även bak i kombination med delar från ngn lämplig bakvagn, men jag tror faktsiskt inte komforten skulle bli så mycket bättre.
/M
Re: Lada vs Daihats o Suzuki
Det fann någon sorts Jeep-lookalike som kallades MUTT, som hade individuell upphängning runt om. Det ansågs avancerat och även bra för köregenskaperna, med ett undantag. Nämligen om bilen är tungt lastad och körs så att bakvagnen fjädrar ned maximalt i någon ojämnhet. Bakre diffen kan då slå i även ett litet hinder på "rätt" ställe. Det kan inte hända med en stel axel, markhöjden till diffen är konstant. Det är inte omöjigt att rysk konservatism här har sammanfallit med rimliga krav på en terrängbil....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)