hur stora däck?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

hur stora däck?

Inlägg av Andreas »

Hur stora däck kan man få plats med efter ett hoodoolyft och en eftermiddag med rondellen?
För 29" behövs antingen hoodoo eller skärmtrimmning vad jag förstår, på min orginal så tar det i bak vid max flex.
Går det att få dit ex 33" utan att flytta ner upphängningar och axlar och orkar den med orginal utväxling?
Jag har kollat lite på det "lilla blå monstret" på gamla forumet men den måste väl ha ganska mycket större däck än 33" va?
Sen undrar jag ven hur noga det är att kolla offset om man köper whitespokefälgar(om inte alla är samma dvs) så de inte kommer för lång in och tar i därför.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: hur stora däck?

Inlägg av ahlberg »

Aman är väl den som tagit en Niva längst med (nästan enbart) plåtsax och vinkelkap:

viewtopic.php?f=15&t=136&start=0&sid=2b ... 488a59af64

Han kör på 31:or, på bilderna i alla fall.

Att det skrubbar på insidan av hjulhusen behöver du inte bekymra dig om med några *-spokefälgar, det är Niva-fälgarna som breddar inåt.

Om den orkar stora hjul med normal utväxling? Tja.. orkar gör den nog, problemet folk upplever är att den går lite för fort. Beroende på var du skall köra, fundera på om inte det är bättre att satsa på breddning.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: hur stora däck?

Inlägg av Andreas »

33" blir nog lite stort då han hade 31" med sån urkapning. Jag tänkte mest att jag kunde komma billigt undan då farsan har en del 33" på whitespoke till valpen.
Jag har varit inne på att skaffa såna som larsson men var hittar man breda och låga däck? Jag hittar inget under 31" oavsett bredd. Jag såg en niva på blocket med låga och riktigt breda däck och det såg rätt grymt ut faktiskt.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: hur stora däck?

Inlägg av ahlberg »

Titta efter 255/70-15 och liknande...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
popnit
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 nov 2008 20:18
Ort: Markaryd

Re: hur stora däck?

Inlägg av popnit »

Andreas skrev:Hur stora däck kan man få plats med efter ett hoodoolyft och en eftermiddag med rondellen?
För 29" behövs antingen hoodoo eller skärmtrimmning vad jag förstår, på min orginal så tar det i bak vid max flex.
Går det att få dit ex 33" utan att flytta ner upphängningar och axlar och orkar den med orginal utväxling?
Jag har kollat lite på det "lilla blå monstret" på gamla forumet men den måste väl ha ganska mycket större däck än 33" va?
Sen undrar jag ven hur noga det är att kolla offset om man köper whitespokefälgar(om inte alla är samma dvs) så de inte kommer för lång in och tar i därför.
lilla blå monstret hade 35ór och det kan jag inte rekomenderar, för finns det något som kan gå sönder så gör de det, Iallafall om man har en tung högerfot!
Finns nog ingeting som jag inte körde sönder på den som hade någon form av led eller dyl

Mattias
Skriv svar